[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Als ik daar een nieuw apparaat in wil toevoegen kies ik voor enfase. Maar dan krijg ik dit scherm

Dan gat ie toch naar cloud?
Ik zie niet iets om lokaal (ip of zo) in te geven.
Of is het zo dat als je via cloud je metered gateway opgeeft dat hij dan vraagt om lokaal te verbinden?

Lastige is dat het in het begin wel werkte. Maar zo een twee jaar geleden (na het lek bij enfase) werkte het niet meer. App opnieuw geïnstalleerd en verbind nu via cloud.

Ik heb toch het idee dat ik iets verkeerd doe.

Ik weet niet meer hoe ik het precies gedaan heb. Ik kan niet de envoy bereiken met een ip adres. Ook niet in de browser.

Dit zie ik bij geavanceerde instellingen

En hoe vaak werkt hij het vermogen bij?

1 maal per 15 minuten

Bij mij ongeveer 1 minuut.

Diederik heeft geen cummunty draadje volgens mij? Of zoek ik niet goed? ( ben niet heel handig met forums)

Ja dat is lokaal. Jij hebt waarschijnlijk zoiets moeten doen?

(Bron AI)
De “Zonnepanelen” App (Diederik Bakker)

Diederik’s app is fantastisch, maar wordt vaak via de “Enphase Cloud” gekoppeld.

• Controleer of je bij de instellingen van het apparaat kunt kiezen voor “Envoy (Lokaal)”. Als die optie er niet is of niet werkt, gebruikt hij de trage cloud-verbinding.

Het “Geheim” voor Echt Realtime: De Lokale Token

Enphase heeft lokale toegang onlangs beveiligd. Als je de app van Tim Wilkinson gebruikt en hij krijgt geen verbinding, moet je een token genereren:

1. Ga naar entrez.enphaseenergy.com.

2. Log in met je Enlighten-gegevens.

3. Selecteer je systeem en je Envoy-gateway.

4. Er wordt een lange code (Token) gegenereerd. Deze moet je kopiëren en in de instellingen van de Homey-app plakken.

5. Zodra dit gelukt is, staat de verbinding “open” en kan Homey elke seconde de Wattages uitlezen zonder tussenkomst van internet.

Ik zie niets anders dan dat jij ziet. Alleen gebruiker en wachtwoord.

Misschien moet ik Diederik om support vragen. Is daar een forum van ergens? Heb je linkje?

Hierboven

Oja. Die had ik nog niet gezien.

Ik kan overigens wel een lokale access key genereren via deze link https://entrez.enphaseenergy.com/

Die heb je nodig volgens AI. Dan kan het echt elke seconden.

Hoi Roedi, hoe kun je de zonnepanelen dan uitzetten bij negatieve prijzen?

Iedere dag leer ik weer wat bij :wink:

Ik heb de metered Envoy en de Homey Pro vraagt die iedere 60 seconden uit.
Voor zover ik dat kan zien kan dat niet sneller.

bedankt voor de snelle reactie Roedi.

Ik begrijp dus dat leer basisverbruik dan al was ingesteld, wat overeenkomt met de meldingen in Homey ivm voorspelling nauwkeurigheid.

Wordt die stap 2 automatisch ook aangepast ivm leercurve? of blijft deze statisch?

Als laatste stap 3, heb ik momenteel nog niets staan. Maar begrijp dus dat het niet hoeft, maar het enkel helpt ivm nauwkeurigheid?

Momenteel staat de Batterij status op NOM. Hoe kan ik de instelling zo zetten, dat hij enkel oplaad ivm voorspelling verbruik en zon voorspelling?

Als ik batterij status niet op handmatig zet, merkte ik dat hij ook in een ontlaadmodus (vermoed ivm handel?) maar dit is dus niet wenselijk.

Waar zit deze Solar Capture Instellingen tegenwoordig. Kan het niet meer vinden.

Nee…nou ja, afhankelijk van het weer buiten dus.

Als je voor apparaat monitor kies, dan wel. je hebt dan een basis verbruik + HDD + Apparaten. Maar ja, het staat goed in de omschrijving gelukkig.

Als hij volgens het plan op NOM staat (Oranje balkje) dan gaat hij zowel laden als ontladen. Als hij op ZON-Laden staat, dan gaat hij op NOM als er zon-overschot is. Dit is soms wenselijk om gewoon je huisverbruik te compenseren. (Ik ken je voorbeeld niet, maar dit is de algemene regel)

Ehhh…je wordt ouder?