[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

99+100 = 99,5= 100? geen idee…zie ik bij mij ook wel eens.

Gelukt?

Zal je geen last van hebben. Als je bv 3 panelen van 425 WP hebt (onder de gangbare panelen gemiddelde waarde) kom je dus tot maximaal 1275 watt. (Elke van de 4 zonnepanelen ingangen max 600WP) Bij 4 panelen zou dit theoretisch kunnen. Maar mocht dat wel het geval zijn dan gebeurt dit:

Afschakelen van overtollig vermogen (Clipping)

Omdat de accu vol is (100%) en de omvormer een maximale capaciteit heeft, kan de Venus A de rest van de energie nergens laten.

• Stel: Je omvormer mag maximaal 1500W het huis in sturen.

• Je wekt 2000W op.

• 500W kan nergens heen (de accu is immers vol).

In dit geval zal de Venus A de MPPT-controllers aansturen om ā€œuit het optimale werkpuntā€ te treden. Dit heet clipping. De elektronica zorgt ervoor dat de zonnepanelen simpelweg minder stroom leveren dan ze op dat moment zouden kunnen. De overtollige energie wordt niet omgezet.

Ik heb de sets (A en D) voor mij even bestudeerd. Zeker beide mooie sets. Hoe zit dat met intergratie Homey? EW11 of direct via api? Bij D geven ze aan open api. Maar bij de E is dat minder stabiel.

Hoi Wil, jij hebt de Marstek A en D. Heb je die samen lopen op de shellyPro3em? Ik wil er ook no een bij kopen, heb nu de D. Nu stuur ik mijn batterij via Modbus over LAN en dat gaat prima, maar kan dat ook als je er twee hebt. Hoe stuur jij ze nu aan en welke P1-meter gebruik je?

Ik heb nu 2 maal Venus E v2 en werk met de ct003 van Marstek als p1. Werkt bij mij superstabiel. Verder koppeling met homey via EW11, modbus over tcp.
Om alle drie de fases gelijk te belasten zit ik aan nog 1 extra te denken. Ik overweeg:

• nog een Venus E (liefst V2, maar niet meer te koop.
    Voordeel uniformiteit, meest kWh per euro, ben er bekend mee
    Nadeel alleen noodstroom, maar laad niet off grid op.

• Venus A ook prima kWh per euro en off grid opladen. Nadeel wat lage laad/ontlaad stroom naar/van Grid

• Venus D is wat duur, minste kWh per euro.

Vandaar mijn vraag aan Roedi wat zijn overwegingen zijn. Op zich kan ik nu nog makkelijk uit. Maar 2027 wordt interessant. Wel speelt er nu nog een subsidie mogelijkheid bij ons in de gemeente (Beemster/purmerend). Zijn meer gemeentes die ook duurzaamheids
Subsidies hebben. Bij ons was het erg makkelijk. Offerte vragen, indienen, geld wordt gereserveerd, bestellen, foto maken van werkend geheel (installatie mag gewoon zelf) en twee weken later stond de subsidie op mijn rekening. (80€/kwh opslag)

Ik heb een LilyGo aan de Venus E hangen die praat Modbus TCP (versie 1/2)/ De Venus A praat ook Modbus TCP, maar dan versie 3. De registers verschillen. Dit heb ik nu in mijn versie van Slimladen gemaakt.

Dit wil ik dus oplossen door 2x Marstek A te kopen. (Op termijn de tweede) Dan heb je zelfs meer vermogen :1st_place_medal: . Tegenwoordig kan de Marstek A 1500W.

Voor mij is de Venus A ook veel interessanter: ze zijn dan wel klein, maar je kunt eenvoudig uitbreiden door er meer naast elkaar te zetten (hogere laad- en ontlaadsnelheid, maar ook opslagcapaciteit) of op elkaar (enkel meer opslagcapaciteit). Dus het meest flexibel in alle richtingen.

Ook de maximale opslagcapaciteit (13 kWh) is hoger dan die van de Venus E.

En ze hebben de laagste kost per kWh…

Ik zie Idd dat de Venus E omhoog gegaan is prijs. (Importheffing China). Die zit nu gemiddeld rond de 1350€. Venus A is tot 3 modules duurder, maar daarboven vergelijkbaar of goedkoper. En idd de uitbreiding is wel erg fijn.

Yep, dankjerwel. Weet nog niet precies wat ik eraan heb maar dat vind ik ook vast nog wel een keer :wink:

@Roedi_de_Lion dit is ook wel gaaf

Dit is een voorbeeld van de marstek app voor Mac Os

Ja idd. Grafieken zeggen altijd veel. Ik zal zo eens kijken.

Hoi Mayel, waar vind je die dan? Staat die in de appstore?

Zou idd gewoon in de Mac store moeten staan..

heb deze foto van het Ha forum via Facebook.

Edit:

Goedemorgen
Heb je iets verandert voordat hij het weer goed deed?
Welk type Marstek heb je? Ik heb een Marstek Venus E met wieltjes en je kunt er een ophanging aan schroeven. Ik kom er niet achter welk type dit is

Misschien een foto?

Koelribben steken iets uit achterzijde. Dus ik vermoed een V1. Heb zelf een V2. Roedi heeft volgens mij V1. Wellicht dat die mijn vermoeden kan bevestigen. Overigens is aansturing (op de fysieke aansluiting modbus na) van de v1 en V2 hetzelfde. V3 heeft weer iets ander registers. Maar daar weet Roedi ook alles van. In de app gewoon voor V1/V2 kiezen.

Mijn ervaring bij instantie van de app; kies voor modbus over tcp. Dat is superstabiel. Daar wel even het vinkje v1/v2 aanvinken. Anders gaat er ook het een en ander niet goed.

Wat is eigenlijk de waarde ā€œzonder batterijā€ t.o.v. ā€œgerealiseerdā€ in de tabel?
Het ā€˜zonder batterij’ bedrag is tot nu toe (onverwacht) meer geweest dan ā€œgerealiseerdā€.(Waarvan ik aanneem dat dit incl batterij is maar daarvoor heb ik m niet gekocht :wink:)

Even teruglezen. Is van de week behandeld. (Moet nog gefixed worden, zet je batterij nog maar niet bij grofvuil)