Betrouwbaar energie beheren: notificaties als de zonnepanelen meer leveren dan het verbruik is

Ik wil graag meer informatie over het energieverbruik en de teruglevering van onze zonnepanelen. Of eigenlijk: ik wil weten wanneer we meer produceren dan we verbruiken. Dan kunnen we bijvoorbeeld een (vaat)was starten. Als ooit de saldering aan banden wordt gelegd hebben we hoop ik een beter gewoonte van energiegebruik.

Ik gebruik P1monitor (om onze meter uit te lezen) en ik heb een SolarEdge omvormer (die ik via de Zonnepanelen gebruik, omdat de app SolarEdge geen data geeft bij mij).

De twee sluiten alleen niet erg op elkaar aan, zo lijkt het. Zo zegt de web interface van P1monitor dat ik vandaag 0,02 kW heb geleverd. De web interface van SolarEdge rapporteert 64,2 W nu en 15 Wh vandaag.

Hoe kan ik nu het beste (en dus het meest betrouwbaar) de data verkrijgen om vervolgens daar notificaties aan te koppelen?!

Is het niet zo dat je bij ā€œzonnepanelenā€ het totaal aan opgewekte energie ziet en bij de ā€œP1ā€ de daadwerkelijk aan het net teruggeleverde energie. Het verschil zou je dan in huis verbruikt hebben.
De energie die je daadwerkelijk aan het net hebt teruggeleverd is eigenlijk het surplus dat je in huis nog ā€œzonder kostenā€ zou kunnen verbruiken.

2 Likes

Dat is inderdaad hoe het werkt.

Om het te visualiseren:

ā€œSolarā€ is wat mā€™n zonnepanelen nu opwekken, ā€œGrid inā€ is hoeveel ik nu van het net binnen haal, ā€œHomeā€ is wat ik nu gebruik in huis en ā€œGrid outā€ is wat ik teruglever.

ā€œSolarā€ komt van mā€™n inverter, ā€œGrid in/outā€ van de P1 meter, en ā€œHomeā€ wordt berekend aan de hand van die waarden.

5 Likes

Ik gebruik zelf deze flow die de waardes van P1 meter en zonnepanelen kWh meter berekend.

@robertklep , Dit is inderdaad hoe het werkt, echter de definities/termen die je gebruikt zijn voor jouw ā€˜logischā€™ echter kunnen verwarring geven. ā€˜grid inā€™ las ik meteen als, o, dit gaat het net in (teruglevering), en ā€˜grid uitā€™ wat je uit het net haalt t.b.v. je woning. Net omgedraaid dus :-).
Persoonlijk zou ik dan de termen zoals ā€˜from gridā€™ en/of ā€˜to gridā€™ en gebruikenā€¦

Hoe ik het genoemd heb is verder niet relevant natuurlijk, het gaat om het grote plaatje :sweat_smile:

Als je P1 uitleest is dat toch heel simpel? Daar heb je de waarde van de inverter niet eens voor nodig.

Even uitzoeken hoeveel vermogen je wasmachine verbruikt en dit met wat reserve als drempel in stellen. Uiteraard er nog wat logica en voorwaarden er tussen knutselen. (ben je thuis, draait de wasmachine, enz) Anders krijg je achter elkaar notificaties. Met de nodige logica kan je dan ook nog bepalen wat je aan wil zetten.

Mooiste oplossing is uiteraard een huisaccu. In de UK zijn ze daar al lekker mee bezig. Zie bijvoorbeeld:

Maar met het huidige salderen heeft het bij ons nog niet veel nut. Pas als je bij ons ook een variabel tarief krijgt. (als in met vraag en aanbod)

Hmm. Ik moet even kijken wat hier allemaal precies gebeurt. Wat is het verschil tussen weekend en door de week?

Persoonlijk zou ik dan de termen zoals ā€˜from gridā€™ en/of ā€˜to gridā€™ en gebruikenā€¦

Of gewoon grid: in en grid: uit. Maar goed, de pijltjes naar het grid zeggen genoeg.
En dan is het natuurlijk wat @Wilfred_Greven ook zegt. SolarEdge rapporteert natuurlijk het totaal opgewekte. Terwijl P1 de teruggeveerde stroom rapporteert. Handiger dus om daar op te sturen.

@Johan_Bruyn ik begrijp jouw IF-statement niet helemaal. Hoezo als het totaal vermogen kleiner wordt dan -180?

Ik heb normaal en dal tarief.

Ah, ik zie nu pas het euro-teken in je laatste kaartje :wink:

He, waarom werkt de solaredge app niet voor jou? gebruik je een lan kabel? je kan een github ticket aanmaken Issues Ā· biemond/solaredge.modbus Ā· GitHub en diagnostic report sturen.

ik heb meters naast mijn batterij en ik weet wat er gebeurd op de 3 meterkast phases plus wat ik produceer of niet icm batterij. sommige gebruiken dit voor niet slimme laadpalen en schakelen omlaag als het over de 10A gaat.

voor Belgie hebben we nu al import and export control plus allerlei batt (dis)charging opties

Gr Edwin

ik heb ook een p1 maar dit is wat je kan zien als je ook meters op je solaredge hebt aangesloten.




Omdat hier het terug geleverde vermogen wordt bedoeld.
Ik gebruik deze flow om de wasmachine te starten bij voldoende teruglevering.

Je wil weten op wel moment je meer energie produceert met je zonnepanelen dan dat je zelf verbruikt. Op het moment dat P1 negatieve getallen begint te geven heb je dus vermogen over. De 180 is slechts voor het voorbeeld. (Op het moment dat Ik een test deed had ik maar 220 Watt over. Als je wasmachine 2300 Watt verbruik maak je er 2300 van. (Al verbruikt een wasmachine niet continu dit vermogen)

Ik heb zstats p1 monitor aan mā€™n slimme meter hangen, dus negatieve cijfers heb ik niet.
Ik moet berekeningen gaan maken met huidige verbruik en huidige opgewekt.

behalve salderen zul je waarschijnlijk over 3 jaar ook op je piek import/export belasting moeten letten zoals ze volgend jaar gaan doen in Belgie. Je kiest dan een bepaalde net aansluiting en voor elke 5 minuten dat je er over heen gaat moet je extra betalen. Batterijen zijn vanwege dit daar niet aan te slepen.

Ik zou eens kijken naar de homewizard energy p1 module.
Hier zitten tal van mogelijkheden in om flows te maken waarmee je de wasmachine zou kunnen starten.

Thanks. Maar mā€™n zstats P1 werkt prima. En kan ook van alles maar misschien met iets meer handwerk (hence dit topic).

Kijk eens naar de app solcast. Deze geeft een voorspelling van de opgewekte vermogen een dag vooruit, 3 uur vooruit, 2 uur vooruit en 1 uur vooruit (de gratis api is echter niet genoeg voor 1 uur vooruit)
Een was machine gratis starten s alleen zinvol wanneer hij het programma kan afmaken) Anders gaat hij iedere keer weer het water opwarmen. Je kan de colcast voorspelling gebruiken omdat deze ook de 2 uursshow verwachting geeft.

1 Like