Dank voor de tip! Proost Robin
ATTENTIE ALLEN
Met de firmware update 1.5.0 van Sessy is er een verandering gekomen in de rapportage van het geleverde/verbruikte vermogen. Bij het aanzetten van laden/ontladen wordt nu direct een vermogen van ca -10 Watt gerapporteerd. Door de Homey app wordt dat gezien als dat de accu bijna leeg is, en zal automatisch het STOP commando geven. Het laden/ontladen komt dan dus niet tot stand.
Er is een Homey app update nodig om goed te kunnen werken met firmware 1.5.0 (of hoger). Tot die tijd kun je een instelling doen om het probleem te omzeilen. Stel daarvoor het minimaal vermogen in op 0:
Dat is mijn probleem dus ook denk, loopt nu weer, echter het laden gebeurd nu met de helft van het PV vermogen… Sessydoel dus verkeerd berekend?
Heb deze flow nu ingesteld, als ik hem handmatig trigger dan is de uitkomst, Sessies uit.
Had echter verwacht dat ze nu zouden gaan laden aangezien het het goedkoopste moment van de dag is en de bandbreedte tussen hoogste en laagste >10 cent is. Vraag me af of alles wel goed gaat, maar blijft gissen want wellicht dit (sessies uit) voor vandaag wel de beste setting, kom even inzicht tekort Ik heb overigens de minimale vermogen setting voor de sessies op 0 ingesteld.
De flow ziet er goed uit. Als je de trigger draadjes van 2 sessys weghaalt, en met maar 1 sessy test, wat doet de flow dan op dit moment?
Dank! Het is zo leuk te spelen met flows
Als ik het per 1 sessie trigger krijg ik hetzelfde resultaat :
Ik koop stroom bij zonneplan en heb bij “Vaste opslag per kWh” 18 cent ingevuld, alleen dan komt ie uit op de waarde die ik zie in de zonneplan app. Wellicht is dit niet goed en heeft dat invloed?
Misschien nog iets:
Als ik nu kijk bij NL_Netherlands (PBTH) dan zie ik bij prijs nu staan 0.2065 €, dat klopt aardig met mijn zonneplan app (mede door mijn 18 cent markup).
Maar als ik kijk bij de sessies, dan staat daar 0.25 € Actief tarief (16 uur geleden geupdated). Wellicht gaat dat niet goed? (want de echte prijs is nu lager)
Tarief update groep (DAP) staat op 1.
Ik heb inmiddels alles gedelete… PBTH opnieuw geinstalleerd en flow opnieuw aangemaakt. Zelfde probleem. Zie dat het “Actuele tarief” vast blijft staan op 0,25 cent per kwh. Dat kan toch niet kloppen?
Nee das nie goe.
Heb je bij zowel DAP als de Sessy Summarizers de tariefgroep op 1 gezet? Vervolgens even wachten op het volgende volle uur, en dan zou het tarief moeten worden geupdate.
Dat vermoedde ik al, had er al een beetje mee zitten rommelen maar helaas zonder resultaat.
Heb gisteren alles op tariefgroep 1 gezet, maar de flow werkt nog steeds niet en tarief blijft op 25 cent staan. Ik voeg wat screenshots toe, volgens mij doe ik iets simpels verkeerd?
Sorry voor de vragen, heb het gevoel dat ik er dichtbij ben en wil graag gebruik maken van jouw briljante RoI blokken
De variabele opslag is in NL 21% (=BTW). De vaste opslag is ongeveer 0.17 per kWh (energiebelasting inc BTW + leveranciersopslag), afhankelijk van de exacte opslag die je leverancier rekent.
Maar dan nog zou de prijs ieder uur moeten updaten. Kun je een app diagnostics report van PBTH sturen?
Oke top, de tarieven staan nu goed! Heb een rapport getriggered : 69ce3b31-9c87-486e-bc46-8687abb027ab
Ik zie niets vreemds aan het rapport, behalve dat je inderdaad veel geprobeerd hebt met opnieuw instellen van PBTH. Wacht je wel lang genoeg voordat je je conclusie trekt dat de prijs niet wordt geupdate? Pas bij het begin van het volgende volle uur zal de standaard 0.25 wijzigen in de prijs van Zonneplan.
Hmm ja in principe wel. Had de instelling gisteren al gedaan.
Ik ben nooit vies van rigoureuze aanpassingen, vaak sneller, Ik ga de homey vanavond even helemaal resetten. Dank je voor het kijken naar de log!
@Gruijter
Aansturing via Homey doet toch echt anders dan vorige week voor de problemen. In plaats van laden met -1500, stuurt hij 1000W de Sessy in, en 500W het net op… is toch raar? De Sessy is op 70% ofzo…
Aan de Homey Sessy app is niets veranderd. En ik neem aan dat je ook niets veranderd hebt aan de Homey instellingen of de flow (? of wel?).
Is er iets veranderd aan de P1 meter in Homey? Als Homey het actuele totale verbruik verkeerd doorkrijgt, zal NoM er naast zitten.
Is de min/max instelling op de Sessy portal misschien veranderd? Als je Homey NoM doet moet je op de portal het minimum op de laagste stand zetten, en de max op de hoogste stand.
De firmware van Sessy is met v1.5.0 flink gewijzigd. Daarom moet je in Homey het minimale vermogen op 0 zetten (tot de Homey app wordt geupdate). Het max vermogen moet je op maximale stand (2200) zetten voor Homey NoM.
Oh ja, en zit je accu niet gewoon vol? Als de emmer vol is kun je er niet nog meer water in gooien
nee accu is 75 procent, hij laadt maar met de helft van het vermogen. Ik denk dat Sessydoel niet goed berekend wordt ofzo… de instellingen staan allemaal goed in de Sessy.
Als er niets veranderd is wordt het Sessydoel niet opeens anders berekend. Homey voert gewoon de flow uit. Net als een computer
Toch is het zo vreemd toch
Als Homey NoM bij jou niet goed werkt kun je beter de Sessy NoM aanzetten lijkt me.
Die doet het helemaal niet goed. Dan heb ik in de nacht verbruik van het net. En dat wil ik juist niet.
Mijn Sessydoel berekening lijkt niet meer te kloppen, vermogen totaal, vermogen Sessy, P1 meter daar zit iets raars in…