Ik voel me heel dom nu…
Ik kan inloggen en de nieuwe p1 meter vinden, daar de id van kopiëren.
Vervolgens kan ik de battery policy vinden maar daar kan ik niets plakken of wijzigen.
Kan het zo zijn dat dat niet werkt op een iPad?
Ik voel me heel dom nu…
Ik kan inloggen en de nieuwe p1 meter vinden, daar de id van kopiëren.
Vervolgens kan ik de battery policy vinden maar daar kan ik niets plakken of wijzigen.
Kan het zo zijn dat dat niet werkt op een iPad?
Nee, ik zie de fout al. Ga het nu fixen.
Battery-policy → settings → onderhoud/repair
v3.15.101 (nu in test)
OK opgelost in .102 (nu in test)
Yes, het werkt, je bent alweer geweldig!
Heel veel dank weer ![]()
![]()
Goedemorgen, Ik ben nieuw in de Homey wereld en het is gelukt de HomeWizard P1 en kWh te koppelen.
Nu krijg ik rond 07:00 een melding van HomeWizard op de tijdlijn voor een fallback (5w).
Voor zover ik kan achterhalen is dit het sluipverbruik? In de instellingen zie ik nu 2 dagen (gister en vandaag) met beide (ongeldig) erachter. Staat er een instelling niet goed?
Laatste versie van de App uit de store en HomeWizerd P1 6.0305
Alvast bedankt.
Sluipverbruik melding inderdaad, kan je uitzetten in je advanced settings van je P1.
Dank Jeroen. Pakt Homey de waardes wel op die ik zie in de HomeWizard app? Of heeft de melding weinig toegevoegde waarde als het een fallback is?
Ik begrijp je vraag niet, pakt Homey op?
De fallback lijkt mij een standaard waarop Homey terug valt als het sluipverbruik niet kan worden berekend vanuit HomeWizard. Dus mijn vraag is, moet ik nog iets instellen om de waardes goed op te halen omdat ik in de Homey-app instellingen zie dat achter de dagen (ongeldig) staat bij het tabje sluipverbruik.
Het antwoord dat ik de “melding” op de tijdlijn kan verbergen begrijp ik.
Instellen, nee. Het hangt af van de condities van afgelopen nacht waarom er een “fallback” bericht op je tijdlijn staat. EV laden, airco, warmtepomp, quooker etc. Heb je de exacte melding voor mij?
Ok helder, tekst veranderd voor dit zodat het duidelijk is/wordt.
Sluipverbruik geschat op ${vars.fallback} W (nog geen volledige nacht gemeten).
Inderdaad. Of de code die ik er in heb zitten detecteren / compenseren een thuisbatterij met “nul op de meter” nog niet goed genoeg.
Hallo Jeroen,
Ik heb mijn eigen flow gemaakt om de batterij te besturen. Werkt op zich goed. Maar wil het geforceerd laden deel beter maken. Alleen laden wat nodig is. Met het uitkomen van “slim laden” van Homewizard heb ik dit een tijd aangekeken. Maar vandaag doet het dan weer iets wat ik niet kan volgen. (terug leveren terwijl je eigenlijk elke Wattuur in de batterij wil hebben) Dus ik wil eens gaan spelen met jou policy manager. Heb je ergens een complete beschrijving beschikbaar hoe één en ander in te stellen, en hoe dit te gebruiken in een flow? Want in samenwerking met Homey kan je denk ik toch het mooiste systeem maken.
# HomeWizard Batterij-planning — Installatie & Instellingen
Deze handleiding legt uit hoe je het **Batterij-planning**-apparaat toevoegt en elke
instelling configureert. Het apparaat bouwt een 24-uurs optimalisatieplan (laden /
ontladen / vasthouden) voor je HomeWizard Plug-In Batterij op basis van dynamische
prijzen, een PV-voorspelling en je huisverbruik.
-–
## 1. Vereisten
- Een **HomeWizard P1-meter** toegevoegd via de **Energy (v2)**-API.
- Eén of meer **HomeWizard Plug-In Batterijen** in dezelfde Homey.
- (Optioneel) Een dynamisch energiecontract voor prijsarbitrage.
## 2. Apparaat toevoegen
1. Homey → **Apparaten → + (Toevoegen) → HomeWizard → Batterij-planning**.
2. **Selecteer batterij** — kies de P1-meter / batterij die deze planner aanstuurt.
3. **Beleid configureren** — rond het koppelen af. Alles is later in de instellingen aan te passen.
## 3. Bediening op de tegel (geen menu nodig)
Deze staan op de apparaat-tegel / bediening, niet in de instellingenpagina:
- **Beleid ingeschakeld** — hoofdschakelaar voor de hele planner.
- **Automatisch toepassen** — *aan* = het plan wordt automatisch op de batterij toegepast. *Uit* = alleen advies (de aanbevolen modus wordt getoond maar niet afgedwongen).
- **Beleidsmodus** — `Uit` · **`Dynamische prijzen`** (standaard, dynamisch contract) · `Vaste prijzen` (vast contract) · `Dynamische prijzen (V2 — na saldering)` · `Piekbeveiliging`.
> Snelstart: zet **Beleidsmodus = Dynamische prijzen**, **Beleid ingeschakeld = aan**,
> en **Automatisch toepassen = aan** zodra je het plan vertrouwt.
## 4. Live PV-productie doorgeven (flow)
De planner werkt het best als hij je **actuele** zonneproductie kent. Staan je
omvormer/panelen in Homey, stuur de waarde dan met een flow:
- **Actie-kaart:** *Update PV-productie* (`power`, in Watt).
- **Voorbeeldflow:** *Als* PV-vermogen gewijzigd → *Dan* Batterij-planning: **Update PV-productie** = `[huidig PV-vermogen in watt]`.
Deze live-waarde traint ook de PV-schatting na verloop van tijd.
-–
## 5. Overzicht van instellingen
Open het apparaat → **Instellingen (
)**. De instellingen zijn precies zo gegroepeerd
als hieronder. Standaardwaarde en bereik staan tussen haakjes.
### Batterij-apparaat
- **Gekoppelde P1 (Energy v2)** — toont de gekoppelde P1-meter. Ingesteld tijdens koppelen.
### Policy-gedrag
- **Policy-controle-interval** *(15 min · 5–60)* — hoe vaak het plan opnieuw wordt berekend.
- **Minimale zekerheid** *(55 % · 0–100)* — onder dit voorspellingsvertrouwen blijft de planner voorzichtig.
### Tariefconfiguratie
- **Type tarief** *(`fixed`)* — `fixed` (vast) of `dynamic` (dynamisch). Kies `dynamic` voor uur-/kwartiermarktprijzen.
- **Piekuren** *(`17:00-21:00`)* — gebruikt voor vaste/piek-logica.
- **Dynamische prijsprovider inschakelen** *(uit)* — aanzetten om live dynamische prijzen op te halen.
- **Min/max prijzen strikt respecteren** *(uit)* — *aan* = nooit laden boven *Maximale laadprijs* / ontladen onder *Minimale ontlaadprijs*, ook al wil de optimizer dat. *Uit* = de optimizer mag overrulen als het duidelijk winstgevend is.
- **Opportunistisch laden spread-vermenigvuldiger** *(2.0× · 1.0–5.0)* — hoe agressief extra-goedkope laadmomenten gepakt worden.
- **Opportunistisch ontladen spread-drempel** *(−0.05 €/kWh · −0.1…−0.01)* — benodigde spread vóór opportunistisch ontladen.
- **Maximale laadprijs** *(0.12 €/kWh)* — plafond voor laden uit het net.
- **Minimale ontlaadprijs** *(0.22 €/kWh)* — bodem voor ontladen naar net/huis.
- **Minimale arbitragewinst** *(0.01 €/kWh · 0–0.15)* — minimale spread per kWh voordat een laad→ontlaad-cyclus de moeite waard is.
- **Batterij-efficiëntie (RTE)** *(0.78 · 0.5–0.97)* — round-trip-rendement; beïnvloedt het break-even-punt.
### Weersvoorspelling
- **Breedtegraad** *(0 · −90…90)* — **zet op je thuis-breedtegraad** (bijv. 52.020). Nodig voor de PV/zon-voorspelling.
- **Lengtegraad** *(0 · −180…180)* — **zet op je thuis-lengtegraad** (bijv. 5.040).
- **Update-interval weersvoorspelling** *(3 u · 1–24)* — hoe vaak de voorspelling ververst.
### Batterijlimieten
- **Minimale batterij-%** *(0 % · 0–50)* — reservebodem.
- **Maximale batterij-%** *(100 % · 80–100)* — laadplafond.
- **Batterijcycli sparen** *(aan)* — vermijdt laagwaardige cycli om de batterij langer mee te laten gaan.
- **Batterij cycluskosten** *(0.075 €/kWh · 0–0.15)* — slijtagekosten per gecyclede kWh; de optimizer moet dit overtreffen om te handelen.
- **Piekbeveiliging drempelwaarde (W)** *(0 · 0–10000)* — ontlaadt om netimport onder deze waarde te houden (0 = uit).
- **PV laadkosten** *(`free`)* — `free` = zonneladen kost niets. `feedin` = waardeer zon tegen het terugleveringstarief (het heeft een opportuniteitskost).
- **Netto terugleverwaarde** *(0.08 €/kWh · 0–0.3)* — gebruikt wanneer *PV laadkosten* = `feedin`.
### PV-schatting
- **PV-schatting inschakelen** *(uit)* — aanzetten om je zonneopbrengst te voorspellen.
- **PV-piekvermogen (W)** *(0 · 0–20000)* — totaal paneel-Wp (bijv. 3600).
- **Paneel helling (°)** *(35 · 0–90)* — dakhoek (0 = plat, 90 = verticaal).
- **Paneel azimuth (°)** *(0 · −90…90)* — oriëntatie: **0 = Zuid**, negatief = Oost, positief = West.
- **Prestatieratio (PR)** *(0.75 · 0.5–0.9)* — systeemverliezen (omvormer, bekabeling, vervuiling).
### Solcast PV-voorspelling (optioneel)
- **Solcast gebruiken voor PV-voorspelling** *(uit)* — optionele tweede voorspellingsbron.
- **Ongewogen OM+Solcast-mix (50/50)** *(aan)* — mengt Open-Meteo en Solcast gelijk (aanbevolen). *Uit* = gewogen/legacy-gedrag.
- **Solcast Resource ID** — uit je gratis Solcast-account.
- **Solcast API-sleutel** — uit je gratis Solcast-account. Leeg laten = alleen Open-Meteo.
### KNMI-stationdata
- **KNMI API-sleutel** — optionele gratis KNMI Open-Data-sleutel; voegt grond-waarheid van het dichtstbijzijnde station toe voor scherpere voorspellingen.
### Geavanceerd
- **Gedetailleerde logging inschakelen** *(uit)* — uitgebreide diagnostiek (alleen voor probleemoplossing).
- **Policy-beslissingen naar tijdlijn sturen** *(uit)* — schrijft elke beslissing naar de Homey-tijdlijn.
### 24-uurs planning
- **Prijsresolutie** *(`15min`)* — `15min` of `1h`. Stem af op je contract: kwartiermarkten → `15min`, uur → `1h`. Prijzen worden intern altijd op 15-min opgehaald.
-–
## 6. Aanbevolen vertrekpunt (dynamisch contract + zon)
1. **Beleidsmodus** = Dynamische prijzen · **Beleid ingeschakeld** = aan · **Automatisch toepassen** = uit (tot je het vertrouwt).
2. **Type tarief** = `dynamic` · **Dynamische prijsprovider inschakelen** = aan · **Prijsresolutie** = passend bij je contract.
3. **Breedtegraad / Lengtegraad** = je thuis-coördinaten.
4. **PV-schatting inschakelen** = aan · zet **PV-piekvermogen**, **Helling**, **Azimuth**, **PR**.
5. Maak de **Update PV-productie**-flow zodat live zon wordt doorgegeven.
6. Laat **Maximale laadprijs**, **Minimale ontlaadprijs**, **Cycluskosten** en **Batterij-efficiëntie** eerst op standaard; stem af na een paar dagen het plan te volgen.
7. (Optioneel) Voeg **Solcast**-sleutels en/of een **KNMI**-sleutel toe voor scherpere voorspellingen.
8. Ziet het plan er goed uit, zet dan **Automatisch toepassen = aan**.
> Tip: de **diagnosepagina** van het apparaat toont het volledige 24-uursplan, de
> prijsrange, de PV-voorspelling en de reden per slot — gebruik die om de
> bovenstaande instellingen te begrijpen en af te stemmen.
Top, daar ga ik eens mee stoeien. Ik zie dat je voor de zonnepanelen een hellingshoek en oriëntatie kan op geven. Dat zal bij mij prima werken met 1 opstelling, maar bij mijn moeder liggen er 3 opstellingen. Ze liggen allemaal onder een andere hoek. Dus dan kom je niet weg met 1 instelling. Wat is dan de beste instelling? Heeft jou app bijvoorbeeld ook een leer mode voor de vermogenscurve? (dus geen instellingen gebruiken) De zon voorspeller van PBTH werkt in deze situatie heel goed. is deze te koppelen? (of kan je die maken?)
Leercurve zit er in. 3x omvormer niet.
Je kan proberen het als een totaal er in te zetten.
Voor nu nog geen plannen voor xtra omvormers.
Ben lokaal met satelliet gegevens aan het spelen om Solcast er uit te gooien omdat deze een rate limit heeft van 10x per dag.
Zal niet meteen perfect in te regelen zijn ook zullen de diverse leerprocessen tijd nodig hebben om zich aan te passen voor die lokatie.
Zoals PBTH het doet maakt het niks uit wat er aan hangt. Je hoeft de ligging ook niet op te geven. Alle omvormers lopen over 1 kWh meter. (Homewizard) de software maakt daar een model van. Moet zeggen dat werkt indrukwekkend goed, durf zelfs te zeggen beter dan Solcast. Dus wellicht een mooie samenwerking?