Hallo, ik ben pas begonnen en voor mij is het allemaal nog nieuw.
Ik wil zonverbruik berekenen in Homey Pro, waarbij ik reeds de P1-meter inlees, alsmede de zonopbrengst via de SolarEdge app.
Voorbeeld: Dus als mijn P1 meter -400 W aangeeft en mijn SolarEdge 1000 W aangeeft, dan is mijn zonverbruik 600 W op dat moment. In dit geval saldeer ik ook 400 W.
Naast de huidige waarde, wil ik ook de totaal dag van zonverbruik berekenen.
Uiteindelijk wil ik dit gaan projecteren via de HDashboard.
Hoe moet ik de berekening maken en hoe kan ik de totaal dag zonverbuik berekenen?
Het kan ook nog zonder flow door een Advanced Virtual Device te gebruiken. Daarin definieer je twee numerieke velden die de P1 en de zonnepanelen weergeven/reflecteren, en een derde numeriek veld dat het verschil tussen die twee berekent.
Hoi @Marco_Dijkstra
Gekke vraag misschien, maar waar daar die gele lijn heen?
Hangt daar nog iets onder?
En nog een vraagje, hoe krijg je bij Bereken Logica dat Nette Huisverbruik? (ik zie alleen bij mij Afnamen van het Net, Stroon_Totaal en Teruglevering aan het net)
Jakkes, ik had er niet aan moeten beginnen, maar nu ik bezig ben, ben ik nieuwsgierig hoe het werkt. Hoe krijg je nu dat laatste blokje? Met Netto huisverbruik, is dat een app? Welke?
Die āgeleā lijn is de NIET WAAR. Oftewel, als het vermogen van de zonnepanelen kleiner is dan 1 (er is geen zon) dan is het vermogen wat de slimme meter meet (P1) automatisch mijn verbruik in huis en hoef ik dat niet te laten berekenen. Hij zet dan de waarde van P1 direct in de waarde van de Virtuele Device.
En dat is meteen je antwoord op je 2e vraag. Het is geen bijzondere app ouzo. Het is een virtueel device die is aangemaakt en dat device heet Netto huisverbruik. De waarde die dat device meekrijgt is afkomstig uit de flow.
Alleen: de P1 uitlezing meet wat er in en uit je huis gaat. Wat de zonnepanelen opwekken en meteen verbruikt wordt, dat ziet de P1 niet.
Dus helemaal sluitend krijg je het niet.
ben met iets soortgelijks bezig geweest. Eigenlijk was het de redenen voor de aanschaf van een Homey: PVās en eigen verbruik berekenen.
je hebt āopbrengst PVāsā, āAfname van Netā en āTeruglevering aan het Netā nodig voor de berekeningā¦ Ook bereken ik hoeveel in nog kan salderen, dus over heb van de zomer.