[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Vast weer nieuwe uitdagingen in de app.
Ik zit ook te denken aan uitbreiding van mijn 2 Venus E v2 en batterijen. Wat was jouw afweging om een Venus A te nemen? Voor mij zou een voordeel zijn off grid ook te kunnen draaien als noodstroom (liefst dus ook laden off grid indien nodig)

Overigens ben ik erg blij met mijn accu’s icm met jouw app.

Ondanks alle statistieken :chart_increasing: :bar_chart::chart_decreasing: in jouw app is bovenstaande afbeelding toch een mooie bevestiging.
April:
Afname 349,34 kWh voor €66,04 = 18,90 ct/ kWh
Teruglevering 469,74 voor €116,15 = 24,73 ct/kWh

Dat is dus een mooie verschuiving van goedkoop geladen uren naar duur verkochte uren. Ondanks dat we de EV enkele keren ‘s nachts voor relatief dure uren hebben moeten laden.

Wat ik in de app dan wel raar vind is dit tabelletje (onder winst)

Gisteren en eergisteren alles goed gedraaid. Ook volgens het overzicht van de energie provider.
Echter kan ik volgens deze cijfers beter mijn batterijen bij het grof vuil zetten :face_with_peeking_eye::winking_face_with_tongue:
Immers zonder accu betere opbrengst als met batterij. (Gisteren en eergisteren begin ik ook met plus maar kwam uiteindelijk toch op een flinke min uit). Heb ik hier iets verkeerd ingesteld, interpreteer ik de cijfers verkeerd of is dit nog een foutje in de app? Wat hebben jullie hier voor een cijfers? In elk geval laat ik de accu’s toch nog maar even staan en zet ze nog niet direct bij het grof vuil. :rofl::rofl::rofl:

mijn zon laden werkt ook weer inderdaad..
Gek genoeg al 2 nachten het ‘laden’ niet omdat mijn kritische apparaat (de auto) bezig was is de Marstek niet meer gaan laden lijkt het… maar of dit nu ligt aan de update naar v148 of de update van slim laden ben ik nog niet achter. Vannacht een nieuwe poging (zonder auto laden kijken of het wel goed gaat)

Bij mij is de meerwaarde van de batterij ook iedere dag negatief​:weary_face:

Sorry die meerwaarde is echt niet goed op dit moment.

Geen probleem hoor. Ik bewonder je inzet al bijzonder. Begrijp best dat waarschijnlijk een lijst heb liggen met ideeën en issues die je nog af wil vinken. Zal ongetwijfeld wel een keer komen.

Maar nu weet ik in elk geval dat ik ze nog niet bij het grofvuil hoef te zetten. :rofl:

Laat even weten hij bij het grofvuil staat, dan kom ik hem wel ophalen :smile:

ik zie nu dat ik deze instelling waarschijnlijk verkeerd heb geïnterpreteerd:
Ik wil natuurlijk dat op de goedkope momenten zowel de auto als de batterij laad.. en nu is dat elke keer niet gebeurd haha! Het lijkt theoretisch gezien dus niet aan een update te liggen maar een instelling.

Hahaha….heb wel ook nog een aanpassing gedaan gisteren.

Ik ben wat aan het spelen met apparaat monitor. Is nog allemaal behoorlijk mistig voor me :wink:
Ik heb oa een wasmachine toegevoegd (die geen verbruiksmeter heeft maar wel door mn Homey wordt gezien qua status etc).
Als ik nu een profiel wil laten leren, dan zou ik denken dat ik dat ergens kan aangeven maar dat staat er niet. Ik zie wel een knop “niet beschikbaar”.
Heb ik dan iets verkeerd staan ergens?

Aan uit kan ook niets leren. Je kan dan handmatig een waarde invullen.

Logisch, maar ik zie nergens iets waar ik dat dan kan invullen?

Rechts onderin kan je dat invullen

hallo, zijn er meer die een probleem hebben bij het zonladen (nom), hij laad in zo"n kwartier maar 15% van de tijd en komt dan lang niet aan de hoeveelheid die gepland staat terwijl er zat zonoverschot is. als je dan hand bedient of boost laden aanzet laad ie wel. installatie: Marstek E, modbus tcp 1 batterij

@Roedi_de_Lion bedankt voor de laatste update ! Ook hier lijkt alles weer te werken :hugs:.

alleen viel me op dat een accu niet meer de 100procent haalt qua opladen .

Had ik paar dagen geleden. Eigelijk doet het bij mij de laatste dagen helemaal goed.

ik heb dus nu, als ik klik op herbereken ofwel de app herstart dat hij als een idioot begint met ontladen zonder dat daar volgens het schema noodzaak toe is..

Op de een of andere manier bleef boost ontladen aanstaan op m’n widget in de telefoon maar in de web interface was dit niet zichtbaar. Dit lijkt de oorzaak te zijn geweest

Het was een aantal dingen bij elkaar:

• Ik wil graag zonnepanelen op mijn schuurtje (3 stuks)
  • Ik weet wat ik krijg bij Marstek (En ik wilde graag spelen met mijn Shelly Simulator icm 2 Marsteks)
  • De Marstek D is me net te duur / teveel geld
  • De Marstek A is niet duur en kan je dus modulair uitbreiden…ook met vermogen. Je koopt dan meerdere modules met een omvormer
  • Budget was niet groter dan €2000,- (het moet ook leuk blijven :slight_smile: )

Ik heb nooit echt goed antwoorden kunnen vinden op de vragen:

• Als de batterij vol is…gaat de opwek van de panelen dan naar het net? Ja dus…is een setting in de app. maar is de batterij vol en de panelen leveren 2400W op…dan kan je toch maar 1500W naar het huis/net sturen.
  • Laadt de batterij op als het net wegvalt…ik hoop van wel, maar ik weet het nog niet zeker.

Kosten ongeveer:

• Marstek Venus A = €500,-
  • 2 extra groepen en stopcontacten = € 500,-
  • 3 zonnepanelen = € 250,-
  • Plaatsen = €200,-
  • Kabels etc

Dank je. Nadeel is het beperkt laden ontladen naar het net. Ik ga er wel vanuit dat je de off grid kan draaien (dus laden van je zonnepanelen als grid uitvalt). Dat zou voor mij de meerwaarde zijn.

Waarom 2 groepen stopcontacten? Je krijgt toch 1 Venus A?

Heb je nog gekeken naar gemeentelijke subsidie? Bij ons in Beemster 80€ per kWh opslag. Daarmee kwamen mijn 2 Marsteks Venus E op netto 800 per stuk.
Twee groepen/stopcontacten/kabels/Elfin EW11 en donatie SlimLaden bij elkaar 400€ (ik heb zelf de meterkast uitbreiding gedaan).
Terugverdientijd plusminus 3 a 4 jaar.

Wow…dat is lekker. Geen idee bij ons volgens mij niet. Ik had het niet zo netjes aangelegd, ik hebt nu drie stopcontacten voor twee batterijen en verwacht daar nog een derde bij op termijn. Dan wordt dat weer een A MET een omvormer en stopcontact dus.