Zappi aan en Sessy uit kan ik toch niet regelen via de Sessy portal? Ik ben even confuus nu…
Ik zei al dat ik je in verwarring zou brengen
Door in Homey dit kaartje te gebruiken geef je de besturing over naar de Sessy portal. Homey is dan dus niet meer de controller van je Sessy:
Maar als je in de Homey advanced settings hebt aangevinkt dat de besturing door Homey geforceerd moet worden, pakt Homey na een tijdje de besturing weer over van de Sessy portal, en werkt Sessy NOM dus niet meer.
Oke maar de portal is echt heel slecht te bereiken, grotendeels van de tijd staat er niet verbonden (rood kruis). En waar moet ik NOM dan aanzetten lokaal in de batterij of op portal.sessy.nl.
Dan blijf ik voorlopig even af van afschakelen bin Zappi…
Zoals ik al aangaf kun je alles wat je wilt in Homey doen. De Sessy portal heb je dan niet meer nodig. Maar daarvoor moet je voor NOM wel een flow maken in Homey zelf. Dit is een voorbeeld, en kun je zelf aanpassen. Het maken van advanced flows als deze is in het begin misschien lastig voor je, maar als je het snapt wordt je Homey opeens een enorm krachtige controller die bijna alles kan doen wat jij kunt bedenken
En wat wordt dan de Flow om bij het laden met Zappi de accu te “omzeilen” en niet te gebruiken?
Kan ik de Flow nul op de meter zo overnemen van jou dan?
Als ik Homey ga gebruiken hoe moet dan de instelling staan in Sessy? Open modus?
Als je Homey wilt gebruiken om het laden/ontladen te besturen moet de instelling inderdaad Open Modus zijn. Als bij het toevoegen van je Sessy in Homey het gebruikersnaam+wachtwoord van je Sessy hebt opgegeven, zet Homey de besturing zelf op Open Modus. In de portal hoef je daarvoor niets te doen.
Het maken van flows in Homey zul je zelf moeten leren. De voorbeelden die ik laat zien zijn niet te kopieren en je zult zelf de juiste variabelen moeten invullen. Op het Homey forum zijn al diverse topics die je helpen hoe een (advanced) flow te maken.
Maar als dit te complex voor je is adviseer ik je om wel de Sessy portal te gebruiken, en Homey alleen in ‘monitor’ stand te koppelen. Dan geef je bij het toevoegen van je Sessy geen gebruikersnaam/wachtwoord op. Homey kan dan alleen de waarden uitlezen en grafieken mee maken, maar Homey kan dan niet je Sessy besturen.
Voor nu heb ik hem even op monitor stand gezet om te voorkomen dat Homey roet in het eten gooit.
Maar ik wil toch echt bij opladen van de auto de accu niet aan hebben, maar dat kan ik dus met mijn gemaakte flow eventueel wel doen. Alleen terugschakelen naar NOM moet dus met een advanced flow…
Dat moet ik dan nog maar eens gaan uitzoeken. Ik dacht dat die van jou over te nemen was… jammer dat dat niet kan.
Ik heb nog even nagedacht, en misschien is dit wel het makkelijkst voor je. Daarvoor moet je wel in de advanced settings in Homey de ‘forceer Homey besturingsmodus’ uitzetten.
Dit werkt uiteraard alleen als de Sessy NOM portal goed werkt.
bedankt, voor het meedenken
Ik had ondertussen jouw advanced flow nagemaakt, snap echter niet wat de berekening is die elke 10 seconden wordt uitgevoerd…
Nog even een vraag, zet Sessy Laadmodus op STOP, als ik dan de auto ga laden, gaat Sessy dan niet weer vanzelf op Ontladen via Homey?
Stop is stop (= doelvermogen 0). Hij blijft op stop totdat een ander commando wordt gestuurd.
Met het nieuwe SharpTools Dashboard heb ik (zij het met enige moeite) een eenvoudig dashboard gemaakt voor mijn Sessy’s. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, maar in principe zou ik dit op een tablet kunnen gebruiken voor bediening en weergave.
Gistern gestart met het gebruik van jou Sessy NOM flow, na een maand van draaien op de ROI of NOM setting van Sessy zelf. Kan iedereen wel vertellen de NOM flow van @Gruijter werkt heel mooi.
Zal deze nu wederom een 14 dagen laten draaien om wat logging ect op te bouwen en daarna ga ik ook de ROI flow van je eens toepassen voor een 14 dagen.
Kijken we daar na wat de definitieve instelling word.
Compliment voor de impentatie van Sessy binnen Homey
Vanmiddag is er voor Sessy kopers weer een bijeenkomst. Ik zal daar de Homey app laten zien. Misschien tot vanmiddag?
NB: De bijeenkomst is alleen op uitnodiging.
Zou je me nog eens kunnen uitleggen wat je in het Logica vak “Bereken Sessydoel” doet?
En wat moeten de waardes zijn, voor “Sessydoel, Vermogen en vermogen totaal”?
Ik wil kijken of Sessy met een advanced flow wel goed gaat werken in de nacht…
I.p.v. apparatuur daadwerkelijk aan te sturen, kun je flows eerst met notificaties of logkaartjes als actie laten draaien.
Ik neem aan dat je de NOM flow wilt nabouwen uit de 2e post?
Daarmee wordt de laad/ontlaad waarde berekend waarop Sessy moet werken (het Wattage waar Sessy mee gaat laden of ontladen). Daarvoor moet je eerst een nummer variabele in Homey aanmaken met de naam ‘SessyDoel’.
SessyDoel is de door jou aangemaakte variabele. Vermogen is het actuele vermogen van Sessy. Vermogen totaal is het actuele vermogen van je slimme meter (bijvoorbeeld uit je Sessy P1 dongel).
De Advanced Flow doet wat Gaat Sessy met deze Flow ook opladen op het moment dat de PV genoeg opwekt? Of is deze Flow alleen maar voor de NOM?
De flow probeert je hoofdmeter in de buurt van 0 Watt te houden (+/- ca. 100Watt). Dus als je zonnepanelen meer opwekken dan je in huis gebruikt gaat Sessy inderdaad opladen
Oke TOP dank voor de hulp en uileg, dat idee had ik al. Ik ga hem een nachtje zo laten draaien
En als Sessy leeg is, neem ik aan dat de power van het net gehaald wordt …