[App][Pro] SlimLaden voor Marstek - inclusief local API

Mooiste plek hier in huis is op zolder waar ook andere grootverbruikers staan(droger /wasmachine ) als er per ongeluk te veel apparatuur aan staat ,dan knalt de groep er uit .

Ik heb dit getest met een aan/uit capability. Dat werkt wel. Het zou moeten werken op (exacte)device-naam en met een id.

Ik had al eens gevraagd in dit forum naar welke capabilities een laadpaal heeft, ik heb daar geen antwoord op gehad, dus heb het alsvolgt opgelost:

• :white_check_mark: measure_power (huidige vermogen in Watt)
  • :white_check_mark: meter_power (alternatief, ook vermogen)

Hoe werkt het:

• Elke 5 seconden poll (line 239)
  • Checkt of vermogen > threshold
  • Default threshold: 100W
  • Als device boven threshold gaat → batterij STOP
  • Als device onder threshold gaat → batterij hervat

Andere capabilities die ook gecheckt worden:

• onoff / onoff.opt1 / onoff.opt2 - Als device AAN staat
  • charging_status - Als device aan het laden is
  • charge_mode - Als charge mode NIET standby/idle/off is

Je kunt 3 apparaten voor deze functionaliteit inrichten. De Hennepkwekerij was met een knipoog gemaakt. Hier kan je een andere zware gebruiker invullen, evenals bij Overig.

Welke capabilities heeft jouw Wallbox?

Ik zag dat er wel andere prijzen worden opgehaald dan dat je het op NL zet toch? Heb jij een site waarmee ik de prijzen kan vergelijken?

Bedankt voor je uitgebreide reactie!:hugs:

Ik was al aan het zoeken naar deze capiblitys ,maar ben even de weg kwijt waar ik die kan vinden ?:flushed_face:want ik kan geen enkele optie vinden in

Homey Developer Tools >> daar kan je inloggen met je Homey account.

Hij zou moeten werken op basis van measure_power. Die was 18 uur geleden voor het laatst gebruikt. Wanneer heb je dit getest?

Zo bedoel je ?

Nee…mijn app kijkt naar deze capability. Je moet gewoon de naam of het id hier invullen. Probeer maar eens met het id…staat ook hier Homey Developer Tools.

Maar…je hebt al 18 uur niet geladen volgens de capability measure_power. Klopt dat?

Het kan zijn dat je Wallbox device het niet goed registreert? Wanneer je toch later hebt geladen.

Ik ga de flow Update zonvoorspelling uitbreiden zodat deze een errormelding op je tijdlijn gaat zetten. Kijken wat hij dan doet.

Volgens mij gebruik je Tibber. Ik zie zelf andere prijzen hier staan:

Wanneer zijn de capabilities bij jouw geüpdatet?

Heb je de Solcast API al eens uitgezet?

Afijn…we geven de moed niet op. :slight_smile:

Ik heb idd mijn auto 18 uur geleden geladen ,maar wat ik bedoel te zeggen zodra ik op het id druk ,dan gebeurt er niets …kan dus geen id zoeken🤔

Of bedoel je dit als id ?. Ik zie namelijk diverse. Id

Ehh. Wat verwacht je van deze functionaliteit?

Wat het doet is: je voegt hier tot maximaal 3 apparaten toe. Zodra een van deze apparaten aan gaat, gaat de batterij uit. Je wilt bijvoorbeeld niet dat als je de auto gaat laden hij de Marstek leegtrekt.

In jouw geval herkent hij dat de Wallbox aan gaat, wanneer deze meer dan bijvoorbeeld 1000W gebruikt.

Je gebruikt het goede id.

Goedemorgen!,

Ik snap wat de functie inhoudt , maar ik had verwacht dat app een bevestiging zou geven als het juiste is ingevuld nu is het na jouw tip wel gelukt ! Bedankt :folded_hands:

Ah mooi. Bedankt voor de terugkoppeling.

1 Like

Aaah, oke dan ligt het niet aan mij :grinning_face: . Als ik hem overigens via een timer trigger krijg ik dit:

Misschien werkt het daarom niet?

Ik gebruik deze app ook al een tijdje, zeer intressant.

Ik heb echter wel een vraagje; vandaag was de prijs het laagste tussen 2 en 6u in de ochtend. Toch kiest het laadplan om om tussen 10.30u en 14.15u in periodes op te laden. Is daar een specifieke reden voor?
Vandaag zou het mogelijk zijn om 2x te laden en ontladen. Het zal vast het geheel nog ingewikkelder maken, maar ik be wel benieuwd naar de achterliggende gedachte. Bedankt voor de app zover en ga zo door!

Heel goede constatering. Dit is misschien ook wel mogelijk, maar zoals je zegt, maakt het gecompliceerder.

Ik heb bepaald dat hij op dit moment maar 1 laadblok gaat maken en 1 ontlaadblok. Voor 15.00 uur maakt hij een laadblok tussen 10 - 16.30 uur en ontladen in de dure avondkwartieren. Na 15.00 uur kijkt hij of er misschien duurdere kwartieren zijn in de vorige ochtend van de volgende dag. daarnaast dan nog een plan voor morgen.

Er zijn dus drie perioden waar een laadplan voor gemaakt wordt, waarbij 2 een uitbreiding is van 1.

1. 10.00 - 23.00 uur (draait tussen 0 - 15.00 uur vandaag)
  2. 10.00 - 10.00 uur morgen (draait tussen 15.00 en 23.00 uur vandaag)
  3. 10.00 morgen - 23.00 uur morgen (draait tussen 15.00 en 23.00 uur vandaag)

Wat er nu gebeurd is dit: hij vindt dan de goedkope uren tussen 2 - 6 uur morgen…maar vindt dan geen goede ontlaadkwartieren meer erna OF hij gaat duurdere kwartieren in de avond ervoor overslaan terwijl die dan gunstiger waren.
Ook heeft hij natuurlijk al geladen op het moment dat de laadkwartieren van vandaag al geweest zijn.

Helemaal ideaal is het niet, maar de moeilijkheid ligt erin om het zo in te richten dat alle situaties worden gedekt. Daarbij is mijn ervaring dat het ook weer niet heel vaak voorkomt…Ik heb wel eens gedacht om periode 2 aan te passen naar van 16.30 en 10.00 uur de volgende dag en dat hij op die manier toch vaker een cyclus kan maken. (Hierdoor mis je dan wel weer soms de dure ochtenduren om te ontladen)

Daarnaast ben ik in mijn hoofd aan het nadenken om te kijken of ik een soort koppels kan maken tussen laad- en ontlaadkwartieren en daarmee de perioden ook los kan laten.

Eerlijk gezegd…het heeft best lang geduurd dat de app werkt zoals het zou moeten. Het begint er nu wel een beetje op te lijken, dus ik ben iets voorzichtiger om aan de plannen te zitten.

Hopelijk een beetje duidelijk.

1 Like

Goede avond,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe medegebruikers van de app de instellingen hebben.

Ik heb 3 Marstek v2 Batterijen.

Alle 3 op een aparte fase, laten jullie deze ook per fase bemonsteren of heb je ze alle 3 op 3 fases ingesteld?

Welk winst bedrag hebben jullie ingevuld in het laadplan?

Voor mij is nog beetje zoekwerk wat beste werkt..

Mooiste zou zijn dat hij handeld tussen goedkoop en dure uren en rekening houd er tussen met 0 op de meter indien mogelijk natuurlijk :blush:

Ik ben benieuwd naar jullie instellingen.

Groet François

Ik heb nu een ander iets… ik zie dat dat je app middels MQTT commando’s verstuurd (zie ik in mqtt explorer op de pc)

Alleen de app laat geen laadplan? ik heb het winstbedrag op 0 staan maar blijft zeggen:

Laden: geen

Ontladen : geen

Waar kan dat aan liggen?