Hoeveel stroom gebruik ik direct van de opgewekte stroom per dag

Vooruitlopend op de tijd dat het overtollige opgewekt stroomverbruik moet worden afgerekend ben ik op zoek naar het getal dat aangeeft hoeveel ik direct verbruik van de opgewekte stroom per dag. Ik krijg dat met Homey en de P1 meter in combinatie met zonnepanelen niet voor elkaar. Mis ik iets??

Dat is toch gewoon wat je hebt opgewekt minus wat je hebt teruggeleverd?

Dat is nl in je huis ‘achtergebleven’

Johan,

Klopt, maar het ene uur gebruik ik meer dan de zonnepanelen leveren en het volgende uur leveren de zonnepanalen meer dan ik gebruik. Jouw getal is per dag in zijn totaliteit, dat is het probleem niet. Het gaat mij erom hoeveel DIREKT ik echt gebruik als er voldoende geleverd wordt door de zonnepanelen.

Vermogen/productie van panelen minus vermogen export…

Als je P1 meter vermogen export toont tenminste…

Visueel is die informatie af te leiden uit de energie tab. Bij zonne-energie staat het percentage van die energie die je zelf direct hebt gebruikt. Kun je daar wat mee?

@Bert_Brinkman misschien kan je beter even je 06 nummer verwijderen.
Of je wilt het iedereen laten weten natuurlijk. :wink:

Niet zo slim om je telefoon nummer hier neer te zetten.

Homey berekent dat al voor je in de Energy tab? Zie rechtsboven in de afbeelding

Marco,

Dat ziet er indrukwekkend uit!! Is dat percentage over het totaal (Zelf)gebruik van je of is dat gekoppeld aan bepaalde apparaten?? Ik kan die gegevens niet vinden, heeft dat wellicht te maken met de uitvoering van mijn Homey Pro (Early 2019)??

Kan het zijn dat het niet meteen te maken heeft met de P1 meter, maar dat Bert_Brinkman de gegevens van zijn zonnepanelen/omvormers, dus de totale opbrengst daarvan, niet beschikbaar heeft via Homey?

De Pro 2019 heeft geen Energy tab…

Maar welke gegevens kun je uitlezen met je P1 meter ? Als die nl. wel het vermogen export geeft kan je de rekensom gewoon zelf maken…

Zet je die in een variabele, kun je daar ook gewoon een Insigh graph van tonen..

Johan,

Dat de Pro 2019 die energie tab niet heeft vermoedde ik al.

Jouw idee klopt wel, maar dat is overall!!

Het gaat mij erom hoeveel ik DIREKT (wel of niet) echt gebruik als er voldoende geleverd wordt door de zonnepanelen, van belang voor de toekomst. Dus eigenlijk het getal dat de P1 meter als eerste aangeeft bij Zonverbruik (achter pijl hoog en pijl neer in het lichtblauw). En dat gegeven kan ik niet boven water krijgen.

Ik heb heb sinds mijn 2de bericht al over VERMOGEN en niet over verbruik…

Klopt Johan en ik vanaf het begin al over verbruik/gebruik.

Verbruik is waar ik in het eerste bericht op doelde, misschein moet je eerst even je eigen definitie van ‘verbruik’ (is wat je aan het eind van de dag verbruikt heb in kWh) en het vermogen (hoeveel stroom op gewekt wordt dan wel afgenomen wordt) herzien…

Ik probeer je te helpen….

Edit: Ik heb een flow die berekend hoeveel ik teruglever, en als ik voldoende teruglever mij elektrische boiler aanzet… Het verschil tussen die teruglevering en wat mijn panelen op dat moment opwekken is toch het getal wat jij zoekt ?

Johan,

Dat je me wilt helpen stel ik echt op prijs…

In de toekomst krijgen we de situatie dat je het beste alleen de DIRECT opgewekte stroom benut. Dus gebruiken als er wordt opgewekt, puur een moment opname. Ik vermoed dat jij al flink op weg bent om dat te realiseren. Ik ben erg benieuwd hoe die flow eruit ziet en of ik er op verer kan bouwen.

1 Like

Ik kan exact wat je bedoeld, mijn flow is net ff anders als wat je wilt, maar het principe is hetzelfde..

Zoek in je P1 meter (ik heb een iungo, ik weet niet wat jij hebt) iets als ‘Export vermogen’ op, dat is het huidige wattage van stroom die op dit moment opgewekt word en wordt teruggeleverd omdat het niet verbruikt word.

In de app van je zonnepanelen moet je ‘opwek’ (staat soms gek genoeg ook als ‘vermogen’in de app, niet iedere app ziet het als binnenkomende stoom)

In een flow bereken/maak je het volgende :

vermogen zonnepanelen - Export = stroom die je zelf verbruikt

Als je wilt weten of je een apparaat in kunt zetten om op zonnestroom te draaien kanje gewoon ‘Vermogen export’ gebruiken, bij 1000Watt zet je de boiler op 1000Watt (als die te regelen is op vermogen) oid…

Hou er rekening mee dat je, als het apparaat eenmaal aanstaat, je het opgenomen vermogen van dat apparaat weer bij ‘Export vermogen’ op moet tellen om te weten of je nog steed teruglevering hebt…

1000W teruglevering - 1000W boiler = 0, je moet dus niet bij 0W teruglevering de boiler weer uitzetten maar bij 0W export + 1000W vermogen boiler = 1000W

Johan,

Bedankt voor je uitgebreide uitgebreide uitleg/toelichting en je tijd. Ik ga ermee aan de gang en ga bezien of ik eruit kan komen.

Als je dat zoekt kan je deze flow gebruiken (ook te downloaden) .

In dit geval voor een autolader, maar het principe is hetzelfde:

Alle overschot aan stroom gaat naar de auto.

Werkt prima, de autolader kan ik per 1A regelen en ik zie dat het overschot netjes binnen de +/-300W blijft. (Kleine pieken daargelaten)

FKey, bedankt.

Daar ga ik eens op studeren.