Allereerst sorry voor de update op deze oude post, maar voor mij nog steeds actueel.
Bedankt voor de input.
Ik heb een Vaillant HR Solide Plus 30/34 CV combi ketel en 3000W(piek vermogen) zonnepanelen. We verbruiken zo’n 20m3 gas per maand puur alleen voor warm tap water.
Met het oog op het einde van de saldering volgend jaar, wil ik mijn stroom toch wat meer zelf gaan gebruiken/opslaan. (Accu’s nog in overweging)
Een campingboiler met 2 verwarmingselementen van 1000W geïnstalleerd en deze aangestuurd(aan/uit) met mijn Domotica. Voordat ik allerlei extra appendages, zoals thermisch ventiel, 3-weg klep of de hele dure zonneboiler set van Vaillant aangeschaf,(dat maakt het een stuk minder rendabel) eerst maar even op hand bediening gekeken wat het zonder doet.
- Volgens de handleiding van de CV ketel mag deze maximaal 85C input hebben van een zonneboiler.
- De campingboiler komt maximaal tot 70C. Hoger gaat de ingebouwde thermostaat niet.
- De CV warm tap water voorziening staat ingesteld op 60C. Dit is belangrijk tegen LEGIONELLA.(Dus niet samonella!! Dat is iets met kippen
)
De boiler uitgang heb ik direct op de vul/overdrukcombinatie aan de koud water ingang van de CV combi ketel aangesloten. In de boiler, op de uitgang van de boiler, op de ingang koud water CV en op uitgang warm water CV heb ik temperatuur sensoren geplaatst.
Vandaag, met -0.37c/kwh all-in stroom prijs, een perfecte dag om eens maximaal te kijken wat de boiler doet met 2Kwh verwarmen.
Van 30C naar 65C is met 2Kwh in 2uur gedaan! Van 12C>40C(1000) duurt ongeveer 4uur.
Met de boiler op maximaal 70C gekeken wat er gebeurd. Ondanks dat ik heel korte leidingen heb tussen boiler en CV(max 1meter), kwam de ingang CV koud water IN niet boven de 66C. Bij warm water vraag start de CV ketel wel de pomp, maar brander gaat niet aan. Op het display van de ketel is ook de uitgang temperatuur te zien. Die blijkt bij een douche beurt netjes boven de 60C te blijven en de ketel bleef uit(gas brander).
Het argument voor een thermisch ventiel is dan mager, want de maximum temperatuur komt toch niet boven de 70C. Wanneer substantieel veel warm water gebruikt wordt, gaat het om douchen of bad en die hebben sowieso al een thermostatische mengkraan. Overig warm water gebruik is nihil en met langere leidingen, waardoor de temperatuur toch nooit boven de 60C uit komt bij de kraan.
Ook wordt wel gesteld dat de ketel niet goed tegen de fluctuerende input warmte van tussen de 12C(koud leiding water) en 70C maximum van de boiler kan. In de praktijk is het temperatuur verschil na een douchebeurt ongeveer 10C.
Een 3-weg klep zou er voor zorgen dat het water niet onnodig door de CV ketel gaat als het heet genoeg is. In de praktijk doet de CV ketel dit dus prima en bovendien zal de temperatuur vaker/meestal onder de 60C zitten, waardoor het toch via de CV ketel moet, om het tot een veilige minimale 60C op te stoken.(tegen de legionella dus!)
Ik hoop anderen hiermee te kunnen informeren. En ja, het kan natuurlijk allemaal luxer en met meer appendages, maar dan weegt het eigenlijk niet op tegen de kosten.