Bosch-Siemens Home Connect

Goedenavond,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe wasmachine. Wij hebben dynamische stroom prijzen van Tibber. Ik zou graag via Homey de wasmachine starten als de komende 3 uur de stroomprijs laag is.
Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met het starten van wasprogramma’s via Homey, werkt dat goed?
Bedankt!

Werkt prima, met heel soms een bug of hickup. Binnenkort neemt BSH de ontwikkeling van de app over dus wordt alleen maar beter.

1 Like

Werkt perfect. Ik heb voor mijn Siemens vaatwasser de Power by the Hour app uitgebreid met de functie om te starten bij de laagste prijs. Bij een normaal programma (auto2) is dat binnen 2 uur klaar. Maar in PBTH kun je ook 3 uur selecteren.

Ik zet de vaatwasser aan als hij vol zit, en vervolgens start Homey het programma op de beste tijd. Ik vermoed dat het met de wasmachine ook zo kan werken (maar die heb ik zelf niet in connected versie)

Edit: toch niet perfect blijkt vanochtend. Vaatwaseer niet gestart omdat Homey de verbinding met home connect kwijt was. Dat gebeurt om de 10 dagen of zo. Herstart van de app doet het weer werken. Ik heb het probleem al een tijd geleden gemeld. Maar Athom zegt dat het bij de app ontwikkelaars ligt en is de support ticket dus (?) afgesloten :sleeping:

1 Like

Ik heb inmiddels gezien dat jij zeer handig bent met programmeren. Ik stuitte op deze api https://developer.home-connect.com/. Wellicht is het voor jou een peuleschil(ik bedoel tov van mij, het kost veel tijd en energie)om iets goeds te maken.

Vanaf het begin heb ik dezelfde problemen als jij, echter mijn kennis is te laag om dit te kunnen maken.

Klein voorbeeldje; ik wacht al tijden dat bijvoorbeeld de lampen van de Siemens afzuigkap aan of uit kunnen worden gezet met Homey. Alleen via IFTTT kan dat. Helaas met een forse delay.

Tot nu toe heb ik maar 1 flow met Siemens gemaakt, die de vaatwastabletten telt(ik gebruik deze teller om te weten wanneer ik de tablet Finish Protect moet vervangen). Siemens meldt slechts 1x als die op zijn. Maar daar zie ik altijd overheen. Vandaar een extra flow.

Zo zou ik ook graag een melding ontvangen als de stoomoven uit gaat. In dat geval moet je de waterbak legen. Maar dat is niet mogelijk te regelen met hun app.

Al met al is hun app een draak, terwijl er zoveel meer mogelijk zou zijn.

Dus als je tijd en zin hebt, ligt hier een grote uitdaging.

Zoals gezegd neemt BSH de ontwikkeling binnenkort over.

Wat betreft de draak; die ervaring heb ik niet, maar ik heb dan ook niet exact de genoemde functies nodig.

Volgens mij kun je in homey bij het apparaat deze uitsluiten van de zone!!

Klopt, dat feature heb ik 1-2 jaar geleden aangevraagd. Blij dat het er nu is!

Werkt deze app bij jullie nog?

Sinds een aantal dagen (BSH is over op een singleKey ID oid) kan Homey niet meer bij mijn vaatwasser komen. De vaatwasser is connected en kan via de IOS app bereikt worden. Maar ik krijg het niet meer voor elkaar om het device online te krijgen via de reparatiefunctie in Homey.

Jazeker. Herstart van de app, vaatwasser verwijderen en toevoegen.

Dank, maar helaas. Ook een volledige uninstall van device en de app in Homey hebben geen effect. De vaatwasser wordt wel gedetecteerd in de lijst. Maar hij blijft offline in Homey, en niet in de Bosch app.

Net getest met v3.2.1 app en wasmachine maar die deed het nog gewoon.

Ben je al gemigreerd naar de nieuwe login?

De nieuwe SingleKey ID login heb ik 3 weken geleden aangemaakt en opnieuw in Homey ingelogd. Moest ook nog een week wachten want Bosch was aan het sleutelen aan hun servers. Maar uiteindelijk werkte het weer.

Ah. Ik had ze wel gekoppeld. Maar blijkbaar niet voldoende.

Eén digitale identiteit voor vele merken - SingleKey ID, daar registreren. Dan naar siemens (of bosch surfen) en inloggen met single key. Product daar koppelen adhv serienummer. Homey app herstarten. Dat was de truc.

— EDIT: te vroeg gejuicht. Device gaf weliswaar geen offline melding, hij kan ook niet worden uitgelezen. En inmiddels wel een melding. Vanavond even verder prutsen.

1 Like

Update: support ticket aangemaakt. Scheen al bekend te zijn bij athom.

Gemigreerd. Bsh app van Bosch werkt prima. Homey, na uninstalls/restarts en het verwijderen en opnieuw toevoegen vd device werkt niet. Hij ziet de siemens vaatwasser, rapporteert hem offline zodra ik hem probeer aan te zetten.

De loginprocedure bij reparatie vraagt eerst om homeconnect e-mail in homeconnect layout. Vraagt direct daarna om single key email en password. Vervolgens kan ik de machtiging accepeteren en sluit de wizzard af met home appliance offline. Token lijkt dus correct.

Afwachten. Voor nu de bosch app maar gebruiken. Wellicht ifttt nog even bekijken.

Na lang gepruts heb het hier weer werkend.
Uiteraard zonder garantie, maar wat bij mij de oplossing was:

  1. Verwijder app van Homey
  2. Migreer bosch account naar nieuwe versie.
  3. Verwijder apparaten uit bosch app
  4. Voeg apparaten opnieuw toe (op de klassieke manier met WiFi hotspot van device, plakken WiFi code. Etc. - zoeken naar apparaten werkte niet. Op SN zoeken wel.
  5. Als dat weer werkt app op Homey installeren en opnieuw inloggen + apparaten toevoegen aan Homey.
  6. Hier nu 2 weken weer goed werkend.

N.a.v. jouw post heb hem ook weer werkend.

Ik ben iets verder gegaan. Ik heb de hele Siemens/Bosch account (en dat gekke Single Key ID) opgeheven, en een nieuwe aangemaakt met een ander mailadres. Voor de zekerheid ook de Homey app verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Het werkt nu. Het was dus een BSH issue, geen Homey issue.

Super en goed te lezen! Lijkt idd een bosch (api?) probleem. Enige wat ik nog als ‘probleem’ heb is dat als bijvoorbeeld de droger uit staat de Homey app een ‘onbereikbaarheid’ foutmelding geeft. Uiteraard logisch maar ook na inschakelen en een uur wachten blijft hij op die status hangen. Nu een ‘slimme’ stekker er tussen. logica regel als van 0 watt naar meer → herstart Homey bosch app na 120 sec). Nu opgelost maar wel wat omslachtig…

ikzelf maak nog geen gebruik van Homey Pro, enkel van de webapplicatie van Homey.

Het valt mij op dat de Bosch Connect status in Homey niet overeenkomt met de werkelijkheid, heeft dit te maken met het feit dat ik de cloud versie van Homey gebruik of is dat bij Homey pro ook het geval?

Ik heb een routine ingesteld om de vaatwasser en wasmachine in de nacht te laten draaien, maar ik merk dat dit niet altijd goed gaat en ik hier dus niet volledig op kan vertrouwen, doe ik iets fout?

Ik heb een Homey Pro en Bosch Connect werkt meestal perfect. Incidentele problemen met de niet erg betrouwbare Bosch Wifi-verbinding met hun eigen servers, maar het werkt Meestal wel

thnx, de vaatwasser lijkt het nu goed te doen, maar de wasmachine start niet ondanks dat ik bedienen op afstand heb aanstaan,.

Wat is de flow welke jij actief hebt hoe ziet die er uit ?