Hoi hoi. Bij gewoon dynamisch gaat hij laden en ontladen. Tussen laden en ontladen zet hij de de uren op stop…Battterij is al vol…en je wilt gaan ontladen op de duurste uren. De overige uren worden in deze variant op NOM gezet. Hierdoor kan het zijn dat hij bijvoorbeeld voor het laden toch al wordt opgeladen door de zon, dit is financieel iets minder rendabel dan Vol dynamisch, maar wel beetje meer gebruik maken van de zon. Bij Vol dynamisch worden alle overige uren op STOP gezet.
Bij Alleen laden…gaat de batterij geen ontlaadcyclus meer plannen. (Ik denk dat dat in de huidige versie niet helemaal goed werkt). Hij laadt dan dus laat maar zeggen rond de middag uren…en gaat daarna op NOM. Ik ben voornemens om dan de batterij zoveel mogelijk op de dure uren te laten ontladen…maar dat zit er nog niet in)
De paarse bolletjes zijn NOM -uren, waarbij we zonoverschot verwachten. Qua batterijactie verschilt dit verder niet met de oranje-NOM
De ontlaadpower staat er in de volgende versie overal bij.
Bij STOP gebeurt er idd niets met de batterij.
Ik be nu vooral bezig met een planning op basis van kwartieren:
Dankjewel voor het melden. Ik had het ook al gezien. Het probleem is dat ik de prijzen ophaal van Energy-Charts…en die leverde niet de prijzen van morgen. Mijn app reageerde daar dan weer niet goed op. De api van Energy-charts nu even helemaal niet bereikbaar. Ik ben op zoek naar een alternatief…Zonder prijzen kunnen we niets.
Ik heb een nieuwe (test)versie geplaatst. De prijzen van vandaag zijn nog niet beschikbaar via Energy-Charts (morgen wel), de api geeft de prijzen van vandaag niet meer. Nog 2 uur…SmartLoading for Marstek | Homey
Ik heb ook een nieuwe variant van het ophalen van prijzen toegevoegd: ENTSO-E. De API-key kan je gratis aanvragen, maar dat duurt volgens mij wel even. Ik zou dit doen. Ik heb nu al drie keer eerdere problemen gehad met Energy-Charts.
Volgorde van ophalen: Tibber, ENTSO-E en Energy-Charts
Ik heb dus nu een dashboard moeten maken. Met kwartierwaarden wordt het niet meer overzichtelijk binnen de app.
We zien in de app nog wel “capabilities” van prijzen en acties, maar deze worden niet meer gebruikt. Ik heb ze nog niet verwijderd uit de app…
De capabilities van de zonvoorspelling en verbruik worden wel per uur geregistreerd, en gelijk verdeeld over de kwartieren.
De winst in de app wordt voornamelijk gebruikt om te bepalen of het dynamische plan wel rendabel genoeg is. De winst wordt bepaald uit een volledige Roundtrip. Alleen voor vandaag.
Top! het werkt weer.
Dashoard ziet er goed uit!
Toch nog een vraag, ik heb een zonneplan contract, dus uur prijzen, kan ik ergens ook kiezen tussen kwartier en uur prijzen in je app?
Of is alles nu fixed kwartier?
Misschien kijk ik er overheen ….
Ik zie nu het verschil niet meer tussen Dynamisch (laden & ontladen) en Dynamisch (Vol dynamisch),
Bij beide zie ik dat hij volledig gaat ontladen (ONT) bij duren Uren (kwartieren).
niet de NOM die ik voorheen had bij laden&ontladen.
Het verschil tussen Dynamische n Vol Dynamisch. Is dat hij bij Dynamisch van het eerste kwartier laden t/m laatste kwartier ontladen geen NOM-kwartieren heeft en daarbuiten wel. Vol dynamisch, zijn ook deze kwartieren STOP.
Dus op een dag begint het laden om 12.00 uur…laatste ontlaadkwartier om 20.15 uur.
Dynamisch: Kwartieren voor 12.00 uur en na 20.15 = NOM
Vol Dynamaisch: Kwartieren voor 12.00 uur en na 20.15 = STOP
Er zit echter een foutje in de app nu…dat hij soms na 20.15 ook stop zet. Dit ga ik nog oplossen… maar de batterij is toch al leeg. Het normale Dynamisch heb ik gemaakt als een soort tussenvorm, zodat je de batterij (mn in de zomer) toch alvast met de zon kan gaan laden.
Wat betreft de uurprijzen. Ik had daar al even over na gedacht, maar de impact voor jou is daarom niet heel groot verwacht ik? Het model pakt gewoon de goedkoopste kwartieren om hem vol te laden. Deze kwartieren liggen gewoon binnen jouw goedkoopste uren. Ik verwacht daar minimale verschillen eigenlijk…of maak ik een denkfout? De echte prijzen van zonneplan zitten sowieso niet in de app + ik gebruik de prijzen voornamelijk om de goedkoopste kwartieren te selecteren en om een indicatie van de winst te maken.