[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Dit is een Marstek Venus E versie 1.

Het klopt ook dat de Modbus-registers van v1 en 2 gelijk zijn.

De belangrijkste verschillen v1/2 vs v3:

1. Power registers zijn 32-bit bij v1/v2 — bij v3 zijn ze 16-bit.
    Verkeerde versie → verkeerde power uitlezing
  2. SOC register adres — v3 leest primair 37005, v1/v2 leest 32104
  3. Temperatuur schaling verschilt (factor 10)

De control registers (laden/ontladen commando’s) zijn identiek.

Dankjewel. Ik ga zoeken.

Gelukkig ben ik nét met pensioen want teruglezen in dit draadje kost je aardig wat tijd :wink:

Hahaha…ja idd. Ik denk ook wel eens…dat hebben we toch besproken…kijk maar terug hoor! Maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan als ik zelf iets wil weten en in een ander forum het antwoord probeer te vinden.

image

Ik ben nu hiermee bezig voor mezelf:

Ik had het ook aan chatgpt gevraagd:

:thinking:

:smile:aarja de mijne heeft wieltjes die heeft een versie 1 weer niet. Het is een tusseninse zeggen we in Friesland. De instellingen van wil heb ik ook zo staan. Maar wat is het verschil tussen een seintje naar de marstek: ga nu handbediend laden, en: ga nu automatisch zonladen? Misschien kom ik dan verder. Handbediend gaat ie in 1 streep laden

Versie 1 heeft ook gewoon wieltjes hoor. Dit is echt versie 1.

Als je op laden drukt…gaat hij tot einde kwartier laden, daarna weer volgens plan. Zet je de schakelaar handmatig ook aan…dan blijft hij laden of ontladen of stop …

Automatisch zonladen kan alleen volgens plan.

Dat snap ik allemaal. Maar wat is het verschil via de wiffi naar de marstek ? Het ene signaal komt wel goed door het andere niet

Je hebt geen andere app draaien die TCP benadert? wat is via wifi? Alles gaat via wifi toch?

Nou ja#hier komen we niet verder mee,er zit geen ander apparaat bij op.en welke instellingen kun je het beste zetten in de marstek ap. Local api of zelf ge init ?

Draadje niet helemaal de goede benaming. Aardige bos touw is het inmiddels

Heeft iemand hier al goede ervaring met het koppelen van een deye inverter. Ik ben zelf in het bezit van een deye SUN 6K SG01HP3 EU AM2 inverter. Nu gekoppeld via modus met een wave Share rs485 to TCP converter 115200baud Port 502 ik krijg data binnen zoals bijvoorbeeld de pv opbrengst, maar blijf meldingen houden zoals

Laadplan Controller18-4-2026, 21:00:26

[MQTTManager] [DeyeModbus] :cross_mark: Action ONTLADEN failed: Modbus request timeout

Laadplan Controller18-4-2026, 21:00:26

[DeyeModbusTCP] :cross_mark: ONTLADEN failed: Modbus request timeout

Nb uit een eerder project weer ik dat er tussen de HV en LV versies bij deye verschillen in de gebruikte registers zijn. (Enkele register waarden zijn een factor 10 hoger/lager) Mogelijk speelt dat hier ook een rol.

Allereerst @Roedi_de_Lion dank voor deze prachtige app! Na aanschaf van 2 Venus E batterijen meteen jouw app als standaard aansturing ingesteld. Uiteindelijk met Modbus TCP over LAN kan ik de batterijen succesvol aansturen. Waar het wel nog mis lijkt te gaan in met de detectie van m’n zonnepanelen. Deze meet ik via een Homewizard kWh meter, maar deze wordt niet automatisch herkend. Na toevoegen van het Homey Device ID ziet de app de meter wel, maar measure_power blijft op 0.

Ik zal vast iets vekeerd doen, maar ik zie het niet…

Het resultaat is dat de app niet weet wat de zonopwek is en wat het huis vebruikt:

Eerst. Zit je op de hoogste (test) versie?

Productie meet hij ook niet? Staat nog op 0.00

Herstart van de homey kan geen kwaad.

Hij zou het eigenlijk moeten doen. Er zijn meerdere die het gebruiken.

Wat gebeurd er als je zoekt naar de capabilities? Heeft hij nergens waarden?

Heb je meerdere omvormers?

Homey opnieuw opstarten did the trick… damn haha

Dank in ieder geval! Ben benieuwd wat ik er allemaal uit kan gaan halen :slight_smile:

Ok al weet je niets van computers…dit is het eerste wat je moet doen. Hahaha

Even een vraagje over de kritische apparaten.

Wat ik begrepen heb:
Dit moest in eerste instantie ingesteld worden in de instellingen

Deze kon je ook aan en uit zetten in de widget

Maar met nieuwere versie kon je beter de instelling in apparaatmonitor doen.
Oude bleef werken, maar niet meer ondersteund. Nieuwe gaat beter om met NOM aansturing (Dit wordt dan eigenlijk “kritische apparaten verbruik” op de meter)

In eerste instantie werkte dat bij mij niet helemaal lekker. Maar na wat ondersteuning van ROEDI en uitschakelen oude kritische apparaten en verwijderen shelly pro emulator app (die ik niet gebruikte) werkte het goed.

Nu zie ik ineens op de widget dat de oude kritische apparaten weer ingeschakeld is. Dit heb ik bij mijn weten niet zelf (althans ben ik me er niet bewust van) gedaan.

@Roedi_de_Lion is het nog steeds de bedoeling dat deze oude settings uit moeten indien je de nieuwe apparaat monitor ingesteld hebt?

Is het zo dat de knop kritische app in de widget idd alleen de oude settings bediend?

Wellicht dan duidelijker om deze daar weg te halen?

Nice, betekend dit ook dat ik meerdere merken/batterijen door elkaar kan gebruiken. Dus 1x Sessy en 1x Venus 3?

Vraagje: Bij actie ‘Zon’ zou ik verwachten dat hij gaat opladen maar hij stuurt het toch naar het net.
Enig idee wat daar de gedachte achter is?

Op welk moment worden aanpassingen in de energieprijzen in de app doorgevoerd?

Ik ben nog even aan het stoeien om m’n Frank Energie prijzen er goed in te krijgen, maar ik zit nu te hoog. Ik heb dus net de prijs iets naar beneden aangepast, maar zie dit nog nergens veranderen op het dashboard en in de analyses.