Ik heb een Solyx Energy Nymo om mijn heet water boiler te verwarmen. Wanneer ik in een flow een actie aanmaak met de kaart “Zet overtollig vermogen op” (set surplus power to) en hier een vaste constante invoer, lijkt de Nymo dit volledig te negeren.
Voorbeeld: Als ik de waarde instel op 800 (geïnverteerd: nee) of -800 (geïnverteerd: ja), dan begint de Nymo de boiler direct met het maximale vermogen op te laden (in mijn geval 2800W).
Ik begrijp dat het handmatig instellen van een vaste waarde in feite neerkomt op het opladen van de boiler vanuit het elektriciteitsnet. Het probleem is echter dat de Nymo standaard geen tweede boiler (boiler 2) vanuit het net oplaadt. Solyx heeft mij al bevestigd dat dit normaal gedrag is voor de hardware (“Boiler 2” is alleen bedoeld voor een buffervat).
Om dit op te lossen probeer ik een softwarematige workaround te bouwen via Homey. Door de kaart “Stel overtollig vermogen in” te gebruiken, probeer ik de Nymo via deze omweg een specifiek vermogen te forceren dat ik wil gebruiken. In theorie zou het voor de app niet uit moeten maken of dit vermogen ook daadwerkelijk ‘overtollig’ is of niet.
De Nymo lijkt de handmatig meegegeven constante waarde te negeren en gaat direct naar het maximale vermogen. Als ik de #power variabel gebruik (dus de echte overtollige energie) lijkt alles prima te werken. Heeft iemand een mogelijke oplossing?
Kun je je flow eens plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe die er precies uitziet. Heb je al eens gecheckt met de Homey app in ChatGTP? Daar loop ik nu mijn flows mee langs, en die geeft wel (redelijk) zinnige tips om problemen op te lossen.
Er is nog een Nymo-topic, met een meer ervaren Nymo gebruiker die flows heeft gepost. Mogelijk kun je daar iets uithalen?
Het is me gelukt om het op te lossen. Laat me eerst wat achtergrondinformatie geven over wat ik probeerde te bereiken, en daarna de oplossing.
Ik heb een OSO Xpress-boiler. Deze heeft twee verwarmingselementen, waardoor het water sneller opwarmt dan bij een normale boiler met maar één element. Zo kan er “snel” weer iemand douchen als het water te koud wordt. Ik heb de twee verwarmingselementen van elkaar losgekoppeld en een extra kabel getrokken, zodat ik de twee elementen onafhankelijk van elkaar kan aansturen als ‘boiler 1’ en ‘boiler 2’ op de Nymo (de Nymo heeft namelijk twee uitgangen). Deze opzet is precies hetzelfde als wanneer je twee aparte boilers hebt. Bijvoorbeeld wanneer je geen ruimte hebt voor één grote boiler, maar wel twee aparte boilers in serie kunt zetten (wat in eerste instantie mijn plan was).
Nu het probleem: de Nymo kan twee boilers verwarmen, maar doet dit ALLEEN met zonne-energie. Op netstroom verwarmt hij ALLEEN boiler 1. Boilerelement 2 zou dus nooit aanspringen. Je snapt het probleem al in de winter: wanneer er geen zon is en ik de boiler via het net moet verwarmen, start een van mijn elementen niet op.
De workaround voor dit probleem: laat de Nymo in de zonnemodus staan en ‘fop’ hem 's nachts door te laten denken dat de zon schijnt. Maar je kunt niet simpelweg zeggen: “Zet overtollig vermogen op 800W”. Wat er dan gebeurt, is dat de Nymo denkt: “Ah, er is 800W beschikbaar”, en dus begint hij 800W te verbruiken. Maar zodra hij de 800W bereikt, staat de variabele nog steeds op 800W. Hij blijft dus denken: “Er is 800W beschikbaar”, waardoor hij blijft opschalen tot het maximum dat je hebt ingesteld. Als je het maximale vermogen wilt, is dat prima, maar als je thuisbatterijen of andere grote verbruikers hebt, wil je dat waarschijnlijk liever niet.
De oplossing is om te kiezen voor “Zet overtollig vermogen op variabel”, waarbij die variabele daalt naarmate de Nymo dichter bij het gewenste doelvermogen komt. Ik heb dat opgelost met een HomeWizard kWh-meter vóór de Nymo. Als je doelvermogen - actueel vermogen doet, komt de waarde steeds dichter bij nul naarmate het actuele vermogen het doel nadert. Dat is de logica. In de praktijk moet je natuurlijk ook rekening houden met de drempelwaarde en dergelijke, maar dit is in de basis de oplossing.
Ik heb de flow hieronder gezet zodat jullie een idee krijgt van wat ik heb gedaan. Het resultaat: ik krijg de Nymo zo ver dat hij het water verwarmt alsof hij op netstroom werkt, door een fictief zonoverschot te gerbruiken.