[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Hoi Wil, wat is juist?

Momenteel zijn dit de settings die ik gebruik voor de Smappee als kritisch apparaat..

Mijn instellingen

Maar let wel op dat je de kritische apparaten in de laadplan controller UIT zet. Dit is de oude methode en moet uit als je het via apparaat monitor (nieuwe methode) inregelt.

Verder is het natuurlijk wel belangrijk dat je de situatie bekijkt bij een NOM sturing.Dus NOM of zonneladen. Maar ik begrijp van Roedi dat er ook batterijen zijn die niet NOM aangestuurd kunnen worden vanuit de app. Ik weet niet wat jij voor accu’s hebt? (Ik gebruik 2 Marstek Venus E v2)

Grrrrr

Nog een andere vraag: ik zou graag aan het eind van de dag de gerealiseerde winst en besparingen weg willen schrijven naar een spreadsheet. In de Laadplan Controller device zit de " dagelijks gerealiseerde winst" door de batterij die ik aan het eind van de dag kan opslaan. Worden de zonopbrengst en zelf verbruik winst / besparing cijfers ook ergens opgeslagen zodat ik die extern weg kan schrijven?

Hoi Wil, net alle settings aangepast zoals die van u.
Ik had in de laadplan controller nog niet alles gewist zoals jij maar de rest leek wel gelijkaardig.
Ik heb trouwens 3x Marstek Evo 3 batterijen, allen aangestuurd van Modbus TCP.
Gaat op zich goed, enkel zijn sommigen dingen nog niet zoals gewenst maar we komen dicht :slight_smile:

Ik heb 3 Sessy’s, sinds kort gaan die laden/ontladen tegen het (ont)laadplan in.

Bijvoorbeeld vanmiddag, laadplan om 2uur was '‘laden’ en dan toch gaan de Sessy’s ontladen.

Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen?

Ik heb twee Marstek venus e 3.0 batterijen welke gebruik maken van Slimladen naar volle tevredenheid op basis van modbus. Is het mogelijk om één van de twee batterijen op 2500 watt te laten ontladen/in te stellen en de andere op 800 watt? Ivm dat ze niet allebei op een aparte groep kunnen worden geplaatst.

Via de Marstek app is dat mogelijk, maar kon deze optie nog niet vinden in de Slimladen app. Want Slimladen “overschrijft” de Marstek app bij mijn weten…

Weet je zeker dat er ontlaad werd? Ik zie ook jouw Solar op 0 W staan terwijl om 14:08 toch overal een zonnetje scheen. Had je die uit gezet? Gaf het plan wel LADEN aan op dit tijdstip? Ook vreemd als er voldoende zon is.

Zo te zien is dit de Widget en ik ervaar hier ook soms vertragingen / onjuiste weergaves. Meestal herstart ik dan de app en dan even wachten voor een beter resultaat.
Zo niet, dan even een ticket aanmaken. Goed te weten overigens dat jij ook 3 Sessy’s hebt, kunnen we elkaar wellicht eens helpen als iets specifieks is met de Sessy’s.

Hij overschrijft hem niet, want je hebt hem in de Marstek app begrenst. Maar het plan gaat ervanuit dat je op 2500W laadt, dus dat klopt dan niet.

Ik ben nu bezig om verschillende batterij merken tegelijk te kunnen aansturen. Daar kan je dan ook kiezen voor 2 Marsteks:

Hmmm. Pas op. In de marstek app kan je alleen ontladen op 800 zetten, hij gaat tijdens nom nog steeds op 2500W laden (bij zon overschot) Wat je mag doen is een wens inschieten, om ook het maximale laden aan te laten passen.

Nee. Maar ik kan hier wel eens naar kijken. Stuur maar een wens in. (via support ticket op html pagina)

Weet jij misschien waar de data uit wordt gehaald of hoe dat wordt berekend voor die werkelijke meting van het verbruik zoals in de tabel vermeld staat?

(Even voor de zekerheid: het is hier toch het werkelijke huisverbruik in aantallen kWh in dat gehele uur? Want als het een momentopname is van de load, dan zou het een spike kunnen zijn)

Als ik in de AlphaESS App kijk (die ook meet met spoelen) dan zie ik in die dagen helemaal geen verbruikspiek rond die tijd, mn normale (huis)verbruik kan ik daar wel zien.
In de Homewizard P1 data is sowieso geen verbruik te zien want er wordt tenslotte niets uit het net gehaald dankzij de accu, net zo min als mn metered Envoy geen verbruik toont.
Vanochtend dezelfde situatie om 07:00 uur (dus net als de dagen ervoor geen zware verbruikers aan) en vandaag was er ‘maar’ 494 Wh volgens de tabel. (gisteren en eergister was dat ca 2500Wh op die tijd).
Enige verschil is dat er vandaag niets is ontladen naar het net. Gister en eergisteren was er precies op die tijd een accuontlading van 10.000W gedurende 15 min. Kan toeval zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe zich dat de komende tijd gedraagt.

Overigens inmiddels druk aan het inventariseren naar dat sluipverbruik van 550 W continue in de nacht. Ik hou je op de "hoog"te :wink:

Ik begrijp nog steeds niet de Zon-Overschot (Paars) en de Zon-Laden (Geel) maar vooral wat er dan gebeurt.

Voorbeeld nu: Plan = Zon-overschot = Paars. Actie = NOM - Paars. Solar = 4.6 kW, SOC batterijen = 20%. 3*Sessy worden ieder met 1.3 kW geladen. Huis = 1 kw en daarna Quooker aan en dan wordt huis verbruik 3.6 kW.

Wat gebeurt dan: eerst wordt even 2 kW van het net gehaald, dan worden 2 van de 3 batterijen uitgeschakeld. Daarna zie ik dat er teruggeleverd wordt en daarna worden de batterijen weer langzaam alleen ingeschakeld.

Ik zie dus bij Zon-Overschot en bij Zon-Laden misschien ook (zie ik vanmiddag) dat SlimLaden continue de NOM regelt. Is dit nodig voor de Marstek en andere batterijen?
Voor de Sessy batterijen regelt de Sessy P1 meter dit allemaal, dus zou in plaats van NOM - Paars en NOM - Geel gewoon NOM - Oranje de hele dag prima zijn. Dan haal je ook veel minder van het net en stuur je minder terug naar het net. Dit lijkt me echt niet gunstig, nu al niet bij Tibber en volgend jaar voor iedereen niet.

Knuppel in het hoenderhok: Kan Zon-Overschot en Zon-laden vervangen worden door NOM? Maakt het misschien een stuk eenvoudiger met 4 Acties: Laden, Ontladen, NOM en STOP.

Ik zie nu ook dat de Sessy’s bij Zon-Overschot in API modus staan, dus worden aangestuurd door SlimLaden tegenover in NOM modus dan stuurt de Sessy P1 de batterijen.

Herstel: 2 minuten later staan ze weer in NOM bij Zon-Overschot. Snap er niks meer van :slight_smile:

Blijft de vraag: Wat is het voordeel van Zon-Overschot en Zon-Laden ten opzichte van Null op de Meter?

Max laden limitering bij NOM is ook wens van mij.
Ik heb weliswaar aparte groepen voor mijn batterijen, maar bij mij heb ik via jouw app laden op 2200 (ivm warmte management) gemaximeerd. Ik heb inderdaad geconstateerd dat tijdens NOM gewoon 2500 wordt geladen en ontladen. Ik zou er ook voor willen pleiten de ingestelde max laad en ontlaad vermogens ook van toepassing te laten zijn bij NOM.

Wat mij betreft geen extra veld bij de instellingen, maar gewoon de reeds ingegeven maxima toe te passen bij alle modi. (Minder instellingen geven meer overzicht)

Ik heb hem alvast als verbeterpunt ingediend

Voor exacte informatie hoe de vermogens gemeten worden zou je Roedi moeten vragen. Ik neem aan dat hij gewoon beginstand minus eindstand van het hele uur neemt. Maar hij is de programmeur en ik ben slechts een enthousiaste gebruiker.

kan je deze limitatie dan niet beter aan de kant van batterij instellen?

de modus “zon-laden” is actief tijdens goedkope zonnige momenten. Er wordt dan alleen geladen als er overschot is. Er zal nooit ontladen als er even een tekort is wanneer er een verbruiker aanspringt. Dit is dus niet hetzelfde als NOM

@Roedi: kun jij hier iets meer over vertellen?

Bij Marstek Venus E v2 alleen 800 of 2500. Of ik moet mij vergissen

En alleen voor ontladen. In de app van marstek in ieder geval.

Deze snap ik niet @Roedi_de_Lion

Eerst ontladen bij negatieve prijs en dan meteen weer opladen bij een nog iets negatievere prijs om vervolgens weer te gaan ontleden bij negatieve prijs. Terwijl later op de dag de prijs veel hoger is en dan zit de accu niet vol om te ontladen :face_with_spiral_eyes:. Logisch lijkt mij gehele ontlading als de prijs nog positief is

Edit:

Nog even foto van de hele dag

Maar liefst 40ct prijsverschil

Je zou zeggen
tussen 8:00 en 9:00 accu geheel ontladen,
tussen 13:00 en 15:00 accu geheel opladen
tussen 20:00 en 22:00 accu geheel ontladen.