[App][Pro] SlimLaden voor Marstek - inclusief local API

haha, pohh ik moet echt ff veel tijd vrijmaken om alles even te begrijpen.

ik heb nu op me telefoon gechecked en kan nu idd de controller aanpassen en opslaan, heb de mqtt gegevens erin kunnen zetten en op 1 batterij gezet en alles leek in orde. ik zie nu op tijdlijn ook een laadplan.

Als ik geen tibber heb en ik laat het op tibber staan zonder api laad hij dan automatisch gewoon de dagprijzen obv tibber wat prima is voor alle dynamische prijzen.

Verder nog een domme vraag, hoe check ik nu op de lilygo/marstek in verbinding staat met de app en alles werkt? ben daarin nog even zoekende.

kan ik verder ook in dashboard ofzo zien wat de huidige batterijstatus is, of hij laad of niet en op welke modus hij staat? zodat ik makkelijk kan zien of het werkt?

• Als je niets bij Tibber invult dan haalt hij de prijzen bij Energy Charts op. Daar tel ik 0,15 bij op. (Bij Tibber moet je klant zijn)
  • Je moet even hierboven kijken hoe je via MQTT-explorer en Homey develop tools kan zien dat het werkt. Misschien nog iets voor later om in te bouwen
  • De batterij SOC kan je zien in de instellingen van de Laadplan-controller app. Als je geen verbindinghebt staat die op 50%
  • Zodra er een mqtt-bericht wordt verstuurd zie je dit op de tijdlijn. Hij verstuurd een bericht op het moment dat de ‘Huidige status’-capability verandert. Zelf check ik altijd op Homewizard Display of de batterij doet wat hij moet doen.
  • In de app van Marstek zie je bij NOM gewoon de status staan = Zelf consumptie (dacht ik). Wanneer hij aan het laden/ontladen/stop is, dan is die status leeg.

Je kan natuurlijk zelf een dashboard maken in homey…maar ik ga er ook nog eens naar kijken.

Ik had die soc aangepast naar 11 omdat de batterij daar op stond.

Hij heeft wel commando naar de batterij gestuurd maar deze wordt niet uitgevoerd. Maar zie ook dat ik handmatig op manual voor vandaag al een laadschema had gemaakt. Overruled de marstek de homey of zou hij wel aangepast hebben moeten worden. Ik laad nu 1400w paar uur op manual terwijl homey denk ik wilde dat hij 2 uur lang op 2500 zou knallen.

Zie onderstaande wel op de tijdlijn

Stuur mij even rechtstreeks schermafbeeldingen van ale je instellingen. Inclusiefste van de broker….. en MQTT exlorer. En de yaml.

vergeet je rendement niet hoger te zetten naar bijv 0.95 anders haal je de 2400 niet.

Wat bedoel je hiermee?

standaard staat hier 0.75 dat word dan 2400 x 0.75 is ongeveer 1880 ik denk dat er meer mee telt oa het eigen verbruik bij 0.95 kom ik wel richting de max discharge output

@Roedi_de_Lion : Controleer je of de accu in de gewenste modus staat? Heb viel me op dat bij mij (met mijn eigen flows) heel af en toe het bericht niet ontvangen was door de batterij. Daarom doe ik nu na een halve minuut controleren of alle commando’s goed doorgekomen zijn en anders nog een keer sturen.

Ah ja. Dat is een goede. Neem ik mee.

Vandaag weer een aantal aanpassingen gedaan aan de app:

• Strategie Dynamisch en NOM samengevoegd tot 1. Wanneer er geen dynamisch plan gemaakt kan worden dan schakelt hij over op NOM. Je kan dit forceren door de minimale winst hoog te zetten
  • Fixes
    • Verbeterde tijdlijn notificaties
    • Verbeterde (ont)laadvermogen
    • Sensor vermogen toont nu het AC-vermogen (voelt beter, gelijk Homewizard display)

Indrukwekkend om te zien is dat hij eerst van 20-22 zou ontladen gisteren maar zelf heeft gezien dat de prijzen hoger in de ochtend waren en nu automatisch het plan heeft gewijzigd naar ontladen van 6-8!! Echt top :flexed_biceps::heart:

1 Like

Ik heb voor de aansturing van mijn Growatt omvormer modbus (rs485) op de homey draaien. Dan zou ik de mqtt stap kunnen overslaan leek me. Klopt dat?

Klopt. Dan maak je een flow gebaseerd op de huidige actie verandering. Bij nul op meter strategie moet je nog de soc gaan vullen Kan ook met een flow

1 Like

Ben met interesse aan het kijken hoe ik dit allemaal kan gebruiken in mijn Homey.
Ik kan de batterij al aansturen/uitlezen met de ESPHome app binnen Homey met flows.
Binnen die ESPHome heb ik de LilyGo Marstek RS485 aansturing/uitlezen opgevoerd.
Ik gebruik dus niet de MQTT, omdat ik hem rechtstreeks aanstuur op de Modbus.

Dus ik heb de 4 devices uit jouw app er staan, maar kijk eigenlijk alleen naar het Laadplan.
De energieprijzen haal ik al dagelijks binnen, de Zon voorspelling en het Energie verbruikspatroon moet ik even bekijken hoe ik dat slim kan integreren. Ik zal dan zelf wat flows moeten bedenken om die te integreren, omdat ik het niet automatisch laat aansturen op de MQTT methode binnen jouw app. Toch?

Ik heb wel een dingetje in de Laadplan Controller.
Ik zie de rode en blauwe bolletjes wel, maar de rest ziet er een beetje raar uit.

Welke versie draai je nu? En stuur even je instellingen. Kan ook via DM.

v4.2.2 Testversie, maar bij de vorige versie had ik het ook.
Maar ik zie nu, het is wel goed op mijn tijdlijn, dus eigenlijk prima zo.
Ik zie nu dat het alleen raar als ik via de webbrowser op mijn PC aanmeldt in Homey en dan de Laadplan Controller open.

1 Like

Maar. Wat wil je dan wel gebruiken. :thinking: die gebruikt de prijzen binnen de app.

Btw. Ik schreef dat het gebruikspatroon zelflerend is, maar dat is nog under construction. Helaas

Ik had begrepen dat het zelflerende nog in ontwikkeling is inderdaad.

Ik ben zoekende hoe ik dat dan allemaal werkend krijg.
Zonder de MQTT aansturing, maar mijn eigen ESPHome aansturing.
En ik wil alles wel gebruiken of proberen (alle 4).
Ik ben alleen zoekende hoe ik dat dan allemaal werkend krijg in mijn situatie.
En welke flows ik dan ga instellen (liefst aan de hand van voorbeelden).

Even de tijd zoeken en er nog meer induiken :slight_smile:

Ik denk dat mijn app uiteindelijk bepaald wat er per uur moet gebeuren. Daarna kan je aan de hand van de actie, LADEN/ONTLADEN/STOP of NOM…je batterij aansturen. In jouw geval de esphome.

Bedankt Roedi, helder.

Dat is wat ik ook bedoelde hierboven, je gebruikt alleen de flows van het laadplan (ik had het een beetje raar verwoord) en maakt dan de simpele flows die je hierboven laat zien.
Het aansturen van de Marstek (ik via de ESPHome commando’s) vanuit de Laadplan controller.

Ik dacht eerst dat ik daarnaast in de flows ook nog zelf de kaarten van de zon voorspelling en verbruikspatroon moest opvoeren, maar de intelligentie zit straks allemaal verwerkt in de app zelf.

Ik ben een test aan het draaien maar krijg nog wel een foutmelding.
Het testen van de flow moet je de vorige actie en de huidige opgeven (heb ik NOM en LADEN b.v. voor opgegeven om te testen)

Deze kaart is fout gegaan na 4ms
Een error tag is gegenereerd.
Error
Flow Card not registered (type: action, id: get_current_action).