Als de eerste batterij wel werk, maar de tweede batterij niet, dan lijkt mij dat eerder te zitten in de #power.
Waarschijnlijk heb je de #power van één en dezelfde batterij geselecteerd ipv #power van Sessy 1 en in de ander flow #power van Sessy 2. Heb je dat al nagekeken?
Hi Petra, het gaat goed hoor, da’s normaal.
Je kunt rechtsboven je reactie zien welk bericht je hebt geantwoord, en als men erop tikt/klikt dan komt het bericht in beeld waarop je reageerde:
Ik ben me al een tijd aan het inlezen of een accu voor mij zinvol is / wordt.
Ik krijg een hybride warmtepomp, en meestal moet er (meer) worden verwarmd, juist als de zon niet schijnt.
Excuses als ik niet goed genoeg heb gezocht in dit topic:
Ik vraag me dus af of er in de automatiseringen ook rekening wordt gehouden met de levensduur van de accu, qua oplaadcycli.
Even simpel gedacht / kort door de bocht:
Stel, accu levensduur = 6000 cycli.
V.w.b. de warmtepomp zou ik in het algemeen 1 laadcyclus per dag nodig hebben:
1x per dag op-/ontladen = 6000/365 = 16,5 jaar levensduur.
Maar, handelen in energie is ook interessant natuurlijk, dus bijv:
De energieprijs is gemiddeld, per dag, 2x laag en 2x hoog.
Naast de warmtepomp cyclus, komen er dan 2 bij;
3x per dag op-/ontladen = 6000/365/3 = ruim 5 jaar levensduur
1x Sessy prijs = €2900 (ex btw, zelf installeren) / 5 jaar = 580/jaar = 48,34/maand.
Dat lijkt nog steeds erg interessant.
(Heb nog geen oplaadbare auto, om het simpel te houden )
Mss is dit meer voor Sessy zelf:
Verder, als je 2 Sessy’s koopt, heb je dan wel 2 omvormers nodig? (omdat een Sessy uit een accu+omvormer bestaat). En die omvormers gaan meestal een stuk langer mee dan de voorbeeld 5 jaar?
Thx voor het meedenken alvast!
Bij de ROI regeling (=financieel gedreven) kun je daarom de minimale winst per kWh instellen. Je wil minimaal de afschrijving van je accu verdienen. Ik heb hem zelf op 7 cent ingesteld.
Bij NOM wordt geen rekening gehouden met technische levensduur. Een auto laat je ook niet op de oprit staan als je er mee wilt rijden, want daarvoor had je hem gekocht toch? Maar bij NOM kun je wel lage vermogens uitzetten. Korte autoritjes kun je ook lopend of op de fiets.
Bij de nieuwe regeling ‘Sessy Connect’ bepaalt je energieleverancier het. Ik vermoed dat ze geen rekening houden met levensduur.
Iedere Sessy heeft zijn eigen omvormer ingebouwd. Bij 2 Sessy’s wordt daardoor ook het max ont/laad vermogen verdubbeld.
Sessy heeft ergens een berekening dat je minimaal 10 cent verschil per kWh moet rekenen om afschrijving over 6000 laadcycli te verdelen. Daarnaast moet je eigenlijk ook nog het omvorm verlies (16-20% roundtrip) van de accu meerekenen. Dit kun je in de logica van je flows meenemen. Dan kom je er snel achter dat puur alleen obv ROI (verschil in dynamische uur prijzen benutten) het financieel niet aantrekkelijk is. Nieuwe ontwikkelingen zijn het beschikbaar stellen van je accu aan een partij voor de onbalansmarkt, daar lijkt meer potentie in te zitten, maar voor hoe lang is speculeren.
Ik richt me liever op de zachte aspecten (duurzaamheid en lol) en kies voor een meer hybride vorm van aansturing (slimme NOM zeg maar). Accu laden op zon energie of vanaf het net op de goedkopere uren van de dag (in de winter meestal ‘s nachts van het net en ‘s zomers overdag met zon) en gebruiken op de duurdere uren van de dag. Dat doe ik met een verschil van 10% t.o.v. de prijs die tussen hoogste en laagste prijs van die dag ligt en met een dusdanig minimaal vermogen dat de accu wat efficiënt werkt.
Hiermee compenseer ik het omvorm verlies, maar niet de afschrijving (een keuze van mij, ik heb de accu niet voor de “winst” gekocht, maar de energie kosten moeten hierdoor niet hoger worden.)
Ken je de podcasts/youtube video’s van de groene nerds? Die hebben onlangs een aantal afleveringen besteed aan thuisaccu’s.
Dank voor de waardevolle reacties.
Ik weet idd dat accu’s nog niet rendabel zijn, maar je kunt wel proberen het gunstigste model te benaderen.
Da’s duidelijk, maar ik zou bijv. een losse Sessy accu willen kunnen kopen na 5 jaar, want: accu versleten, maar omvormer kan nog 5 tot 10 jaar mee.
Denk het ook. Waarschijnlijk met hetzelfde doel als bij Zonneplan (zie hieronder).
En dank voor de Roi en Nom uitleg, Robin!
@Torch bedankt voor je toelichting en zienswijze, heel reëel.
Nee, ik ben het type “lezer”. Heb 'n paar stukjes bekeken, maar toen ik “sponsored by Zonneplan” zag ben ik gestopt
Interessant leesvoer:
Bijvoorbeeld:
Zonneplan (toevallig mijn huidige leverancier) zegt dat met hun 10kWh accu €1000 p/j aan inkomsten mogelijk zou zijn,
Terwijl ze zelf op de onbalans-, en (vele) andere martkten voor niet-particulieren, minstens €3000 tot €4000 zouden kunnen binnen"harken", met mijn accu. Zie de link onderaan.
Binnen 5,5 jaar kun je kiet spelen zeggen ze ook, maar dan is die accu ook al (lang) over zijn gegarandeerde levensduur heen lijkt mij? Dat schiet niet erg op vind ik. Dan verdien je er €0 mee. En dat klopt ook, accu’s voor de particulier zijn nog niet rendabel.
@Peter_Kawa Ik heb aardig dezelfde idee als @Torch1969 wat betreft inzet thuisbatterijen. Ik draai NOM en wanneer de energieprijzen in de min gaan of mijn zonnepanelen produceren veel, dan gaat het de auto en de 2 Sessy’s in. Mijn leefpatroon pas ik niet echt aan op lage stroomkosten, behalve batterijen Sessy en Auto. Op dit moment is mijn gemiddelde stroomprijs wat ik betaal per kWh 11 cent. In maart heb ik 885 kWh aan stroom verbruikt (huis is totaal electrisch).
Zou ik een vastcontract hebben gehad wat gemiddeld nu op 30 ct kWh zit of variabele bij de grote maatschappijen, dat was ik dus nu 19ct duurder uit. Dus in Maart 168 euro verdiend. En dan reken ik nog niet eens mee wat me nu auto rijden per kilometer kost tov benzine. Dan gaat de winst nog verder omhoog. Vooral de Kia Niro met 64kwh batterij kan veel goedkope of zelfs gratis stroom opslaan. Vandaag geladen voor -6 cent en de zomer gaat komen, dus zal aardig goedkoop blijven rijden.
Morgen is de energieprijs weer in de min en dan gaat de warmtepompboiler aan om de legionella run te doen. Je kWh verbruik gaat dan wel omhoog maar je prijs niet. De Sessybatterijen vangen de pieken op als er geen zon is of als de prijs boven de 10 cent komt.
Je kunt met verschillende andere accu systemen deze componenten uit elkaar houden zodat als er iets kapot gaat dit op “component” niveau te repareren is, ik heb bijvoorbeeld een victron systeem (ook een nederlands product) en hier is elk component losgekoppeld van elkaar. Nu moet je hiervoor natuurlijk wel iets meer kennis van zaken voor hebben dan voor bijvoorbeeld een sessy die zo ongeveer plug en play is, maar het voordeel is ook dat je voor ongeveer 30-50% van de prijs eenzelfde aantal kilowatt aan accu hebt met meer omvorm vermogen, en je kunt met dit systeem bijvoorbeeld ook compleet offgrid en merkt niks van netuitval😉
Hi Glenn, bedankt. Ik zal er eens naar gaan kijken.
Het is de eeuwige vraag denk ik: bestel ik het complete plug’n’play pakket, en breng ik koffie naar de monteurs, of sluit ik mezelf een maand op in mijn schuurtje om zelf een slim accusysteem te leren bouwen
En het budget is best wel belangrijk met dit soort prijzen. Keuzes, keuzes.
Ik heb ervaring in elektrotechniek en IT, maar de tekening kan ik niet erg volgen, bijv. PV op AC output en PV op AC input?
Maar dat is voor het Victron topic.
dat is het mooie van het victron systeem, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. ik ben begonnen met 5kwh aan opslag en een 3000w omvormer en heb inmiddels 8000w aan omvormer en 35 kwh opslag met nog eens 15kwh in bestelling. om even op die tekening terug te komen, met een multiplus 2 omvormer kun je je zonnepanelen aan de ingang en uitgang (critical loads) van de omvormer plaatsen, voordeel bij het plaatsen aan uitgang is dat de panelen blijven produceren als de spanning uitvalt.
Graag hier On Topic houden (Sessy),
Thx!
Nieuwe app versie 2.2.1 is beschikbaar in de app store als test: Sessy App for Homey | Homey
- Added support for Sessy ECO mode.
In de aankomende nieuwe firmware zal een ECO modus beschikbaar zijn in je Sessy. Met de Homey app versie 2.2.1 kun je deze modus weergeven en selecteren vanuit Homey.
Hallo @SessyDev ,
Draait deze eco mode wel op de Homey 2016 version?
Denk het wel daar het een mode’s switch is op je Sessy.
Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Thanks
Johan
De Sessy ECO mode is een modus die Sessy zelf draait. De Homey besturing (API modus) wordt dan uitgeschakeld. De Homey app is in staat deze modus te selecteren via een flow. Dat werkt op alle Homey Pro versies.
Thanks voor deze nieuwe versie @Gruijter Robin,
Heb hem zojuist geinstalleerd, en mocht binnen kort deze optie beschikbaar komen (dmv nieuwe firmware) ga ik gelijk wel even testen.
Nu schakel nog wel eens NOM aan en ROI uit (ja die van jou) dmv een flow die kijkt naar of er genoeg pw productie is, valt dat weer weg of prijs is echt laag of het is later in den middag gata ROI aan.
En dat allemaal op het bolletje van 2016 (dat hij heel wat jaartjes mee gaat.) toch een vaan m’n mooiste kickstart invenstment
Hallo @SessyDev Robin,
Zag dat er nog een optie bij is gekomen namelijk (rename)
Namelijk Sessy XOM (!) als vervanger van NOM?
Dan zal er ook een veldje meer bij zijn gekomen om de X in te stellen.
Weer aardig wat te testen, wanneer de de firmware beschikbaar komt.
Sessy XOM is er al een tijdje. De X stel je in met een flowkaart van de Sessy P1 dongel.
Nieuwe test versie 2.3.0 staat klaar in de app store: Sessy App for Homey | Homey
- Added flow cards for system settings (noise level, min power, max power).
Via flow cards kunnen nu een aantal systeem instellingen worden ingesteld; het limiteren van min/max vermogen en geluidsniveau. Dat werkt voor alle besturings modi. Dus behalve Homey (open modus) ook voor SessyConnect, Sessy XOM, Sessy Dynamisch, en Sessy ECO.
Een hele andere vraag:
De fase-selectdraad van Sessy, loopt hier de laad/ontlaadstroom doorheen?
Of schakelt deze draad intern een relais of iets dergelijks om de gewenste fase te kiezen?
Ik ben bezig om een Homey-automatisering te maken om Sessy te laten schakelen tussen de 3 fases en heb het antwoord op mijn vraag nodig voordat ik verder kan.