[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Ik heb hem toch maar even tijdelijk via de knop 'NOM" de zonne stroom naar de accu laten sturen.

Een vraag ivm self learning opzet.

Ik zit met AlphaESS omvormer + batterij, en Homewizard P1 meter. Hoe zet ik de self-learning correct op?

Databron voor learning:

• Homey Energy API → nee want ik heb geen Home Energy?
  • Apparaat Meters : P1 + Solar + Baterij → volgens mij ja
  • Handmatig → nee want er is geen echte learning dan?

Graag had ik ook Berekendswijze Verdeling zo correct mogelijk gehad. Daar heb ik volgens mij spijtig genoeg enkel de optie voor ‘Handmatig’, want zit dus zonder Homey Energy meter?

Dus vervalt eigenlijk de grootste accuraatheid van self learning want eigen gebruik varieert te hard (verwarming op elec ,koken op elec, wasmachines, electrische wagens ,…)

Waar wil ik naartoe? Dat deze app me zo veel mogelijk helpt om op voorhand te plannen om op te laden als voorspelling Zonenergie te laag is. Handelen is niet wenselijk.

Iemand die advies kan geven met eigen ervaring of betere inzichten in de app dan ikzelf?

Hoi Wil,
Welke P1 meter gebruik je nu dan? Omdat je de ShellyPro3em hebt verwijderd? En waarom niet de ShellyPro3em app, werkte die niet naar behoren?
Ik ben onlangs weer van de P1 meter van Homewizard overgestapt op de ShellyPro3em en bij mij werkt het volgens mij naar behoren.

Ik heb de oude kritische app ook weggehaald uit de laadplan controller en de ongebruikte emulator beide van de homey gehaald. Nu loopt ie als een zonnetje. Volhouden zoo

Met twee batterijen werkt de Shelley niet.

Oh, dat wist ik niet. Wat moet je dan voor P1 meter gebruiken?

Ik heb een energy dongle van Homey (deze meet de grid opname/injectie) en de Marstek ct003 voor de Marstek accu’s. De Shelly (emulator app van Roedi) was puur een probeersel voor de SlimLaden app. Het plan was dat Roedi daar een snellere NOM regeling mee kon maken. (Het fijne weet ik er niet van, maar wellicht kan Roedi daar nog iets over aanvullen). Maar ik kreeg de Shelly emulator niet stabiel aan de gang en bovendien werkte dat niet in de SlimLaden app met 2 Marsteks. (Althans maandje geleden). Dus heb ik de app verwijderd.

Wel zit ik nu aan een Shelly pro 3EM fysieke meter te denken voor mijn zonnepanelen.
Ik heb Enfase Envoy als gateway voor mijn zonnepanelen. Echter heb ik de standaard versie (10 jaar oud) en niet de metered. Ik krijg met mijn gateway geen realtime opwek cijfers in mijn homey. ik heb daar 3 verschillende apps voor geprobeerd, maar werken allemaal via de cloud. En de enphase cloud geeft maar 1 keer per kwartier de waardes door. Dus als dat net is als er een wolkje voor de zon zit, denkt de homey dat het een heel kwartier weinig opbrengst is. Niet echt ideaal. Kan ik oplossen door een Envoy metered gateway aan te schaffen (300€ plus paar uurtjes installeren en configureren) of een Shelly pro em3 (te koop bij HORNBACH voor minder als 100€).

Overigens maakt het voor de werking van de SlimLaden app niet uit. Die kijkt naar de grid afname en injectie.

Andere mensen die hier een idee over hebben?
Mensen die een metered versie van de en it hebben, leest die wel realtime in de homey?

Ben benieuwd

Nou dat is dan hetzelfde als bij mij. Bij mij loopt het nu al 2 a 3 weken superfijn.

Wil ik heb ook Enphase zonnepanelen en heb een metered gateway, maar heb er geen meetcellen aanzitten. Ik heb ze wel onlangs gekocht, maar moet ze nog aanbrengen in de meterkast. Ik heb ze speciaal gekocht zodat ik straks de zonnepanelen kan uitschakelen als het terugleveren geld kost. Ik denk niet dat dat kan met de ShellyPro. Wat je ook kunt doen is een tweedehands metered gateway kopen, er staan er zat op marktplaats. De meetcellen kosten volgens mij iets van € 100,- maar dat kan ik nog wel nakijken.

Ik heb de metered versie, met de envoy app draaien. Gaat goed

En waarom niet een marstek venus A er op en de envoy spullen op marktplaats

Ik kan het helaas niet echt achterhalen. misschien is het gebeurd toen je de setup1.html draaide? Hou het anders nog even in de gaten,

Mag aan staan als je wilt…als je geen app selecteert, doet ie alsnog niets. Kan ook naast elkaar draaien eventueel. Het zijn 2 gescheiden paden.

Ja dus.

Alleen als ik de oude uitfaseer. Ik laat hem nog even staan.

Bij Zon-Laden moet hij idd gaan laden zodra er voldoende opwek hebt. Je kan dat instellen onderin dit blok. Hij ontlaadt nu 135W. is dat voldoende om naar NOM te gaan? Zie jouw instellingen. Dat moet hij dan minimaal x seconden volhouden.

Dat doet hij volgens mij elk kwartier. Waar je een beetje voor op moet passen is dat kwartieren die al geweest zijn niet worden. bijgewerkt. Dat kan verwarrend zijn bij de controle.

Ah sorry. Dit staat in de setup4.html. Die heb ik nog niet goed bijgewerkt. je moet nu kijken naar de appliances.html:

• Je vult de basis
  • Corrigeert met de buitentemperatuur
  • Corrigeert met apparaten

Er wordt niets meer gedaan met Homey Energy. (Dit is btw niet de dongle, maar het energy tabblad van Homey zelf)

Ja die leest real time. Nou ja…snel.

Ik heb de app zo gemaakt dat als een kritisch app aan gaat de batterij:

• Gaat stoppen
  • Of dat hij het plan blijft volgen >>> zonder dat hij rekening houdt met het kritische app.

Als hij door gaat volgens plan dan

• Kan de batterij nog steeds laden vanuit de zon
  • Het huis voorzien van stroom

Dit heb ik op twee manieren opgelost:

• Via de Shelly Simulator bij configuratie van 1 batterij (Marstek en Inde Volt)
  • Via laden en ontladen in Slimladen (Alle overige batterijen excl Sessy en Victron)

De Sessy en Victron: Daar kan ik functionaliteit van de batterijen zelf aanspreken.
HomeWizard kan alleen de batterijen op STOP zetten bij kritische app.

Je kan ze nu ook automatsich uit laten gaan als de prijs negatief is.

Welke app gebruik je voor de envoy metered.

image (Zonnepanelen van Diederik)