Solyx Energy nymo

Hoi,

Is er hier ook iemand die een Solyx Energy Nymo heeft en er ook al flows voor heeft gemaakt.

Ik wil de Nymo gaan gebruiken voor zowel de zonnepanelen als dynamische stroom en zoek iemand die er al ervaring in heeft icm de Homey pro

Hi, ik heb dezelfde vraag. Dus ik wacht even af. Ik heb een Homey Pro, een Sessy thuisbatterij en ik ben ik afwachting van de installatie van onze elektrische boiler met Nymo.

Ik heb de Nymo met Homey Bridge. Dat is geen succes. Bij ontlading thuisbatterij denkt de flow dat het overtollige zon-energie is en wordt de boiler geladen met stroom uit de accu. Bovendien wordt de flow regelmatig uitgeschakeld wegens te frequente uitvoering. Bij Homey Pro kan je wel een advanced flow maken die dit voorkomt. Maar voor de thuisbatterij. Moet deze ook gekoppeld staan in Homey. Mits daar een app voor is.

Mijn Nymo wordt pas rond juli geïnstalleerd dus ik heb nog even om de flow uit te werken. Ik was hier inderdaad al bang voor dat de Nymo en de batterij elkaar zouden bijten, als je dat niet heel expliciet maakt.

Ik heb inmiddels wel een idee hoe zo’n advanced flow eruit zou moeten zien.

Ga je een Homey Pro aanschaffen nu? Of heb je een andere oplossing?

Ik ben door Nymo in contact gebracht met Homey. Wacht hun antwoord even af. Omdat ik al een Homey Bridge heb. Denk ik dat ik voor de Homey Pro Mini ga.

Ja dat werkt vast wel als je al een Homey Bridge hebt.

Ik heb ondertussen Solyx gevraagd of zij mogelijk al een advanced flow hebben uitgewerkt.

Ik ben nog aan het leren hoe ik überhaupt mijn thuisbatterij goed aan het werk krijg via Homey, dus de Nymo toevoegen is nog een stap verder.

Ik heb Nymo Wateraccu aansturing in Homey denk ik werkend in combinatie met Homewizard batterijen. Ik stuur in Homey alles aan waarbij ik alleen de Nymo modus “Bijverwarmen uit het net” gebruik. Daarbij pas ik richting Nymo op basis van voorwaarden het ‘bijverwarm vermogen’ aan.

Ik hanteer 4 ‘boiler strategien’:

1. Zon - opwarmen op zonoverschot
  2. Net DA - opwarmen uit het net op laagste 4 Day Ahead uren (ivm dynamische tarieven)
  3. Net 100% - op vol vermogen opwarmen uit het net
  4. Uit - Niet opwarmen

Met een slimme stekker kan ik het werkelijke vermogen volgen. Het werkelijk vermogen loopt steeds wat achter op het het door de logica vastgestelde ’ bijverwarm vermogen’. Daarom hanteer ik een grens van 500W overproduct in onderstaande flow.

[Flow screen print updated 4-7-2026]

Op basis van de voorspelde KwH prognose voor deze dag wordt 's nachts automatisch gekozen voor strategie Zon of Net DA. Ik moet nog proefondervindelijk uitzoeken wat hier de goede grens ligt (nu op 10 kWh in bovenstaande uitwerking). Die grens zal voor ieder huishouden anders liggen, neem ik aan.

Daarnaast heb ik een flow gemaakt om handmatig te switchten van laadstrategie in de volgorde:

1. Zon
  2. Net DA
  3. Net 100%
  4. Uit
  5. Zon etc

[Flow screen print updated 4-7-2026]

Dit ziet er veelbelovend uit. Ik ik ga even kijken hoe ik mijn try out aangevuld kan worden met jouw flow tips.

Van Solyx zelf kreeg ik nog de tip om de homey app in chat gtp te gebruiken voor het doorlopen van je flow. Het zou wel handig zijn als zij zelf ook wat voorbeeld flows zouden delen, maar dit helpt ook al.

Nog wat verbeteringen doorgevoerd in de flows. Zie updated screen prints in post hierboven van 3-7. Oa “verwarm vermogen” variabele niet hoger dan 2400 laten worden.

Even een paar vragen over je flow (en meer):

• Hoe zorg je dat je batterijen en Nymo elkaar niet tegenwerken? Dit zijn alleen flows om Nymo goed te sturen toch?
  • Zet jij Nymo aan en uit met Homey? Of kijk je ook naar wat Nymo zelf aangeeft (vol is uit?).
  • Welke app gebruik je voor de prijs: PBTH? Ik maak nu gebruik van de prijzen in de enery-tab in Homey. Maar ik weet niet of dat slim is.
  • Ik heb ook slimme stekkers besteld. Ik ga er inderdaad ook eentje bij mijn Nymo plaatsen. Welke heb jij?