[App][Pro] SlimLaden voor Marstek - inclusief local API

:bar_chart: Leer-statistieken (RTE Learning)

Dit is het Round Trip Efficiency leersysteem dat probeert te voorspellen hoeveel energie er
verloren gaat bij laden/ontladen:

• 96 samples verzameld: Metingen van werkelijke laad/ontlaad cycli
  • 4 dagen aan data: Nog heel vers, heeft meer tijd nodig
  • Gemiddelde fout per uur:
    • 0:00 - 95.1% (heel slecht!)
    • 1:00 - 78.3%
    • 2:00 - 73.2%
    • 3:00 - 86.6%
    • 4:00 - 77.5%

Deze percentages zijn de voorspellingsfout - hoe lager, hoe beter. Met 73-95% fout zijn de
voorspellingen nog heel onnauwkeurig. Het systeem heeft meer data nodig om beter te worden.

:brain: Homey Energy Learning Result

Dit is het systeem dat je energieverbruik patronen leert:

• Success: 15 hours - 15 uur met goede voorspellingen
  • Failed: 9 hours - 9 uur waar voorspelling niet klopte
  • Date: Wed Aug 20 2025 - Datum klopt niet (toekomst?)

Dit systeem doet het redelijk (63% success rate), maar heeft ook nog verbetering nodig.

Conclusie: Beide leersystemen zijn nog aan het opstarten en hebben meer tijd/data nodig
voor accurate voorspellingen.

1 Like

App werkt nog steeds niet helaas zoals ik wil…probeer nu de app stabiel te maken.

Vandaag wel de eerste aanbeveling voor het verbruik. Leuk!

1 Like

Aankomende periode heb ik het erg druk en geen tijd om te testen. Vanaf haf september ga ik alles testen :slightly_smiling_face:

Goedendag, ik ben helemaal nieuw hier en aardig op weg met het lezen van alle materie. Wie kan mij op weg helpen met de juiste file voor het plaatsen op mijn Lilygo? Op GitHub - Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485: Modbus interface using ESP Home Many thanks to scruysberghs staan een aantal versies en ik kom er slecht uit welke ik moet hebben.

dank alvast.

Je kan deze ook gebruiken: [App][Pro] SlimLaden voor Marstek - Stuur je Marstek Venus slim aan (NL) - #35 by Roedi_de_Lion

Dank, ik heb ESPHome draaien op HA, ik krijg onderstaande error bij installtie:

INFO ESPHome 2025.8.2 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-a8b8c0.yaml… INFO Generating C++ source… INFO Compiling app… Processing marstek-lilygo (board: esp32dev; framework: arduino; platform: https://github.com/pioarduino/platform-espressif32/releases/download/54.03.21-2/platform-espressif32.zip) -------------------------------------------------------------------------------- INFO Package configuration completed successfully MissingPackageManifestError: Could not find one of ‘package.json’ manifest files in the package

Ik ben van homey. Ik weet niets van HA. Hij lijkt een package te missen.

Hierboven ergens op dit forum. Heb ik aangegeven hoe je de lilygo moet installeren. Buiten ha om

thanks, het werkt inmiddels. Is het correct dat de Lilygo nog een USB voeding nodig heeft? De kabel uit de Marstek alleen is niet voldoende (ik meet 4,5 volt).

Ik heb hem idd nu ook zonder draaien. Misschien kan je het eerst wel doen totdat de boel stabiel draait.

Geen usb nodig. Er is een verschil in aansluiting tussen de V1 en V2. Daar kwam ik ook achter. Op tweakers staan de 2 varianten.

Ja idd zijn de 2 zwarte draden, rode is niet nodig.

Ik krijg het laadplan niet aan de gang, blijft de hele tijd hangen op NO. Maximale winst staat al op 8 euro ingesteld.

zet hem een op 0 euro.

Top, ja dit werkt nu wel. Volgende issue, laadplan is gemaakt alleen de marstek reageert niet. Ik kan wel vanuit de webpagina zaken bedienen dus de connectie moet goed zijn. Kan nog ergens een test doen?

Heb je de settings goed staan? Met de juiste prefix? Zelfde als in lilygo? Wat je kan doen is mqtt explorer kijken of er berichten aankomen? Heb je ook een broker draaien?

Broker draait en werkt, zie onderstaande screenshot waar kan ik zien of de berichten aankomen? Moet er bij aansluiten van de stekker op de Marstek nog een reset worden gedaan oid?

Je hebt in mqtt broker een state en een command. Die zie ik nu niet in je afbeelding. De command moet dus van de app komen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door in homey develop het huidige actie uur (dat is nu actie_hour_11) op NOM LADEN oid te zetten.

Werkt het al gewoon via je ip-adres in je browser? Dan zie je de status ook. Je kan daar ook acties doen. Heb je in de yaml wel je credentials etc aangepast?

Zie onderstaande en yaml screenshot:

web_server:
port: 80

MQTT configuratie

mqtt:
broker: “192.168.68.132” # IPadres van de mqtt-broker = IPadres van de homey = Broker app installeren
port: 1883
username: “joeri” # deze later ook gebruiken in de app
password: “-” # Deze later ook gebruiken in de app
topic_prefix: “marstek1” # Ook aangeven in de app (kan ook per batterij, max3)
discovery: false

Is benaderbaar via browser / ip adres

Hi Roedi, ik ben nu al een tijdje aan het testen met je app het lijkt allemaal goed te werken.

ik gebruik 2 batterijen.

het enige waar ik niet achter kom beide staan voor de veiligheid op 2000 watt laden en ontladen voor diverse redenen. het laadplan gaat 5 uur lang laden vandaag op de goedkoopste uren maar wat ik niet wil hij ontlaad ook 5 uur de duurste uren daarna zijn ze wel leeg is het mogelijk om niet te ontladen om zo toch op nom te blijven tot de volgende dag.en ipv NOM staat er STOP

Als ze bijv 1 a 2 uur de duurste uren ontladen en genoeg overhouden voor de nacht zou dat prima zijn. ik vind nom belangrijker dan de handel.

poort niet invullen

1 Like