[App][Pro] SlimLaden voor Marstek - inclusief local API

Hoi Ricardo. MQTT is een “protocol” waarmee mijn app commando’s stuurt naar de LilyGo, die dat omzet naar Modbus, zodat de Marstek het ook begrijpt. Zo kan ik de Marstek ook uitlezen. Afijn…communicatie tussen de App en de Marstek.

In mijn app zit een client, die het bericht op een “topic” zet. Dit topic kan via een MQTT-broker gelezen worden door de LilyGo. De LilyGo en de App zijn beide clients. De Yaml is een soort van configuratie bestand die je installeert op de LilyGo. Die vertaalt in mijn geval van MQTT naar Modbus en andersom.

Misschien niet helemaal overal juist gezegd, maar hier komt het ongeveer op neer.

Dus…je moet een MQTT broker hebben. Die kan op de Homey, maar dat hoeft niet. Je moet een LilyGo hebben met een yaml die ook MQTT kan praten. (Zie ergens hierboven)

Wat betreft Zonneplan. Toen ik Tibber ging toevoegen dacht ik ook alle andere leveranciers mee te nemen als provider. Het bleek dat alleen Tibber een API had, vandaar allen Tibber. Heb je geen Tibber dan haalt hij het van Energy-Charts. ik moet wel zeggen dat ik de prijzen vooral als hulpmiddel gebruik om de goedkoopste uren te bepalen. De winst blijft een beetje lastig en is meer een indicatie. Zelf kijk ik daar meer naar mijn HomeWizard app voor de echte winst.

Bedankt voor je reactie, dat sluit het voor mij dus uit. Geen home assistant, dat is fijn!

Jammer dat alleen tibber kan voor nu, maar als het evengoed met andere werkt via je price chart is het fijn natuurlijk.

De batterijen schaf ik ook enkel aan voor eigen consumptie, het verdienmodel vind ik niet interesant, hooguit mooi meegenomen.

Heb je zelf eigenlijk ook de p1 van marstek zelf gebruikt en het slimme gedeelte van marstek ter vergelijking met wat je allemaal aan het creeeren bent?

Ehh, wat kan de marstek dan voor slims?

Doelde meer op de AI sturing (voor zover dat slim is)?

Heb hem zelf nog niet duskan er nog niet veel over meepraten in dit geval.

Ah :slight_smile: Ik dacht misschien is er iets veranderd onlangs. Zover ik weet is de AI stand in de Marstek app alleen dat hij gaat laden op de goedkoopste uren. Mar dat zou veranderd kunnen zijn.

Vraagje. Ik ben bezig om ervoor te zorgen dat de batterij op stop gaat op het moment dat de laadpaal gaat laden. Ik neem even aan dat de laadpaal ook middels een app zichtbaar is in Homey.

Welke capabilities heeft zo’n laadpaal dan, zodat ik kan zien dat hij aan of uit gaat?

Ik heb een nieuwe versie geplaatst. Ik zal binnenkort meer toelichting geven. Er is veel veranderd, daardoor kan het zijn dat de update niet helemaal vlekkeloos verloopt. Ik zou dan device “laadplan controller” even verwijderen en opnieuw toevoegen.

Kaartje werkt nu weer.

Zijdelings even naar gekeken. Ik begreep nog te vroeg voor mij. Ook nog niet heel veilig? Afijn nog niet echt ingedoken

Hoi Stijn, ik heb 3x een Marstek venus E v2. Kan je mij aangeven hoe ik e.e.a. moet installeren zoals jij vermeldde? Zal dit werken me tde V2? Ik ben niet technisch genoeg om te gaan werken met een lilygo, is dat bij jouw oplossing nodig?

Groeten, Barry

Mijn app werkt dus met MQTT en de LilyGo. Maar als je een andere app hebt om de batterij aan te sturen kan je dus eventueel wel mijn app gebruiken om door middel van flows de huidige actie door te geven. [App][Pro] SlimLaden voor Marstek - Stuur je Marstek Venus slim aan (NL) - #100 by Roedi_de_Lion. Maar misschien was dit al duidelijk.

Welkom!. :slight_smile:

Er zit zomaar een aantal centen verschil in per kwartier…had ik niet verwacht.(grafiek van TIbber)

Overweeg je om kwartiersprijzen toe te voegen?

Ja. Zit zo’n groot verschil in prijzen. Lijkt me wel nuttig. Hij ontvangt ze al wel van energy-charts. Maar ik voeg ze nu samen.

Wat een verschil

Veel wind vandaag

Zoiets moet het gaan worden.

4 Likes

De Homey app portal vermeldt het volgende:

Versie 5.0.0 — Major improvements. See community for details.

Waar kan ik die “details” terug vinden?

Werkt deze versie ook met de recent uitgebrachte Venus versie 3?

Hallo **Roedi_de_Lion
**
Ik ben nu 3 dagen aan het “spelen” met je app, werkt mooi. (Ik heb 1x 5,12 Marstek)
Begrijp dat het systeem tijd nodig heeft om te leren van mijn omgeving.
Was even puzzelen voor ik het een beetje door had. Ik had al een ESP lilygo eraan hangen met MQTT server in Homey.

Maar een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk.

Ik wil graag zoveel mogelijk NUL op de meter, aangezien dit de toekomst gaat worden volgens mij.

Nu heb ik voor: Dynamisch (Laden & ontladen gekozen)

Ik neem aan dat dit de goede instelling is aangezien hij bij Vol dynamisch volledig ontlaad op goedkope momenten.

En vandaag zie ik paarse bolletjes, wat beteken deze, in de beschrijving zie ik andere icoontjes staan?

Bij Vol dynamisch zag ik de laad en ontlaad power, deze zie ik niet met mijn huidige setting vond ik wel handig om te zien, kan dit hier ook?

En is het ook een optie tijdens de “ST” (rood bolletje) restant nog dynamisch NOM te ontladen tot 11% of is er hier een reden voor?
En bij “ST” en zon opbrengst laad hij dan ook niet op?

Goed werk van je, ik ben er blij mee!

keep up the good job!