[APP][Pro] SESSY Thuisbatterij (NL)

Dit was de oplossing, bedankt! Na drie weken zoeken eindelijk opgelost.

Al enkele jaren heb ik zonnepanelen (2500 kW per jaar), en afgelopen oktober is daar een Sessy batterij van 5 kW bijgekomen. Aangezien we ook met batterij meestal flink wat zonnestroom terugleveren (en de gasprijs zo gestegen is, en warmtepomp geen logische optie is), hebben we ook een Nymo met boiler besteld. En om die samen te laten werken, wordt een Homey geadviseerd.

Zonder enige kennis of ervaring met programmeren (of überhaupt dit soort automatisering) ben ik hier een paar weken geleden mee aan de slag gegaan. Het duurde al weken voor ik de Sessy aangesloten kreeg, even om het niveau te duiden. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nu ben ik inmiddels helemaal geobsedeerd. Het hele huis werkt ermee, dankzij lessen van AI (lampen, wasmachine, Sonos die de kinderen roept als het eten klaar is).

Wat ik echter niet voor elkaar krijg is de Sessy laten laden en ontladen op het gewenste moment, gebruik makend van de juiste stroom. Hij laadt vaak teveel of juist niet, en ontlaadt te lang.

Ik wil de ecostand benaderen, als er geen zon is en nul op meter als de zon wel schijnt. En dat kan nu prima met de instellingen van Sessy zelf, maar niet als de Nymo is aangesloten. (Tenminste, als ik Homey de opdracht geef om besturingssysteem van Sessy zelf te gebruiken, krijg ik hem niet meer terug aangestuurd tenzij ik de P1-meter handmatig reset, en Homey staat ingesteld op Sessy altijd overschrijven). En als ik ze naast elkaar laat werken, zonder flow trekt de Nymo straks de batterij elke dag leeg (tenminste, dat is me verteld).

Probleem dat ik nu heb is dat ik de XOM niet juist ingesteld krijg. Welke waarde moet ik gebruiken om huisverbruik los van batterijvermogen te krijgen? In elke variant die ik gebruik, wordt de batterij toch meegeteld (en dan gaat hij maximaal laden of ontladen, zodra de flow opnieuw doorlopen wordt).

Ik heb letterlijk alle typen van #vermogen al geprobeerd. Tips zijn zeer welkom.

Interessant dit!

Ik heb ook de Nymo met Homey sturing liggen. Nog niet uitgeprobeerd omdat de boiler nog aangesloten moet worden aan de waterleiding (Doe ik zelf, duurt wat langer dan gepland).

Als je met XOM gaat werken voor de Sessy dan gaat dat niet goet werken als je geen slimme Advanced Flow maakt die voorkomt dat jouw Sessy het water opwarmt…

Het laden van de Sessy’s doe ik met de app Power by the Hour. Daar ga ik ook de Nymo mee aansturen.

Wanneer de Sessy nog aan het laden is en er is zonnestroom over dan moet het restant naar de Nymo. Blokkeer het ontladen van de Sessy als de Nymo aan het verwarmen is.

Ik wil straks best mijn flow met jouw delen, maar dat duurt nog wel een paar weken voordat ik daarmee begin.

Vraagje: heb je de Nymo met Homey sturing of de originele P1-aansturing voor de Nymo?

Onze boiler komt pas eind juli, eerder heeft de installateur geen tijd. Maar ik vind dat niet zo erg, want ik wil wel deze hele Homey + Sessy + Nymo combinatie snappen voor die tijd.

Ik weet nog steeds niet hoe ik het netto-huisverbruik ergens uit kan halen, maar… ik heb wel ontdekt wat er wel fout stond. Mijn Sessy app stond wel keurig op Home Automation api, maar in de Homey-Sessy app stond “Forceer Homey besturingsmodus” op “nee”. En die moet op “ja” staan, anders krijg je hem niet meer van een andere besturingsmodus af als je flow verder gaat. (Lang leve Google ai, die dat ontdekte voor me…)

Ik heb de flow zonder Nymo nu zo ingericht:

Ik heb de prijzen uit Energy gehaald (en ik weet eerlijk gezegd niet precies waar die de prijzen vandaan haalt, ik dacht ook PbtH).

Ik heb inmiddels wel een idee ook voor hoe ik de Nymo er tussen ga zetten, maar ik doe dus alles op basis van feedback van Claude en Google AI, en die spreken elkaar nogal vaak tegen. :smiley: Dus ik hoop op goede ideeën hier. Als ik iets uitgewerkt heb, zal ik het even delen. Ik ben inmiddels toe aan versie 83 van deze serie flows, dus ik gok dat het wel even duurt voor ik een goede heb die echt werkt.

Hierbij nog een nieuwe uitgewerkte flow. Het idee is dat de batterij vooral laadt in de goedkope uren (omdat we bijna altijd een flink overschot hebben, zelfs op dagen dat de zon niet veel schijnt), omdat we overdag heel weinig energie verbruiken. Dan levert het terugleveren het minst op. En vervolgens leveren we juist terug uit de batterij op de dure uren.

Ik heb ook een ontwerp gemaakt met de Nymo erbij, maar die is nog niet af.

Ben benieuwd of iemand feedback heeft op deze flow. Hopelijk is hij te lezen, het is een behoorlijk uitgebreid schema geworden (heb hem gesplitst in 2 screenshots, anders was het echt niet te lezen - ze zitten aan elkaar vast dus).

Werkt dit in de praktijk goed?
Ikzelf voeg her en der vertragingen toe om te voorkomen dat het niet goed gaat.
Vooral het schakelen naar Sessy’s eigen intelligentie (zoals XOM, of ONTLADEN) gaat met een geringe vertraging gepaard. Maar als het werkt bij jou, laten zo…

Ja, het werkt prima. Inderdaad wel met kleine vertraging her en der, maar dat was ook zo toen ik de Sessy volledig op de eigen NOM-stand had draaien.

Wat ik nu zie is dat mijn gemiddelde stroomprijs omlaag gaat en de gemiddelde terugleververgoeding omhoog. En dat was het idee, dus daar ben ik blij mee. Het is echt centenwerk natuurlijk maar toch vast leuk om te zien dat het wel kan als straks de saldering is afgeschaft.

Ondertussen ben ik nu verder aan het bouwen aan de combinatie Nymo & Sessy. Ik heb goede hoop dat het wat wordt maar er is wel veel om rekening mee te houden, zeker ook omdat ik niet zeker weet of de aannames kloppen. Heb jij die al in concept uitgedacht?