Officiele Tuya APP, ik krijg het niet voor elkaar

In mijn vakantieverblijf heb ik het nodige LCS spul van de Action, aangestuurd door de SmartLife app. Dat werkt op zich goed. Na de aanschaf van de nieuwe Homey voor Thuis, heb ik besloten mijn oude Homey Pro 2019 in mijn vakantieverblijf te gaan gaan gebruiken.

Toevallig wordt net op dat moment de officiele Tuya app geïntroduceerd. En dat is wel fijn, want dan kan ik voorlopig al dat LCS spul in Homey integreren.

Het zou appeltje-eitje moeten zijn: Tuya app installeren. In Homey nieuw apparaat toevoegen. Kiezen voor Tuya en dan inloggen met je account en password. Daarna sluit je dat scherm en zou de Homey app moeten inloggen op de website van de fabrikant. En daar gaat het mis. Scherm blijft voor eeuwig hangen op het inloggen. Daarna gebeurt er niets meer.

Heb de Tuya app al paar keer gedeinstalleerd en weer geinstalleerd. Homey opnieuw opgestart. Inlog en password zijn 100% correct.

Waar gaat het fout, hoe kan ik dit oplossen? Iemand een idee?

4 Likes

Dat betreft een veel gemelde mega bug :man_shrugging:
Neem contact op met homey.app/support, en/of meld het probleem hier
https://github.com/athombv/com.tuya/issues/new?template=bug-report.yml

Wat je nog kunt proberen:
Voeg het eerste apparaat toe via my.homey.app in een privé tab, van Firefox, of Chrome.

Een half uurtje na deze post, werd de Tuya app ineens geüpdatet. Daarna geprobeerd wat apparatuur toe te voegen (LCS smart stekkers) en dat lukte zowaar. Die staan nu in de Homey app en kan ik via Homey bedienen.

Probleem opgelost zou je zeggen.

Hierna wil ik echter de lampen toevoegen. De app zegt nieuwe lampen te zien en dat ie toegevoegd worden, maar er gebeurt daarna alsnog niets.

Dus een stapje vooruit, maar nog niet af.

Tip met prive-tab werkt niet.

Bedankt voor je reactie.

1 Like

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. na vaak proberen is het uiteindelijk gelukt. Ik heb een aroma diffuser die ik prima werkend heb in de Tuya smart app. bij het toevoegen in Homey heb ik gekozen voor “ander apparaat” omdat die diffuser er niet specifiek als keuze tussen staat. nu heeft hij de diffuser keurig toegevoegd maar kan ik er niets mee. De melding is dat het apparaat goed werkt. Maar op geen enkele manier is hij te bedienen. Ik kan er ook geen flow mee maken. er is enkel een “dan” kaart die codes moet hebben. maar dat werkt niet. Hebben jullie enig idee waarom hij wel prima werkt in de Tuya app maar niet in Homey? ik weet niet of ik hier op de juiste plaats mijn vraag stel. Ronald

Die zijn er speciaal voor (nog) niet ondersteunde apparaten.
“dat werkt niet” is vrij cryptisch trouwens. Geeft de kaart geen error code bijvoorbeeld? Ik krijg “501” als ik een ongeldige waarde invoer.

Let er ook op dat er 4 soorten ‘Dan’ kaarten zijn. Deze moet ‘matchen’ met het type commando dat je wil sturen.
Voor AanUit: Boolean
Voor tekst/Enum (auto, hoog, pauze): String
Voor getallen (voor bv temperatuur, of helderheid e.d.): Number

En wees alert dat Tuya soms heel andere waardes gebruikt: voor helderheid, 25 tot 255 voor 0 - 100% bijvoorbeeld.

Vb. voor een Boolean (AanUit JaNee) kaart:

Bij ‘code’ druk je op Search, om uit de beschikbare commando’s te kiezen:

De beschikbare waardes bij de verschillende commando’s van een specifiek ‘onbekend’ apparaat, vind je in de apparaat settings:

Als voorbeeld, hier de work_mode gegevens uitgelicht.
code = het commando
range = de beschikbare waardes

"functions": [ { "code": "work_mode", "desc": "{\"range\":[\"white\",\"colour\",\"colourful1\"]}", "name": "灯光模式", "type": "Enum", "values": "{\"range\":[\"white\",\"colour\",\"colourful1\"]}" }

Werkende diffuser + lamp flow:

Peter, ten eerste ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie.
In jou eerste alinea heb je het over een foutcode. Die krijg ik inderdaad bij de aanklikken van de code. “Function not support 2003”

Bij de settings van de diffusor zie ik het volgende:

{ "device": { "active_time": 1722360967, "biz_type": 0, "category": "xxj", "create_time": 1685790860, "icon": "smart/icon/bay1590828563396FeKm/e577a1ef33fc5c8078ec14cbb86736f6.png", "id": "bff034c82ea10e4571w531", "ip": "<redacted>", "lat": "<redacted>", "local_key": "<redacted>", "lon": "<redacted>", "model": "new-2.0 version 征驰", "name": "Aroma Diffuser", "online": true, "owner_id": "<redacted>", "product_id": "orw9vhekocfzx78l", "product_name": "", "sub": false, "time_zone": "+02:00", "uid": "<redacted>", "update_time": 1722424306, "uuid": "<redacted>" }, "specifications": { "category": "xxj" } }

Dit “gebied” is voor mij nog onontgonnen terrein. Ik vind het wel leuk om me hier verder in te verdiepen. Is er een deel op het forum (of elders) waar op eenvoudige manier het een en ander beschreven wordt?

Dag Ronald, graag gedaan.

Het lijkt wel ingewikkeld misschien, maar zodra je door hebt waar je zo’n beetje moet zoeken in de “brij”, is het best wel straight-forward.

Het stukje code wat je uit de settings hebt gehaald is nu precies het deel dat we niet nodig hebben :wink:

De benodigde info begint bij “Functions” op de regel die start met “specifications”, zoals ik al heb laten zien, zie screenshot:

.

Niet dat ik weet. Ik heb het nu hier voor 't eerst zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.
Ik kan wel een how-to schrijven, maar eigenlijk moet de app maker dat doen :rofl:
Maar mezelf kennende zal ik er wel een how-to voor gaan schrijven.

Oh ja, een “Enum” waarde bij een commando (‘code’ genoemd, in de flowkaartjes en JSON bij de device settings) is in de Tuya telefoon app een keuzelijst met tekst, zoals bijv hoog/laag/pauze
In de type “String” flowkaartjes dien je gewoon 1 van deze woorden in te vullen.

Hoi Peter,
Dank weer voor je info.
Wat betreft de code. dit is volgens mij alles wat er in de code staat.
image
Zou het te maken hebben met de foutcode “Function not support 2003” dat jij het stukje code mist welk je graag wilt zien?
Ronald

GG

Hmmm, ik zie het. Dat is idd ‘alles’ wat er gerapporteerd wordt, geen enkele functie in die rapportage te zien dus.

Heb je de laatste app versie draaien?
Zou je het Tuya Diffuser apparaat van Homey willen verwijderen;
Dan wederom een onbekend Tuya apparaat toevoegen,
en dan weer de diffuser kiezen?

Bij mij stond de info bij settings nl. bomvol.

Peter,
Ik heb de hele APP verwijderd. Opnieuw geïnstalleerd. (versie 1.1.1) Daarna weer een onbekend apparaat toegevoegd. Helaas is de code precies gelijk als de vorige keer.
Ronald

Hmmm dat lijkt de uitzondering op de regel, Ronald.
Ik zou ff willen weten of van andere apparaten wél de functies worden weergegeven.
Was de diffuser het eerste ‘andere’ apparaat wat je hebt toegevoegd?
Heb je meer Tuya apparaten om wat mee te testen, die lampen bijvoorbeeld?
Want ook ondersteunde apparaten kun je als ‘ander’ Tuya apparaat toevoegen.

Hoi Peter,
Ik had geen lamp maar wel een WOOX stopcontact plug.
In de Tuya app werd die zo maar herkend. Daar werkt hij prima.
Daarna toegevoegd in Homey.
Ook dat ging vlekkeloos.
Ik zie nu overal (als,en,dan) flow kaarten.
Het lukt zelfs om daar een code te selecteren. Geeft geen foutmelding.
Echter gekeken naar jouw advanced Settings zie ik iets heel anders dan een code.
Tja…

Wil je de Woox opnieuw toevoegen, maar dan als “ander” apparaat?
Bij een herkend/bekend apparaat wordt de code nl. niet getoont zoals je hebt ontdekt.

Peter, Inderdaad nu wel code’s.

{ "device": { "active_time": 1722601738, "biz_type": 0, "category": "cz", "create_time": 1607625713, "icon": "smart/icon/ay1533895021982bN2sO/5d3d8b811dfafaf5071f94d88750e83d.png", "id": "150760655002911403cf", "ip": "<redacted>", "lat": "<redacted>", "local_key": "<redacted>", "lon": "<redacted>", "model": "R6080", "name": "3", "online": true, "owner_id": "<redacted>", "product_id": "dmurhme5sc89cxfd", "product_name": "Smart Plug", "status": [ { "code": "switch_1", "value": true }, { "code": "countdown_1", "value": 0 } ], "sub": false, "time_zone": "+01:00", "uid": "<redacted>", "update_time": 1722601741, "uuid": "<redacted>" }, "specifications": { "category": "cz", "functions": [ { "code": "switch_1", "desc": "{}", "name": "开关1", "type": "Boolean", "values": "{}" }, { "code": "countdown_1", "desc": "{\"unit\":\"s\",\"min\":0,\"max\":86400,\"scale\":0,\"step\":1}", "name": "开关1倒计时", "type": "Integer", "values": "{\"unit\":\"s\",\"min\":0,\"max\":86400,\"scale\":0,\"step\":1}" } ], "status": [ { "code": "switch_1", "name": "开关1", "type": "Boolean", "values": "{}" }, { "code": "countdown_1", "name": "开关1倒计时", "type": "Integer", "values": "{\"unit\":\"s\",\"min\":0,\"max\":86400,\"scale\":0,\"step\":1}" } ] } }

Ik heb nu maar een beperkt aantal flow kaartjes. alleen de “dan”. Maar hier levert de code ook geen fout op en kan ik een code invoeren.
Ronald

Geen “functions” in de code.

Hoi Dijker,
Dank voor je reactie.
Ik ben echter nog volledig onbekend op dit gebied.
Is het de bedoeling dit in te typen daar waar ik in Homey een script maak?
Ik heb jouw “</> Preformatted text” gebruikt. Maar krijg een error in het script.
Heb nu dit staan na raadplegen van AI.

{ "device": { "active_time": 1722360967, "biz_type": 0, "category": "xxj", "create_time": 1685790860, "icon": "smart/icon/bay1590828563396FeKm/e577a1ef33fc5c8078ec14cbb86736f6.png", "id": "bff034c82ea10e4571w531", "ip": "<redacted>", "lat": "<redacted>", "local_key": "<redacted>", "lon": "<redacted>", "model": "new-2.0 version 征驰", "name": "Aroma Diffuser", "online": true, "owner_id": "<redacted>", "product_id": "orw9vhekocfzx78l", "product_name": "", "sub": false, "time_zone": "+02:00", "uid": "<redacted>", "update_time": 1722454580, "uuid": "<redacted>" }, "specifications": { "category": "xxj" } }

Oké, dit komt niet goed in de melding naar jou.
uitgeschreven:
Voor de tekst: haakje links, de tekst “pre”, haakje sluiten
Na de tekst: haakje openen, slash teken, de tekst “pre”, haakje sluiten

Mogelijk is dit helemaal niet wat je bedoel, maar dat hoor ik dan graag.
Groetjes, Ronald

Ik kan ook de tuya app met smartlive niet in orde krijgen. Ik krijg steeds dit

success":false,“message”:“Invalid Token: undefined”}

Na de "authenticate to transfer:
And "you can close…

Homey pro pre 2019

Heb je het al geprobeerd via de web app in een “privé” tab van de Firefox browser? Of Chrome?
Heb je netwerk beïnvloedings apparaten, zoals pihole, adguard, firewall etc.?
Zet deze tijdelijk op inactief.

eerst krijg ik

“OAuth2 Client already exists”
en dan
log in met je tuya account

dan niets meer blijft staan;

Alles eruit gegooid en opnieuw gestart

Opnieuw

“message”:“Invalid Token: undefined”}

Gelukt

App verwijderd. Opnieuw geïnstalleerd. Opnieuw de app gestart in homey. Dan een onbekend apparaat toegevoegd. En gelukt.

1 Like

Hier de zelfde uitdaging…