[App][Pro] SlimLaden voor Marstek - inclusief local API

Dankjewel voor je reactie. API voor Tibber is enkel mogelijk voor klanten en Tibber is momenteel nog niet in België actief. Via de Demoaccount bij hen heb je wel toegang tot beperkte api maar dit is zonder energieprijzen.

Ik heb de API via Entso geactiveerd, ik zal dan moeten wachten tot als via deze weg Belgische prijzen beschikbaar raken. :slight_smile:

De nieuwe versie van mijn app is nu live. Je kan daar nu voor Entso-e en Energy-Charts kiezen voor Belgische prijzen. Misschien kan je kijken of dat de goede prijzen zijn.

1 Like

Op dit moment draait ik zelf de “Alleen Laden” strategie. Hij laadt dan op op de goedkoopste kwartieren en verdeelt de energie over de duurste kwartieren. Tot gisteren werkte dit alleen voor 1 batterij goed, dat is nu ook aangepast voor meerdere batterijen.

Hallo Allemaal, Ik heb alle 224 regels doorgelezen. Maar het “waar start ik en wat heb ik nodig” met uitleg kan ik er niet duidelijk uit halen.

Dus vandaar mijn vraag.

1. Ik heb een Marstek batterij
  2. wat heb ik nu nodig om dit te gebruiken precies.
  3. uitleg in de begin stappen.

Had al zitten googlen, Youtube en Chatgten om te vinden maar zie vooralsnog niks. Kan iemand me op weg helpen.

1. Welke versie van de Marstek heb je? V1,2 of 3?
  2. Lilygo-rs485 aanschaffen en installeren: https://www.youtube.com/watch?v=1ZhUterntMU LET OP…bij versie 1 zijn de draden weer net iets anders…ik dacht de GND?
  3. ESPHome installeren: [App][Pro] SlimLaden voor Marstek - Stuur je Marstek Venus slim aan (NL) - #24 by Roedi_de_Lion Zie ook : Marstek Venus Laadplan/Laadstrategie/Dashboard - #31 by Roedi_de_Lion
  4. YAML installeren: [App][Pro] SlimLaden voor Marstek - Stuur je Marstek Venus slim aan (NL) - #35 by Roedi_de_Lion
  5. MQTT-Broker installeren: [App][Pro] SlimLaden voor Marstek - Stuur je Marstek Venus slim aan (NL) - #53 by Roedi_de_Lion
  6. Dan via de MQTT-Explorer testen of het werkt.
  7. Slimladen app installeren en settings inrichten.
  8. Vragen stellen als je er niet uitkomt :slight_smile:

Hier moet je een heel eind mee komen denk ik.

Ik heb de venus v3.

Ik hoef denk ik alleen het verhaal van de lilygo te volgen niet het homeassist? Ook niet van shelly toch want ik ka mijn homewizard p1 meter namelijk koppelen.

1 Like

vandaag maar eens een poging gedaan nog steeds geen succes

Gek hoor. Ik heb vandaag ook eens de app vanuit de App Store geïnstalleerd en dan werkt het allemaal.

• Kan je dit eens laten zien:

• Heb je het verbruik-device ook geïnstalleerd?

• Heb je de zonvoorspelling met de flow geprobeerd? >> en geeft deze geen foutmelding?

Klopt

Hi Roedi,

Dankjewel. Even getest, maar de prijzen zijn nog niet correct. Heb dit zowel getest door geen API in te vullen als via Entso.

Toch een follow up vraag. Moet ik ook een LILYGO gebruiken bij de Marstek Venus V3?

Voor deze app wel. Je kan via een flow en een andere app wel zonder een Lilygo denk ik. Dan haal je uit mijn app de acties (laden, ontladen etc) en stuur je de batterij aan via een API (in een andere app). Dat moet je dan zelf verder uitzoeken.

Zijn er community members die een V3 hebben? Lees veel namelijk over de v1 en v2 maar weinig over de v3 dus graag iemand die ook de lilygo met een V3 heeft. Ik hoor graag je ervaringen

@Roedi_de_Lion

Kan het zijn dat de trigger “Huidige actie gewijzigd” niet meer werkt?

Zie deze flow namelijk niet afvuren. Er is wel een status wijziging in de APP en handmatige werkt de flow wel.

@Roedi_de_Lion

Beste Roedie,

Ik ben momenteel bezig met het configureren van de laadcontroller via jouw app. Hierbij zijn mij een paar dingen opgevallen.

Ik beschik over twee Marstek Venus 2 accu’s van 5
kw. De uiteindelijke aansturing wil ik regelen via een andere app op basis van de API.

Nu is mijn vraag: Is het noodzakelijk om de instellingen in de app aan te passen naar het totale vermogen van twee keer 5kw.

Als dit inderdaad noodzakelijk is, zou het voor mij zeer nuttig zijn om de functie te hebben om één accu met maximaal 2,5 kw op te laden en de andere met een lager vermogen. Dit is van belang, omdat beide accu’s op dezelfde elektriciteitsgroep zijn aangesloten.

En ik zie niet de mogelijkheid om mijn ev lader toe te voegen

Tot slot ben ik nieuwsgierig: Wat houdt de functie ‘Wietkwekkerij Buren’ precies in? Hahaha

geen foutmelding

verbruik is geinstaleerd.

Ja. Ik heb het gezien. Heb het nog niet voor elkaar. Wat bij mij wel werkt als je de flow begint met: Elke 15 minuten.

Op dit moment ga ik dit niet implementeren. Het is voor nu een te grote aanpassing in mijn app. Het is ook wel lastig volgens mij. De ene batterij moet dan meer kwartieren laden dan de andere? Krijg je dan geen meerdere plannen naast elkaar? Waarom niet beide op 1800W? kan je dat eens uitleggen?

Je kan wel je 2e batterij op een ander vermogen zetten (buiten de app om), maar dan raakt de planning in de war. De soc voorspelling werkt niet meer goed etc.