Zijn er lotgenoten met een Marstek Venus thuisbatterij? Ik probeer een slim laadplan te maken. Is nog niet zo eenvoudig. Misschien leuk om hier over te praten?
Hij laadt de batterij op vanuit het net als de prijs x ct goedkoper is dan de duurste prijs in de komende 8 uur. Hiermee zorg ik dat hij vandaag 2x oplaad vóór de duurste momenten op de dag (morgens en avonds)
Hij laadt alleen maar op van het net als er geen veel zon is
Hij gaat alleen ontladen op de duurste x uren van de dag
Hij voorkomt dat hij gaat ontladen op min of meer goedkope uren zoals nu in AI.
Mijn configuratie is: Shelly Simulator (mbv HW P1). LilyGo aan de Marstek. Bediening via Homey mbv MQTT.
Is zo’n LilyGo aan de Marstek hangen “makkelijk”? Ik ben wel redelijk tech savvy maar het ziet er allemaal ingewikkeld uit. Ik wil graag meedenken, ik zit te denken om een tweede accu aan te schaffen maar denk wel dat het nodig dat ik deze dingen ga bedienen via Homey.
Het viel uiteindelijke allemaal mee en is prima te doen. Ik heb deze video gekeken om te zien hoe ik de draden moest aansluiten voor de LilyGo: https://www.youtube.com/watch?v=1ZhUterntMU. Daarna kwestie van de yaml file uploade en kan je de LilyGo al bedienen vanuit de browser.
Afijn. Het klinkt nu makkelijk…maar je loopt natuurlijk altijd wel ergens tegenaan. Maar de video helpt echt.
Beter, ik heb een LilyGo besteld. De rest van de benodigdheden heb ik thuis wel liggen. Zal er ook even een beter 3d case’je voor ontwerpen dan die hij gebruikt.
Als hij binnen is en het werkt meld ik me weer! Ga zeker wat leuke flows mee kunnen maken!
Ja ik ga hem eerst ontwerpen, want die case uit de video vond 'k niet echt mooi. Die case van de video was volgens mij officieel om ergens in te klikken. Daarna zal 'k hem printen inderdaad, heb een paar printers staan hiero!
'k Zal wel een foto’tje posten, mocht je hem leuk vinden kun je voor een schappelijk prijsje er ook wel eentje van me kopen.
Ik wilde graag een keer wat doen met MQTT. De LilyGo werkt gewoon met modbus richting de Marstek. Zowel lezen als schrijven. (Via de ESPHome app vond ik het ook niet handig werken, ben ik mee gestopt. Er is ook een Modbus-app…misschien is dat ook een richting)
Nee. De MQTT tussen mijn Homey en de LilyGo heeft niets te maken met de MQTT van Marstek. (MQTT via de Marstek schijnt nu ook te werken…maar hoe en wat weet ik niet)
Mijn installatie zal dus potentieel simpeler zijn: de huidige hw meter zoals hij is in homey en enkel een lilygo aansluiten, flashen en in homey hangen!
Dat ging een stuk makkelijker dan ik dacht eerlijk gezegd!
Bij mij hangt hij nu ook in Homey. Snap nog niet helemaal wat alle “variabelen” precies zijn en hij lijkt niet mega rap te updaten. Hoe snel zie jij de vermogen wissels in Homey?
[edit]ik keek naar de verkeerde getallen, alles update live![/edit]
Zo niet kan 'k voor €10 ex verzending wel zo’n case voor je opsturen.
Ik moet nog even kijken naar mijn flows, eerst even bedenken wat ik eigenlijk wil.
NOM draaien natuurlijk zoveel mogelijk, ik wil ook dat als een van onze auto’s aan de laadpaal staat hij geen energie levert (de laadpaal heb 'k ook in Homey dus dat is easy)…en als 'k straks mijn 2e accu heb wil 'k misschien wel altijd een beetje stroom overhouden in de 2e accu just in case. kW’tje of 2 als “reserve”. Gewoon grappige flows om te maken.
Ja. Met die laatste stap activeer je laat maar zeggen wat je wilt. Dus eerst op anti_feed zetten en daarna met de control_mode op disable. Bij laden en stoppen, dat eerst aangeven, en met de control mode weer bevestigen. (ontladen heb ik niet nodig).
Ik heb heel de video bekeken maar er wordt gebruik gemaakt van een esphome omgeving die ik niet heb. Je geeft aan de video te kijken ivm bedrading, zo ver is geen probleem maar vervolgens zeg je kwestie van yaml uploaden maar hoe upload ik die en welke? Bedoel in de video doet hij dat via esphome omgeving die ik dus niet heb.
Ben dus al zo ver dat bedrading inorde is en heb ESPHome web (zonder enige config) al kunnen installeren op de lilygo.
Wat is het verschil tussen die yaml files op de github van superduper? Je hebt lilygo-rs485.yaml en marstek_venus_battery_control.yaml ? (ja oke er zijn er nog met 2 en 3 in de naam maar dat lijkt me voor de 2 en 3de accu als je die dan hebt gok ik)
Verder heb ik de basis esphome erin kunnen zetten via de website maar dan die tweede stap kom ik niet uit. Als goed begrijp moet ik die yaml file aanpassen met mijn wifi settings en meer niet?