[APP][Pro] SESSY Thuisbatterij (NL)

De Flow werkt vele malen beter als de NOM van de Sessy portal. Nu wordt mijn accu tenminste ook gewoon in de nacht gebruikt !

2 Likes

Dank voor je terugkoppeling! Mooi dat de Homey app je helpt de Sessy te gebruiken :heart:

Ik ga er overigens van uit dat NOM en ROI via de Sessy portal zelf ook wel een keer goed gaat werken. Maar ze hebben op dit moment andere prioriteiten mbt uitleveren van de Sessy’s, dus ik snap dat de software nog niet optimaal is :wink:

Ik heb nog niet alles gelezen. Wel gezocht op “Apparaat onbeschikbaar”.

Is iemand dit al tegengekomen? De melding is “read ECONNRESET”

In elk geval kan ik nu nog niets met Sessy in Homey. Alvast bedankt.

Dat geeft aan dat er iets mis is met de netwerkaansluiting van Sessy. Dit kun je checken (in volgorde):

• Is Sessy wel aangesloten op je wifi of ethernet?
  • Kun je Sessy benaderen met een webbrowser?
  • Zit Homey wel op hetzelfde netwerk als je Sessy?
  • Heb je in Homey ‘monitor modus’ geprobeerd?
  • Of: Heb je in Homey het IP adres, username en wachtwoord wel juist ingevuld?
1 Like

Super bedankt voor jouw reactie.

Monitoring, eerste keer time-out. Tweede keer, verbinding.

Andere vragen:

1. Wifi.
  2. Webbrowser, ja.
  3. Zelfde netwerk, maar mesh wifi en bedraad.
  4. Monitor, werkt bij de tweede poging.
  5. ip, gelijk aan webinterface (maar ook de juiste volgens mijn router.
    username, e-mailadres.
    ww, heb ik gekopieerd uit chrome, maar dat zou toch gewoon moeten werken?

Ik bedoelde rechtstreeks naar Sessy (ip adres), dus niet via portal.sessy.nl!

Nee, dat moet het Sessy ID zijn wat op de sticker van de dongel staat. Je moet in Homey hetzelfde invullen als wanneer je met een webbrowser het ip adres van Sessy bezoekt.

Wachtwoorden kun je normaal gesproken niet knippen-plakken vanuit de webbrowser. Je kopieert dan sterretjes. Je moet het dus echt intypen.

Dat kan duiden op een slechte wifi verbinding. Als dat zo is moet dat echt worden opgelost, bijvoorbeeld door Sessy via ethernet aan te sluiten.

1 Like

Ik had niet het Sessy id, zal het straks proberen. Dank!

1 Like

Stapje verder. Ik dacht dan stel Ik hem nu in voor beheer.

User: serienummer en e-mail geprobeerd
Wachtwoord geprobeerd

Helaas, krijg ik weer een foutmelding.

Nu geen zin meer.

Voorlopig staat hij nu in de Sessy webinterface ingesteld op NOM.

En toen ging het licht aan.
Ip adres, check.
Gebruikersnaam van de dongel, check.
Wachtwoord van de dongel, check.
En en werkt, ik gebruikte gegevens van portal.sessy.nl

1 Like

Nog even het volgende. De advanced Flow blijft steeds doorlopen natuurlijk. Hierdoor kan ik Sessy handmatig blijkbaar niet in een op- of ontlaadmodus zetten?

Moet ik dan eerst de Advanced Flow uitzetten? Is wel lastig want dat kan alleen in een webbrowser.

Ja, als je handmatig wilt bedienen moet je de NOM flow uitzetten. De NOM flow uitzetten (en weer aanzetten) kan ook via een flow. Als je die flows favoriet maakt staan ze altijd op het eerste scherm van de mobile app.

Als je heel handig bent met flows kun je de NOM flow zelfs helemaal automatisch uitzetten als je handmatig schakelt.

1 Like

Eigenlijk een off-topic vraag, maar hopelijk kan iemand mij adviseren.

Ik overweeg de Sessy te gaan bestellen, echter twijfel ik nog over de locatie voor installatie.
Mijn zonnepanelen omvormer hangt op zolder, en qua installatie zou dat ook de makkelijkste plek zijn.

• Is het aan te bevelen om de Sessy ook daar te plaatsen?
  • En hoe zit het met de brandveiligheid?
  • Moet er nog iets met de verzekering geregeld worden?

Voor de juiste werking van de accu is er een sterke afhankelijkheid van de leverancier.

• Hoe betrouwbaar is deze leverancier nu en op de lange termijn?
  • Wat als het bedrijf failliet gaat?
  • Alternatief is natuurlijk de Homey app, maar hoe is die betrouwbaarheid? Als ede ontwikkelaar stopt omwille reden dan ook.

Over dit punt kan ik wel wat zeggen. Charged (Sessy) gaat verder investeren in de Homey app. Er komt een cloud versie zodat iedereen, ook zonder Homey Pro of Homey Bridge, de Sessy kan gebruiken vanuit Homey. Dus mocht de cloud van Sessy zelf ooit verdwijnen, kan je altijd nog via Homey de besturing regelen. En als de ontwikkelaar (ik) er mee ophoud, dan staat de source code met een open source licentie op GitHub, en kan iedereen de ontwikkeling doorzetten.

Je overige vragen kun je wellicht ook op het tweakers forum plaatsen: Het Sessy thuisaccu verzameltopic - Duurzame energie en installaties - GoT

2 Likes

Wow, morgen tussen 11:00 en 17:00 negatieve prijzen!

Hoe lang duurt het om een accu vol te laden vanaf de grid?

1 Like

Dat is brugklas rekenwerk :wink:

Capaciteit: 5kWh
Laadsnelheid: 2,2kW (maar reken met ca. 10% verlies, dus 2kW)

Hi Gruijter. Dank voor jouw Power by the Hour en Sessy app.

Ik heb een paar vragen. Ik gebruik de Homey Pro Early 2023 edition.

• De Power by the Hour app lijkt af en toe te blijven hangen: er komen dan geen verse prijzen. Ik heb deze opnieuw geïnstalleerd en ook de andere apparaten verwijderd. Ik bleef dit probleem houden. Ik heb nu (en dat is denk ik een N00B actie) een flow gemaakt die je app elk uur restart. Dan werkt het weer. Is dit een bekend issue?

• Ik werk nu met jouw ROI advanced flow. Zijn er ook methoden om jouw flow werkbaar te krijgen voor meerdere schommelingen op een dag?

Dank nogmaals!

Kun je het beste in het PBTH vragen zodat dit topic over Sessy blijft gaan.

Dat is hij standaard al. Hoef je niets extra voor te doen :slight_smile:

Gisteren mijn stroomkosten van heel juni terugverdiend. Ik kan bijna stoppen met werken :wink:

4 Likes

Kan de sessy-app op de Homey de Sessy(-dongles) op het netwerk vinden als ik die in een ander VLAN plaats?

Het zou kunnen maar je zult aan de slag moeten met mDNS / Multicast

Op de meeste “managed” huis switch is dat wellicht een optie maar niet diep gaand, alleen maar een vinkje. Je zult er mee moeten experimenteren.

Zelf draai ik thuis een unfi netwerk en ben er nog niet tevreden over hun Mdns implementatie’s

Beroeps wege ben ik veel met Cisco bezig en daar zou je het zo kunnen doen:
Maar ik heb geen Cisco meer in huis draaien, (teveel herrie en energie verbruik)

Het zou een volgende optie kunnen zijn als je minimaal 15.2 draaid.
In principe krijg je de Layer 3-grens om mDNS te herverdelen tussen alle subnetten die je leuk vindt.

Configuratie zo eenvoudig kunnen zijn.
Global op de switch:

service-list mdns-sd permit-all permit 10
!
service-routing mdns-sd
service-policy permit-all IN
service-policy permit-all OUT

en per poort
service-routing mdns-sd
service-policy permit-all IN
service-policy permit-all OUT
redistribute mdns-sd

Met dit voorbeeld staat alles eigenlijk open. Maar het kan behoorlijk ingewikkeld worden als je specifiek verkeer of typen wilt filteren op een speciek geval (chromecast dongleen of sonos) zou je hier meer kunnen lezen. https://www.roelbroersma.nl/howto-chromecast-or-airplay-in-different-vlan-on-a-cisco-switch-ios15-2/