Bereik van de Homey vergroten tuin

Hoi!

Ik wilde een deursensor (Aqara) op de tuinpoort plaatsen maar ik kwam er erachter dat deze te ver van de Homey geplaatst is. Het signaal wordt niet meer doorgegeven.
Ik dacht eigenlijk dat ik het netwerk vergroot had omdat ik ook Hue lampen in de tuin heb, maar kennelijk werkt dat dan niet zo?
In ons tuinhuisje heb ik wel een netwerkkabel liggen die verbonden kan worden met het modem binnen.
Wat is nu de beste oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes Esther

Zijn die lampen aangesloten op een Hue Bridge, of direct op Homey? In dat eerste geval maken ze onderdeel uit van een apart Zigbee netwerk en kunnen ze niet gebruikt worden om het Zigbee netwerk van Homey te verbeteren.

1 Like

Ze zijn aangesloten op de bridge.
Ik ben de enige die met de homey aan het prutsen is. De rest gebruikt de Philips hue app voor de lampen omdat ze dat prettiger vinden.
Wat moet ik dan doen om het bereik te vergroten?

Je moet meer Zigbee apparaten direct met Homey koppelen om zo het bereik te vergroten, liefst zo dicht mogelijk bij de plek waar je de sensor wilt monteren.

1 Like

Die heb ik verder niet :frowning:
Alleen dus die sensor voor de poort. Helpt een hub in de schuur?

Nee, maar je zou eventueel wel een paar andere Zigbee apparaten kunnen kopen om aan te sluiten aan Homey:

Dan zou ik er (minstens) twee kopen, ook één voor in je tuinhuis, die kan dan dienen als doorgeefluik voor de sensor.

Maar er zijn geen garanties of het zo gaat werken, want je moet nog wel een goede Zigbee verbinding hebben van je tuinhuis naar het woonhuis. Meestal hebben Zigbee-apparaten met een stekker wel een beter bereik dan sensoren op een batterij.

Wat ik niet helemaal snap: waarom helpt het niet om een hub in het tuinhuisje te plaatsen?

Waarom sluit je die Hie lampen niet rechtstreeks op Homey aan, ipv op de Hue Bridge?
Dan doen ze nl wel mee om het Zigbee bereik van Homey te vergroten. Dan gaat je Aqara sensor het waarschijnlijk ook wel doen…

1 Like

Het kan zeker helpen om een hub in het tuinhuisje (of schuur) te plaatsen zolang je maar 1 van apparaten die @robertklep aanbeveelt als ‘hub’ gebruikt.

1 Like

Ik kwam hetzelfde probleem tegen na het plaatsen van Aquara sensors in mijn kapschuur. Gewoon onvoldoende bereik. Het plaatsen van Trådfri draadloze stopcontacten hielp enigszins maar het resultaat was toch onbetrouwbaar. Uiteindelijk overgestapt naar Z-Wave (Fibaro). Dat geeft een veel betere en betrouwbare verbinding.
Je zou nog de signaalversterker van Ikea kunnen proberen, maar ik had daar ook geen goede resultaten mee.

1 Like

Excuses, ik heb hub en bridge door elkaar gehaald.
Ik dacht een extra bridge op de netwerkkabel in het tuinhuis te zetten om zo het bereik te vergroten.

Ik heb de Philips bridge en daar de lampen aan gekoppeld. De rest van het gezin gebruikt de Homey niet maar de Philips hue app omdat ze dat fijner vinden qua gebruik, scènes e.d.
Zou dat anders kunnen dan?
Je moet 1 optie kiezen toch? Het is of de Philips bridge of de homey toch?

Klopt,
Je koppelt ze aan een van de twee.
Welke app je fijner vindt is persoonlijk en ik ken zelf de Hue app niet.

Geef ze de Homey app es en kijk es of dat inderdaad geen optie is.
En anders kun je met een extra button of afstandsbediening misschien wat flows/scenes aanroepen? Of via widgets op hun telefoon? Dan hebben ze de Homey app zelf minder nodig.
Of auromatiseer het nog verder en maak het echt slim:
ALS zonsondergang, DAN start flow X
ALS iemand binnenkomt, DAN start flow Y
Etc.

Zo bouw je wel een uitgebreider en betrouwbaarder Zigbee netwerk.

Wil je dat echt niet, dan zijn een paar extra tussenstekkers (zoals van de Ikea bijv) halverwege je tuinpoort ook een goede optie.

1 Like

De meeste (zo niet alle) batterij gevoede sensoren werken alleen als eindstation, niet als hub / router.

1 Like

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je een grotere kans hebt om een bepaalde afstand te overbruggen met een stekkerapparaat, ook als een batterijapparaat die afstand níet kan overbruggen.

2 Likes

Herkenbaar probleem. Worstel hier met hetzelfde. Vraag: kan ik alle HUE onderdelen rechtstreeks koppelen met de Homey bridge? Ook muurschakelaars en afstandsbediening? Want dan ga ik mijn Hue bridge afbreken.

Ik had hetzelfde probleem, nu een ikea lamp in mijn schuur hangen en de deur Sensor werkt perfect.

1 Like

Misschien een stomme vraag, maar ik heb zowel de Philips Hue bridge waaraan de lampen gekoppeld zijn en ik heb de lampen gekoppeld in de Homey. Hoe zit dit dan? Heb ik ze dan aan beide toegevoegd?

Kun je er wel voor kiezen om bijvoorbeeld 1 lamp met de Homey te koppelen en die dus niet met de Philips bridge?

Dat gaat niet. Je hebt ze òf aan de Hue bridge gekoppelt òf aan Homey.
Het kan wel zijn dat je aan de Hue bridge gekoppelt hebt en op die manier in Homey ziet. Maar dan is de lamp zelf.aan de Hue bridge gekoppelt dus en soort-van doorgelust naar Homey.

1 Like

Ik had zelfde probleem en heb 1 buiten HUE lamp niet aangesloten op Bridge maar rechtstreeks op de Homey met de App ‘Philips Hue, without bridge’ dan werkt het perfect. Deze lamp wordt verder automatisch aan/uit gezet door Homey en niet meer in de Philips Hue app.

2 Likes