[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Voor de Venus A bezitters, lees even door. Erg veel problemen met nieuwe update.

Nou ja…1 draadje. Maarrrrr ik ken ook al iemand met problemen. En Ik zag zelf dat hij nog niet echt op 1500W wil laden… zoals beloofd.

Ik heb de huidige versie nu aangeboden aan Athom om hem officieel te maken. Daarna kom ik weer met een grote nieuwe aanpassing: De Mixed batterijen optie.

Ik moet nog even goed testen dat hij goed omgaat met de kritische app.

Ik heb zelf dan getest: Marstek Venus E met Marstek Venus A. De overige varianten zijn:

Deze heb ik niet getest. Dat mogen jullie doen. :slight_smile: Het kan zijn dat ik die ondersteuning ook terug ga trekken, wanneer het niet goed haalbaar is. Waarbij de HomeWizard zeker een kandidaat wordt voor afvallen. (HW kan niet gestuurd worden met vermogen en kan niet verplicht ontladen)

Dit samen voegen van verschillende merken had een grote impact:

• Moeten de batterijen tegelijk leeg zijn en vol? Of juist niet?
  • Als De venus A vol is…moet dan het vermogen uit het plan dan naar alleen de Venus E die nog niet vol is?
  • Het model moet weten dat er twee verschillende batterijen zijn: gevolg is dat het model zo zwaar wordt dat de Homey het niet meer trekt. Hoe gaat dat met 4 batterijen?
  • ETC

Afijn. Alles blijft hopelijk werken zoals het was voor iedereen nu. Je kan terug naar de officiële versie, die nu erg stabiel is.

Hoi Roedi, hoe kun je de zonnepanelen dan automatisch uitzetten?

Ik begrijp niet wat je bedoelt, waar staat dat dan?

U kunt de Enphase AI-optimalisatie voor zonnepanelen in- of uitschakelen via de Enphase App door een (dynamisch) elektriciteitstarief toe te voegen, waardoor het systeem bij negatieve prijzen de teruglevering stopt. Dit werkt via Menu > Instellingen > Elektriciteitstarief . De AI-optie vereist een ‘Metered’ installatie (IQ Gateway met verbruiksmeting)

Ja, en veel mensen in die groep zijn over het algemeen wat minder kundig. 90 % van de problemen die daar besproken worden zijn wifi gerelateerd. Maar wilde toch even melden dat je misschien wat voorzichtiger met de firmware update moet omgaan. Alhoewel je bij een eerste installatie van nieuwe accu meestal geen keuze hebt. Heb jij de jouwe al binnen?

Ja. Bij mij gaat hij dus niet naar 1500W met de nieuwste update.

Oké, maar dan moeten er wel meetcellen aanzitten, of zie ik dat verkeerd.

Ik dacht het wel

Die ga ik binnenkort installeren en dan zien we wel. Ben je al bezig met je tweede accu (Marstek Venus A)?

Ey vraagje,
Het laadplan geeft zon-laden aan. Echter zie ik nu dat de batterij op ontladen wordt gezet. Dat is niet echt gunstig lijkt me met deze lage prijzen. Ik heb liever dat het vermogen gewoon van het net wordt gehaald.

Je huis vraagt 3Kw, dan kan hij de batterij ook niet laden.

ja die begrijp ik, maar dat betekent niet dat de batterij moet gaan ontladen.

Met een Zendure werkt het allemaal net even weer wat anders. NOM wordt niet door de batterij gedaan, maar door Slim laden. Hier zat nog een bugje in.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een STOP bij een rode balk en een STOP bij een paarse balk?
Bij beide balken staan bij deze grafiek als je erboven hovert de actie op ‘stop’
Kan hij dan bij een stop icm paarse lijn misschien toch nog gaan bijladen? (ondanks dat SC bij stop op uit staat)

Het zegt eigenlijk gewoon dat er meer opwek is dan verbruik. Maar dat het beter is die zon aan het net te verkopen.

Ok, maar dat geldt dan toch voor beiden?
Wat is dan het verschil?

Bedankt … Kweet het … Details / instellingen was niet naar beneden getrokken en eroverheen gekeken 10 keer… ik zeg ook altijd maar tegen onze servicedesk: grotere / liefst full screen scherm kopie maken :slight_smile:

Iets anders: Kritische apparaten voor de EV Lader zodat deze niet de batterij leeg trekt. Ik begrijp dat er iets nieuws is bij Apparaat monitoring en dat de configuratie in de Laadplan Controller device niet meer nodig is. Klopt dit?

Dus ik kan onderstaande allemaal op NEE zetten en de velden leegmaken?

En dan bij Apparaat Monitoring de Zappi weer definieren zoals onderstaande:

En dan zal de batterij niet Stoppen en gewoon doorgaan met zijn plan en wordt de EV geladen met stroom van het net en eventueel met Zon overschot?

Ik zie alleen niet hoe ik de waarden “Uitsluiten van Learning” en “Geleerd Profiel” ergens kan aanpassen. Bedankt alweer