Volgens laadplan zou er eerst volle bak geladen worden tussen 13.00 en 15.00, logisch, want goedkoopste uren. Ergens op het laatste moment of on the fly wordt er een nieuwe keuze gemaakt tussen 13.00 en 14.00: eerst een kwartiertje wel laden, dan stopt ie een kwartier, vervolgens om 13.30 zon-laden (?) en daarna weer een kwartier stop. Tussen 14.00 en 15.00 wordt wel geladen. Met als gevolg dat er nu tussen 1500 en 15.30 ook nog moest worden geladen tegen hoger tarief. Is dit te verklaren?
Het idee is idd: Kritische app doen niet mee in het verbruik en niet mee in het vermogen. Net of die er niet is.
Zou ik doen idd. Nee en leeg
Klopt.
Uitsluiten van learning: Is een overblijfsel van eerdere functionaliteit. Hier is nu Kritische apparaten voor gemaakt. De toggle doet nu niets. Moet dus weg.
Geleerd Profiel kan je hier handmatig overschrijven:
Ik zie ook wel een dingen die ik niet kan verklaren. Ik heb ook niet overal een antwoord op.
Maar wat er gebeurd kan zijn is dit:
Na het eerste kwartier laden leek het niet nodig te zijn alle kwartieren op laden te laten staan. Maar doordat je meer geen evrbruken dan voorspelt en/of minder zon opwek werd dit niet gehaald en moest het plan worden bijgeschaafd. Het LP model maakt elke kwartier een nieuw plan vanaf nu.
Persoonlijk heb ik het los gelaten om elk kwartier te verklaren. MaarâŠhet is wel goed om kritisch te blijven, want ik wordt dan getriggerd en kan eventueel aanpassingen doen.
Als je echt wil dat ik het onderzoek, kan je het beste een ticket aan maken met een json. dan kan ik het analyseren. (Op het moment dat het speelt)
Helder! En helemaal goed hoor. Ik heb het pas net draaien, dus zit er helemaal bovenop. Dat zal vast binnenkort anders zijn haha. Dan vind ik wel weer een andere hyperfocus
Ik zat ook in de richting te denken van misschien heb ik een instelling verkeerd staan, dat zijn er nogal veel en die heb ik ook nog niet allemaal doorgrond.
Nog een andere vraag: ik zou graag aan het eind van de dag de gerealiseerde winst en besparingen weg willen schrijven naar een spreadsheet. In de Laadplan Controller device zit de " dagelijks gerealiseerde winst" door de batterij die ik aan het eind van de dag kan opslaan. Worden de zonopbrengst en zelf verbruik winst / besparing cijfers ook ergens opgeslagen zodat ik die extern weg kan schrijven?
Geel opladen met zon is duidelijk.
Het gaat mij juist om t verschil tussen Rood met actie stop en Paars met actie stop. Is er dan bv een verschil in gedrag of tijd tussen die acties?
Daarnaast viel mij op:
Bij de voorspelling verbruik zie ik dat tijdens het ontladen op een duur moment er ook een werkelijk hoog verbruik staat vermeld (in de tabel vandaag om 7.15 uur, ik zag het gisteren ook zo).
Hoort dat dan ook mee te tellen als verbruik?
Er is eigenlijk geen verschillen met betrekking tot de thuisaccu. Paars geeft alleen aan dat volgens de voorspelling er een zonne-overschot is. De accu doet daar niets mee (staat op stop), maar het laadplan geeft wel de informatie. Laadplan heeft een beter tijdstip gevonden om de Accuâs op te laden. (vaak goedkoper) dus extra stukje info. Je zou het bijvoorbeeld kunnen gebruiken om je wasmachine aan te zetten op het paarse deel als je zoveel mogelijk NOM wil. Nu nog niet zo belangrijk maar na 1-1-27 wil je zoveel mogelijk NOM dus dan wel handig.
Kijk eens wat de rede van het verbruik is. Gaan er mensen douchen en gebruik je boiler? 100 kopjes thee met waterkoker? Ik noem maar wat. Als het vast patroon is, dan zal het voorspelde vermogen vanzelf op dat uur bijtrekken. Het is namelijk zelf lerend. Is dat niet de bedoeling omdat het vermogen van een laadpaal afkomstig is, kan je overwegen dat apparaat in apparaat monitor te configureren en uit te sluiten van leren (en ook eventueel niet van invloed laten zijn bij NOM in het laadplan.
Dat is wat ik ervan begrepen heb. @Roedi_de_Lion zal me vast corrigeren als ik iets niet correct heb geschreven
Thx Wil, ik kan niets bedenken wat veel stroom verbruikt. Geen elektrische boiler oid (Maar wie weet ga ik die toch als extra plaatsen om straks na de saldering in de zomer het zonoverschot na volladen van de accu in op te kunnen slaan.)
Ik ga er vanuit dat het de hoeveelheid in dat uur dus 2500Wh is geweest, er heeft alleen als extra een strijkbout voor max 10 minuten aangestaan. Dat zou dan zoân 400Wh extra opleveren buiten de normale 600 Wh.
We gaan het maar even monitoren
Het is wel WERKELIJK verbruik. Ook vind ik je sluipverbruik erg hoog. 500 watt in de nacht. Deze is bij ons rond de 200watt. En dat zonder dat ik tvâs enzo stroomloos maak. In huis toch 3 mediaspelers Modems en 4 acces points diverse gateways NAS 2 switches laadpaal enz enz elk allemaal paar watt in stand-by. Maar 200 watt best acceptabel. Dat is wel nog wat winst te halen bij jou. En die piek om 7.00 is natuurlijk wel het onderzoeken waard. (Indien dat structureel is)
Sluip is idd behoorlijk hoog en nog steeds een beetje onduidelijk wat het zo hoog maakt
(200 W is daarentegen wel erg laag bij die apparatuur, zou ik ook heel acceptabel vinden ).
Hebben hier ook 3 (Unify) switches, 4 Unify APâs, Macmini server, Alles Hue led (120 lampen die pakken ook wel wat sluip als ze uit staan) en diverse opladers plus twee TVâs op standby. Daarnaast Quooker met koeling, twee koelkasten, twee vriezers, wijnkast. CVE (die in de nacht terugschakelt), Sonos systeem (5) Ring cams en alarm. Nas op SS maar die staat in de nacht niet aan. En de AlphaESS G3 die zelf natuurlijk ook stroom verbruikt.
Als ik het zo opsom denk ik wel dat ik logisch op die 500 kom
Verder redelijk vergelijkbare apparatuur ivm sluipverbruik. Alleen hier geen quooker, geen hue, en ook geen wijn koeler.
Wel overal goed opgelet wat voor adapters we gebruiken. Heb je weleens geteld hoeveel er daar van in je huis aangesloten zijn. Niet normaal. Oude versies of goedkopere hebben ook nog wel eens wat sluipverbruik.
Nope, geen warmtepomp maar gas CV.
De vloerverwarming plus pomp is pas vervangen en verbruikt nog maar 11W.
Alleen de CVE gebruik 70W op vol vermogen in de nacht maar 5W, de meterkast met vanalles daarin op ca 90-100W.
Quooker zou niet zoveel mogen gebruiken (volgens gebruiksaanwijzing, heb er geen meter tussen en de nieuwe diepvries/koel combi gebruikt ook maar ca gemiddeld 24W per uur. De adapters zijn er inderdaad we een stuk of 6 gebruiken maar een paar Watt.
Ik ga dan toch die Macmini maar eens uitzetten als ik m toch niet gebruik. Scheelt toch weer 12W
Je kan even per fase kijken. Dan heb je al
2/3 uitgesloten. Dan even met energy plug de boel in kaart brengen. Buurman van mij had bv een vriezer die het niet meer zo heel goed deed. Gevolg de pomp die de koelvloeistof rond Pompte draaide het grootste deel van de dag. Dat was 250 watt per uur. 3kwh per dag, 1000 kWh per jaar. A 25ct per kWh is 250âŹ. Nieuwe zit nu op een fractie daarvan. Zeg niet dat het bij jou ook zo is, maar ik zou het bij mij wel willen weten waar het vandaan komt. We horen het wel als je op zoek gaat en het gevonden hebt. Volgens mij was je net met pensioen (net als ik) en. Heb je tijd voor dat soort dingen
Ik had graag dat de auto wordt geladen met elektriciteit die rechtstreeks van het net komt en dat alle zonneenergie wordt gebruikt om de batterijen te laden. Is dat mogelijk?
Momenteel gebruikt hij al de zonneenergie om de auto te laden en dat wil ik niet