Marstek Venus Laadplan/Laadstrategie/Dashboard

Zijn er lotgenoten met een Marstek Venus thuisbatterij? Ik probeer een slim laadplan te maken. Is nog niet zo eenvoudig. Misschien leuk om hier over te praten?

Wat doet hij:

• Hij laadt de batterij op vanuit het net als de prijs x ct goedkoper is dan de duurste prijs in de komende 8 uur. Hiermee zorg ik dat hij vandaag 2x oplaad vóór de duurste momenten op de dag (morgens en avonds)
  • Hij laadt alleen maar op van het net als er geen veel zon is
  • Hij gaat alleen ontladen op de duurste x uren van de dag
  • Hij voorkomt dat hij gaat ontladen op min of meer goedkope uren zoals nu in AI.

Mijn configuratie is: Shelly Simulator (mbv HW P1). LilyGo aan de Marstek. Bediening via Homey mbv MQTT.

Testversie van de app voor de Shelly simulator: Shelly Pro 3EM Emulator | Homey.

1 Like

Is zo’n LilyGo aan de Marstek hangen “makkelijk”? Ik ben wel redelijk tech savvy maar het ziet er allemaal ingewikkeld uit. Ik wil graag meedenken, ik zit te denken om een tweede accu aan te schaffen maar denk wel dat het nodig dat ik deze dingen ga bedienen via Homey.

You can find information about lilygo here:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240
Over the weekend, I connected two devices, each with an Elwin EW11, and read the registers using the Modbus app at Modbus App für Homey | Homey This week, I’ll try to create a logic to automatically switch CT from one Venus to the other.

Het viel uiteindelijke allemaal mee en is prima te doen. Ik heb deze video gekeken om te zien hoe ik de draden moest aansluiten voor de LilyGo: https://www.youtube.com/watch?v=1ZhUterntMU. Daarna kwestie van de yaml file uploade en kan je de LilyGo al bedienen vanuit de browser.

Afijn. Het klinkt nu makkelijk…maar je loopt natuurlijk altijd wel ergens tegenaan. :slight_smile: Maar de video helpt echt.

1 Like

Beter, ik heb een LilyGo besteld. De rest van de benodigdheden heb ik thuis wel liggen. Zal er ook even een beter 3d case’je voor ontwerpen dan die hij gebruikt.

Als hij binnen is en het werkt meld ik me weer! Ga zeker wat leuke flows mee kunnen maken!

Ik zou ook wel zo’n case willen hebben. Maak je die met een 3D printer? Misschien kan je een voor mij maken? :sweat_smile:

Ja ik ga hem eerst ontwerpen, want die case uit de video vond 'k niet echt mooi. Die case van de video was volgens mij officieel om ergens in te klikken. Daarna zal 'k hem printen inderdaad, heb een paar printers staan hiero!

'k Zal wel een foto’tje posten, mocht je hem leuk vinden kun je voor een schappelijk prijsje er ook wel eentje van me kopen.

1 Like

Een paar vraagjes als het mag:

• je gebruikt de Shelly emulator i.c.m. de HWP1? Waarom niet de HWP1 rechtsreeks uitlezen in Homey? Die werkt ook met de Marstek?
  • waarom de aansturing via MQTT? Je kan toch rechtstreeks aansturen op die modbus? Or zie 'k dat verkeerd? Kun je alleen maar lezen uit modbus?
  • Als je het via MQTT doet, heb je MQTT aan laten zetten door Marstek? Standaard is dit niet enabled toch? Of werkt dan MQTT via de modbus?

Domme vragen misschien, maar bedankt alvast.

Hoi hoi,

• Bij mij werkt de HW p1 niet met de Marstek
  • Ik wilde graag een keer wat doen met MQTT. De LilyGo werkt gewoon met modbus richting de Marstek. Zowel lezen als schrijven. (Via de ESPHome app vond ik het ook niet handig werken, ben ik mee gestopt. Er is ook een Modbus-app…misschien is dat ook een richting)
  • Nee. De MQTT tussen mijn Homey en de LilyGo heeft niets te maken met de MQTT van Marstek. (MQTT via de Marstek schijnt nu ook te werken…maar hoe en wat weet ik niet)

Bedankt voor je antwoorden!!

Mijn installatie zal dus potentieel simpeler zijn: de huidige hw meter zoals hij is in homey en enkel een lilygo aansluiten, flashen en in homey hangen!

Fijn om te weten!

Ik ben erg tevreden over mijn flow op dit moment. Alleen het voorspellen van de zonopbrengst gaat nog niet zoals ik wil.

Ik wil hem nog een beetje slimmer gaan maken door ook voorspellingen van mijn eigen te gebruiken energie te gaan toevoegen.

Dat ging een stuk makkelijker dan ik dacht eerlijk gezegd! :slight_smile:
Bij mij hangt hij nu ook in Homey. Snap nog niet helemaal wat alle “variabelen” precies zijn en hij lijkt niet mega rap te updaten. Hoe snel zie jij de vermogen wissels in Homey?
[edit]ik keek naar de verkeerde getallen, alles update live![/edit]

Dat ziet er goed uit!! Gaat idd niet heel erg moeilijk. Mooi dat het gelukt is.

Voor het aansturen kan je het beste in mijn flow kijken. Ik vind het een beetje onlogisch hoe dat werkt. Beetje andersom dan dat je verwacht.

Als je een 3d printer hebt kun je hem printen: https://makerworld.com/en/models/1250629-esp32-lilygo-ttgo-t-can-rs485-enclosure#profileId-1273094

Zo niet kan 'k voor €10 ex verzending wel zo’n case voor je opsturen.

Ik moet nog even kijken naar mijn flows, eerst even bedenken wat ik eigenlijk wil.

NOM draaien natuurlijk zoveel mogelijk, ik wil ook dat als een van onze auto’s aan de laadpaal staat hij geen energie levert (de laadpaal heb 'k ook in Homey dus dat is easy)…en als 'k straks mijn 2e accu heb wil 'k misschien wel altijd een beetje stroom overhouden in de 2e accu just in case. kW’tje of 2 als “reserve”. Gewoon grappige flows om te maken.

Control mode enable/disable schakelt dat de automatische controle in ofzo? Ik zie als je stopt met laden je hem op enable zet.

Ja. Met die laatste stap activeer je laat maar zeggen wat je wilt. Dus eerst op anti_feed zetten en daarna met de control_mode op disable. Bij laden en stoppen, dat eerst aangeven, en met de control mode weer bevestigen. (ontladen heb ik niet nodig).

Ik heb nu een script gemaakt als je geld wilt verdienen met je dynamische contract icm een thuisbatterij.

Dit geeft per dag:
:white_check_mark: Cyclus 1:
Laad: 13, 14 (gem. €0.117)
Ontlaad: 19, 20 (gem. €0.312)
Winst: €0.56

:bar_chart: Aantal cycli: 1
:money_bag: Totale winst vandaag: €0.56
:package: Verplaatste energie: 4.80 kWh
:date: Jaarprojectie: €103

15–4-2025: script verder aangepast.

1 Like

Hallo,

Ik heb heel de video bekeken maar er wordt gebruik gemaakt van een esphome omgeving die ik niet heb. Je geeft aan de video te kijken ivm bedrading, zo ver is geen probleem maar vervolgens zeg je kwestie van yaml uploaden maar hoe upload ik die en welke? Bedoel in de video doet hij dat via esphome omgeving die ik dus niet heb.

Ben dus al zo ver dat bedrading inorde is en heb ESPHome web (zonder enige config) al kunnen installeren op de lilygo.

Stap 1: ESPHome op de LilyGo T-Can484 installeren

Je moet de firmware flashen op de LilyGo T-Can484 zodat deze via Modbus RS485 met de Marstek kan communiceren.

1. ESPHome Web Flasher gebruiken

1. Ga naar ESPHome Web Flasher.
  2. Sluit de LilyGo T-Can484 via een USB-C kabel aan op je computer.
  3. Klik op “Connect” en selecteer de juiste USB-poort.
  4. Klik op “Install” en kies “Install ESPHome (minimal)”.

Dit installeert een basis-ESPHome firmware, zodat we later een aangepaste configuratie kunnen uploaden.

Stap 2: YAML configuratie flashen op de LilyGo

1. Open ESPHome Web Flasher opnieuw.
  2. Klik op “Connect”, selecteer de USB-poort van de LilyGo.
  3. Klik op “Install” en kies “Custom Firmware”.
  4. Upload het aangepaste YAML-bestand dat je net hebt gemaakt > hier moeten je eigen wifi credentials bv in.
  5. Wacht tot de installatie is voltooid.

Nu is de LilyGo geconfigureerd om via Modbus RS485 met de Marstek batterij te praten.

Kijk ook even naar de link die Uwe_Dietz hier heeft gedeeld. Daar kan je ook de yaml vinden. (GitHub - Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485: Modbus interface using ESP Home Many thanks to scruysberghs)

(Nu moet je nog je esphome app in Homey installeren >> dat heb ik niet gedaan…ik bestuur de LilyGo via MQTT. vond ik leuk om een keer te doen)

Wat is het verschil tussen die yaml files op de github van superduper? Je hebt lilygo-rs485.yaml en marstek_venus_battery_control.yaml ? (ja oke er zijn er nog met 2 en 3 in de naam maar dat lijkt me voor de 2 en 3de accu als je die dan hebt gok ik)

Verder heb ik de basis esphome erin kunnen zetten via de website maar dan die tweede stap kom ik niet uit. Als goed begrijp moet ik die yaml file aanpassen met mijn wifi settings en meer niet?

Bedankt tot zo ver!