Apparaten niet meer bereikbaar

Mijn probleem is niet hetzelfde, maar ik krijg bij Tuya devices de melding dat ‘Dit type apparaat wordt wellicht in de toekomst niet meer ondersteunt’. De zonnenschermen en lampen zijn niet meer via Homey te bedienen. Iemand een idee of oplossing

@JanArne Is die melding voor Tuya apparaten of voor Shelly?
Die melding heb ik wel van Shelly gehoord.
Maar voor Tuya zou dat ook kunnen natuurlijk.

Dag Mike, dit geldt voor de apparaten die op de Tuya Smart app ‘draaien’. Shelly ken ik niet.

OK. Dank je.
Misschien dan het Tuya topic even doorlezen, misschien staat daar wat tussen.

Dat is denk ik, omdat Athlon de fabrikant niet is.

Onderstaande even vertaald:
Als je al je apparaten (opnieuw) hebt toegevoegd als non-Legacy apparaten, hoef je alleen de keuzelijst in de settings te wijzigen van “Beide” in “Alleen officiële gebruiken” en de app opnieuw te starten.

Dag Peter, dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat ik alle devices opnieuw moet ‘koppelen’ aan Homey (non Legacy) en daarna in de Tuya app de instellingen ‘Alleen officiële gebruiken’ moet selecteren?

Het gaat om zonneschermen, lampen, rookmelder en een camera. Al heb ik die laatste nog niet kunnen koppelen of ontdekken in de app.

Graag gedaan.
Dat klopt, Tuya trekt t.z.t. de stekker uit de oude API, dus tijd om over te stappen.
Van camera ondersteuning in de legacy API wist ik niets, met wat geluk kun je de cam via de Onvif app koppelen.

Flows repareren hoeft niet meer nadat je de oude apparaten door nieuwe hebt vervangen, al kan het gebeuren dat ze niet exact dezelfde flowkaartjes hebben:

1 Like

Just for sure and a little time later hereby my respond in regarding my question about Tuya Smart App.
I have devices (sunscreens and lamps) where I now get the message in the Homey app: ‘temporary unavailable’.
The question is: I’m not really a Wizzkid, but do I understand from your previous comment that I have to re-pair all devices in Homey? Do I also have to remove the Tuya Cloud App?
Thanks (again) for your thoughts.

Misschien dat ik het nu even niet meer begrijp maar je vervangt toch het oude ID voor het ID van je nieuwe apparaat?
En achter de oude ID hangen diverse flows die door dit script automatisch achter de nieuwe ID word gehangen. Zodat je alle Flows niet hoeft te repareren.
Waarschijnlijk bedoel je het ook zo.

@JanArne
In de link die Peter noemde en hier ook is vermeld staat ook een script die de huidige ID’s kan ophalen van alle apparaten.
Die kan je dan gebruiken om je apparaten weer aan te melden en zodoende geen flows handmatig hoeft te reparen.

Nee. Het originele apparaat heeft het ‘oude’ ID bv. ‘12345’
Het nieuwe apparaat heeft een nieuw ID, bv. ‘98765’
Om de flows weer te laten snappen om welk apparaat het gaat, vervang je het nieuwe ID ‘98765’ door het oude, ‘12345’.

Ik denk dat dat een ander issue is.

Maar inderdaad, je moet je Tuya apparaten opnieuw pairen, zodat ze met de nieuwe Tuya API verbinding maken.

@Peter_Kawa
Is dat een ander ID dan?
Want als ik het script gebruik en de ID kopieer die er origineel in staat (oude apparaat) vervang door het ID van het nieuwe apparaat dan staat onder dat apparaat de nieuwe ID er in.
Als ik het goed heb.

Het script van Martijn begint met

const oldIds = ['e63c7964-2e67-4347-b2e0-d17a9e4df7e9']; 
const newIds = ['221b7559-aeb9-4fbb-a053-acc859dcde6c']; 

Als je het script draait, vervangt het het ID van je nieuw toegevoegde apparaat (newIds) met het ID van het originele/oude apparaat (oldIDs)

Zo lijkt het voor Homey en de flows alsof er niets is veranderd.

Ja, maar de nieuwe ID, van het nieuwe apparaat staat nu onder de ID op Homey Developer Tools
Als je het script hebt gedraaid.
Als het nieuwe ID van een nieuw apparaat de oude zou overnemen zou altijd de oude ID blijven staan.
Of praten we langs elkaar heen?

Goedemiddag, ik heb zojuist mijn Tuya account opnieuw gekoppeld aan al mijn devices via Tuya Iot Platform.
Ik krijg nu nog steeds de melding in Homey als ik een Tuya apparaat wil bedienen: ‘Dit type apparaat wordt binnenkort niet meer ondersteunt’.
Ik kan ook geen nieuw Tuya device toevoegen, want dan verschijnt de melding in Tuya Cloud: ‘Please configure the app fitst’.
Wat doe ik verkeerd?

Goedemiddag Arne.

Heel in t kort: Tuya zelf gaat de ‘oude’ manier van koppelen met hun cloud stopzetten.
Er is een nieuwe manier beschikbaar om dat te doen.
De ontwikkelaar Jurgen heeft dat allemaal weer aangepast zodat de Tuya Cloud app ook met de nieuwe manier kan verbinden met hun cloud.

Voordat ineens niets meer werkt van Tuya, kun je het beste gaan overstappen.
Je kunt dan je 'oude ’ tuya apparaten uit Homey verwijderen en deze dan opnieuw toevoegen als niet-legacy apparaten.
Het beste zet je dan meteen deze instelling:

NL handleiding:

Heb je gedaan wat @Peter_Kawa heeft gevraagd?
https://community.homey.app/t/apparaten-niet-meer-bereikbaar/67417/25

En de link aangeklikt die hier uitkomt?
https://community.homey.app/t/app-pro-tuya-cloud/21313/839
Zo ja, dan is er wel iemand die het misschien kan vertellen.
Ik heb nog geen Tuya spullen.

1 Like

Dag Peter en Mike, dank voor het meedenken, ik heb idd het Tuya protocol doorlopen en gewijzigd. Ik krijg alleen de melding wanneer ik ‘use official only’ en daarna opslaan de foutmelding: error code: 1004; msg: sign invalid.
Ook kan ik mijn Tuya lampen enz. niet op de ‘legacy’ manier toevoegen omdat de Tuya app de melding geeft: ‘Please configure the app first’.
Ik doe iets verkeerd, ik weet alleen niet wat/hoe??