Boiler voor combi-ketel tapwatervoorziening plaatsen

Daar er vast techneuten zijn die e.e.a. weten of hebben uitgezocht, deze vraag.

Ik zou graag, zo simpel mogelijk, een boiler vóór de combi-ketel plaatsen.
Zo kan ik m.b.v. Homey kiezen om bij (te)veel teruglevering van zonenergie, de energie in warmte om te zetten, en zo indirect ook het gasverbruik iets te verlagen.
(Voor andere / betere oplossingen heb ik geen budget)

Nu heb ik begrepen, dat dit nodig is:

• de ketel moet geschikt zijn om als naverwarmer te gebruiken

• voor de boiler komt een inlaatcombinatie, tussen ketel en boiler komt nog een mengklep om te zorgen dat het water niet te heet naar de ketel gaat, en er word vaak nog een sensor in de boiler geplaatst die de ketel vertelt dat de boiler heet genoeg is en dat de ketel niet hoeft te branden.

• Welke mengklep zou ik dan nodig hebben?
    Ik denk aan iets dat het water max een paar °C heter laat zijn dan de max. tapwater temperatuur
    (Heb wel gezocht, maar wordt geen wijs uit het aanbod)

• Is een sensor in de boiler wel nodig?

Alvast mijn dank voor de tips

is het misschien een idee om een drieweg klep te gebruiken? dus boiler is warm → klep open en ketel dicht en andersom en dit aan sturen met een temp sensor in de boiler. tenminste als je een ketel hebt die niet geschikt is voor naverwarming om wat kosten te besparen :innocent:

Dat is een beter een voordeliger idee volgens mij, thx!

Bij mijn zonneboiler (hrsolar) is inderdaad ook een mengventiel tussen zonneboiler en cv combi ketel geplaatst. De temperatuur die de cv combiketel ingaat mag maximaal 60 graden zijn.
Zie hier een stukje uit de installatie handleiding, misschien helpt dit je op weg wat je moet hebben.

EDITIs er ook nog een expansie vat nodig? Die zit bij mij ook nog aan het boilervat (dus extra, naast expansie vat van cv combiketel) dit is dus niet zo, deze is voor de glycol, niet voor warm water systeem.

En er zit bij mij nog een sensor na het mengventiel op de warm water leiding die is aangesloten op de cv combiketel.

Ziet er zo uit:

2 Likes

Dank je wel voor de duidelijke beschrijving met foto’s!

Kan allemaal véél eenvoudiger. Gewoon electrische boiler vóór inlaat SWW ketel installeren. Ketel zal automatisch niet / wel bijverwarmen indien water uit electrische boiler niet/ warm genoeg is.

Een extra expansievat of mengklep heb je dan ook niet nodig.

Zo makkelijk zal het niet zijn denk ik, een normale ketel kan maar moduleren tot een bepaald niveau, als deze dus al water krijgt wat tegen zijn ingestelde temperatuur aan zit gaat hij pendelen en dan is absoluut niet de bedoeling.

Zonder mengventiel, is inkomend water van bv. 85°C naar de tapwatervoorziening vd ketel dan geen probleem?

Gaat u electrisch verwarmen tot 85°C !? :open_mouth:
In dat geval zeker en vast een héél erg goed overdruk ventiel voorzien!

Maar verder is dat voor de ketel an sich inderdaad geen enkel probleem.

Ik "denk " dus van wel. Zo doe ik het hier nl. al jaren.
En, waarom zou de ketel nog moeten moduleren ‘tot een bepaald niveau’?

En wat de ’ tegen zijn ingestelde temperatuur’ betreft, kan ik u aanraden zich eens in te lezen in het begrip ‘hysterese’.

Algemeen: misschien is zonder enige relevante kennis ter zake misschien niet aangewezen om anderen ‘advies’ te verschaffen?

Nee ik ga nog niets, voordat alles mij duidelijk en bekend is.
Ik had begrepen dat boilers tot ongeveer 85°C verwarmen, maar 60°C is natuurlijk ook prima ( = de huidige tapwater temp v.d. ketel)

Ik verwarm hier 160L tot zo’n 55°C, afhankelijke van de zonneschijn tijdens de dag. Dat is meestal voldoende voor de dagelijkse warmwater behoefte van 2personen. 85°C is dus veel en véél te warm. Als je dan de kraan laat lopen, komt daar uiteindelijk water uit van 85°C . Verbrandingsgevaar is dan reëel.
Veel warmer dan 50°C is niet nodig, en misschien zelfs dus een beetje gevaarlijk.

Daarom staat er ook “denk ik” als in ik weet het niet zeker maar ik gooi een balletje op in wat er misschien mis kan gaan, we proberen hier op het forum elkaar te helpen en niet gelijk mekaar zo af te snauwen want daar word het niet leuker op.

Zie hier het nut van een mengventiel…

1 Like

150liter aan ongeveer 55°C = 9,6kW (zonne-)energie opgeslagen in warm water. Is meer dan voldoende voor de meeste gezinnen, is vaak meer dan wat de meesten injecteren aan energie.
Een mengventiel heeft verder een sturing nodig dat op vele ketels niet standaard beschikbaar is.
Maar dus zeker mogelijk. De eenvoudigste is inderdaad niet altijd of voor iedereen de beste oplossing.

Daarvoor heb je thermostatische mengventielen, zoals al eerder getoond.

Bij zonneboilersystemen sowieso een must, maar kunnen ook prima gebruikt worden bij elektrisch voorverwarmen van sww.

Als je elektrisch verwarmd to 60 graden, dan bespaar je je inderdaad een mengventiel. (Let op, minimaal 55 graden aanhouden ivm voorkomen salmonella)

Maar, als je verwarmd tot 85 of hoger (als je toch overproductie hebt), dan heb je de volgende voordelen:

• door via het mengventiel koud water bij te mengen heb je dus meer volume water van 60 graden, dan het volume in je boiler, (dus meer opgebouwde energie).
  • zodra je warm water gebruikt, stroomt er koud water de boiler in. De temperatuur in de boiler zakt hierdoor snel. Bij 60 graden in de boiler zal de cv-ketel dus al snel moeten bijverwarmen. Bij een hogere temperatuur zal de cv-ketel langer uit kunnen blijven.
3 Likes

Nog een correctie, dat expansievat bij mijn zonneboiler is voor de glycol in de collector. Staat dus helemaal los van het water in het boilervat.

1 Like

Allen dank voor het meedenken! Hier kan ik mee vooruit :ok_hand:

Bij een zonneboiler heb je volgens mij ook geen waterexpansievat nodig omdat de waterkant normaal gesproken niet onder druk staat (i.t.t. de glycolkant). De boiler heeft wel een overdrukventiel (tenminste die van mij wel).