Aqara Hub toevoegen aan homey

Ik heb mijn homey pro eens alles gewist, fabrieksinstellingen terug en alles in goede volgorde er op. Dus eerst 9x Router, 3x Ikea, 3x icasa en 3x Aqara H1 schakelaars met nuldraad, allen routers .
Verder gebruik ik een philips bridge zodat alle hue producten via de bridge lopen.
Alles werkt nu weer snel en trefzeker.
Ik gebruik ook veel Aqara sensoren, ze zijn mooi klein en betaalbaar. soms wat lastig toevoegen maar lukt altijd wel.
Nu is het bekend dat Homey niet teveel zigbee devices aan kan. het is ontzettend fijn dat de hue bridge prima met de Homey samen gaat.

Ik heb ook een Aqara M2 bridge, daar koppelen alle aqara producten snel op en worden altijd herkent. Ik koppel altijd eerst even het aqara spul op de m2 bridge. van de h1 schakelaars die ik gebruik kwm ook meteen een firmware update binnen.

Waar ik naar toe wil is, zou het niet enorm helpen als een xiaomi bridge net zoals de functie van de hue bridge, toegevoegd kan worden op de Homey.
Ik lees op het forum dat heel veel mensen met aqara sensoren werken en vaak over het koppelen hebben op de homey.
Als de aqara bridge net zoals de hue bridge aan homey gekoppeld zou worden, zou alles stuk makkelijker worden. je ontvangt de updates en ook meteen nieuwe producten van aqara toe te voegen zoals de sensor p1.
.
Ben eigenlijk wel benieuwd of dit voor meer Homey hobbyisten op gaat

2 Likes

Beste plek om dit te vragen is in de App post: Aqara & Xiaomi Smart Home - Zigbee App (v1.4.1 - TEST: v1.4.2) - #3972 by Mike1233 Is al een paar keer gevraagd in dat topic, kan alleen zo snel niet direct het antwoord vinden.

Heb zelf niet zoveel problemen met Aqara, werkt allemaal stabiel tot op heden. Heb ook een deel van de IKEA lampen nog via een eigen hub lopen voor het geval de Homey kapot gaat. Maar nog een Mesh netwerk ernaast zorgt ook voor nog meer drukte op het zigbee/wifi bereik.

Een hub wil trouwens niet zeggen dat nieuwe producten direct in Homey beschikbaar zijn, hiervoor moet dit alsnog door de ontwikkelaar toegevoegd worden.

Beide hebben zijn voor en nadelen :slight_smile:.

Ik dacht n.l. dat juist de Aqara bridge heel veel voordelen heeft, omdat we allemaal zo veel aqara spul gebruiken. De H1 schakelaar van aqara met nul draad heefd update, iets met fout off/online verbinding verbeterd.

Om dat apparaat samen te kunnen laten werken met Homey (of andere home automation platforms) moet je er andere firmware op flashen, en dat betekent het apparaat open maken, kabeltjes op de printplaat solderen, en via een USB-UART stick flashen. Dus niet triviaal :frowning: En daarbij komt ook nog dat de fabrikant ervan deze methode actief tegenwerkt.

Kortom: je kunt dromen, maar de kans is zeer klein dat er ooit Homey-ondersteuning voor gaat komen.

wow, ik wist niet, dat het zo ingewikkeld was om die bridge geschikt voor Homey te maken. Thnx voor de informatie. Homey is echt goed product geworden, met name de software is erg professioneel geworden. Misschien dat athom zelf ooit een soort bridge kan bedenken die een uitbreiding is voor de pro. Zo goed als ze zijn geworden in de software, blijft de hardware nu wat achter. home autimation is ook in vogelvlucht gegaan de laatste jaren.