Aqara/Xiaomi sensoren koppelen

Hoi, als newbie nu een paar dagen bezig met Homey te ontdekken en tot dusver al heel tevreden met wat ik kan doen. O.a. Netatmo slimme thermostaten + weerstation/regenmeter gekoppeld met Somfy io zonneschermen. Nu ben ik aan mijn Aqara sensoren gekomen.
Ik zit momenteel met een Aqara hub en een aantal aqara venstersensoren, lichten en cube controller die op zich goed werken.
Ik wil de Hub weg doen en alles rechtstreeks aansturen via Homey Pro. Ik heb hiervoor de Aqara&Xiaomi Zigbee app geïnstalleerd, maar slaag er tot nu toe niet in iets van de sensoren te zien te krijgen of te koppelen. Heb ik nog een bijkomende app nodig of doe ik iets verkeerd?

Thx voor wat terugkoppeling hierover.

Als je niet beschrijft wat je doet is dat een beetje lastig te bepalen :wink:

Bij Aqara sensoren (tenminste, de sensoren die ik ken) moet je de drukknop een seconde of 10 ingedrukt houden, daarmee zet je ze in pairing mode en zou je ze aan Homey moeten kunnen toevoegen.

Bij de aqara app. moest ik aangeven dat ik een toestel wenste te paren vooraleer ik deze in pairing modus zette. Als ik het goed begrijp is het voldoende om het te koppelen toestel in pairingmodus te zetten zodat de Homey (via de Aqara&Xiaomi Zigbee app) deze dan automatisch detecteerd.
Zal ik deze avond uittesten (ben nu aan het werk :wink:)
alvast bedankt voor de reactie

Ja, zo zou het inderdaad moeten werken.

Ik denk dat er wat miscommunicatie is. In Homey moet je wel aangeven dat je een apparaat wil toevoegen, de aqara-app selecteren en het juiste apparaat kiezen. Dan kun je deze in pairing modus zetten. Sommige apparaten moet je ‘alive’ houden door om de 2 seconden de knop in te drukken totdat het gelukt is.

Alternatief is om het apparaat als generic zigbee device toe te voegen. Als ik me niet vergist, herkent Homey daarna automatisch dat je daarvoor een app hebt en werkt alles zoals het hoort.

Probleem hierbij is dat ik bij de app nergens een mogelijkheid zie om dit aan te geven

Hier heb ik nog geen enkele ervaring mee, mocht het voorstel van robertklep niet lukken dan zal ik hier wss nog op terugkeren.

Apparaten voeg je toe op de Apparaten tab via het “+” symbool rechtsboven. Daar kies je vervolgens de Aqara & Xiaomi Zigbee app, of (om een apparaat generiek toe te voegen) “Homey”.

1 Like

OMG!!. Idd, daar staan de nodige apparaten.
Had die ‘logische’ stap compleet over het hoofd gezien :flushed:

thx!!

1 Like

Dit bedoelde ik dus :wink:

Fijn dat het gelukt is

Stel mijn vraag hier maar. Heb heel veel apparaten van aqara. Bijna allemaal met batterijen zoals temperatuur sensors, raam/deur sensors, en draadloze switchen. De draadloze switchen helaas zonder relais omdat die vierkante blokken te groot zijn voor mijn dozen in de muur.

Nu mijn vraag… In het achterhuis heb ik soms wat verbinding problemen. Nu heb ik gelezen dat als je aqara producten hebt op de stroom dat die het zigbee aqara netwerk vergroten. Wat gebruiken jullie daarvoor? Aqara lampen? Of?

Ik gebruik de Ikea signaalversterker daarvoor. Werkt prima.

Maar versterken die ikea ook een aqara signaal? Ik dacht dat elk merk zijn eigen zigbee netwerk haeeft.

Alle Zigbee apparaten die direct met Homey verbonden zijn (dus zonder eigen hub ertussen) vormen gezamenlijk een Zigbee netwerk.

Ik heb een aantal Hue lampen die via de Hue Bridge verbonden zijn; die hebben hun eigen netwerk. Ik heb ook verscheidene Innr, Aqara en Ikea producten die allemaal direct met Homey verbonden zijn; die delen samen een Homey netwerk.

Dus eigenlijk zeg jij… Sluit een Ikea Zigbee signaalversterker in het achterhuis aan en sluit die direct aan op de Homey… Daar hebben je Aqara sensors ook profijt van.

Puur zigbee technisch bekeken is het eigenlijk jammer om allerlei hub’s te gebruiken. Hoe meer 230V gevoede apparaten te rechtstreeks koppelt met homey hoe beter het mesh netwerk wordt.

2 Likes

Maar ik heb aqara e27 lampen hangen… Daar staat to h 24/7 stroom op? Maar wordt het signaal niet beter

Ik weet niet of je nog op V4 draait of op de experimentele V5 versie. Helaas bouwde Homey tot V4 niet een echt mooi mesh netwerk op wat eigenlijk erg jammer is want dat deed de betrouwbaarheid van het zigbee netwerk niet ten goede. Als ik kijk hoe Homey het nu doet met V5 ziet het mesh netwerk er wel al veel beter uit (van wat ik heb gezien op screenshots)

Draai v4. Wil pas over nasr v5. Als als bijna alle apps er klaar voor zijn