[APP][Pro][NL] Homewizard πŸ§™β€β™‚οΈ

Goedemorgen Jeroen.

In onderstaande schermprint staat in het rood vermeld: geen verbruiksdata. Waardoor wordt deze melding getoond ?

Dat is huisverbruik, althans er zijn nog geen meetpunten die worden nu verzameld. Na een week is de rode tekst weg. Daarna zal de betrouwbaarheid verbeteren de weken erna zodat er een profiel/gedrag onstaat voor de verschillende dagen. Een maandag is niet altijd zelfde als bijvoorbeeld een zaterdag/zondag. Deze informatie wordt dan gebruikt om de batterij slimmer te plannen met opgeslagen energie langer vast te houden en te gebruiken als het geleerde patroon een oven (afbak broodjes in het weekend) of kook gedrag eind middag/avond dan opgeslagen energie dan te gebruiken.

Ok. Duidelijk. Ik dacht een storing.

Nee meer een melding dat er nog geen geleerde data is. Onderin de planning zie je staafgrafiek met de pieken per dag en als er geen data nog is dan is er een terugval van een dag waar al wel gegevens van bekend zijn. Zoals gezegd dit heeft wat tijd nodig zodat er gemiddelden onstaan per dag per tijd zodat dit gebruikt kan worden om te beslissen of de batterij(en) moeten laden of ontladen of niks moeten (uitstellen) tot een gunstiger moment (zon of tarief).

Ik heb zelf ook een flow geknutseld. (elders op het forum gedeeld) Dat is een flow met heel wat kaartjes geworden. Werkt prima, maar loopt tegen wat puntjes op de i aan. Ik ben benieuwd of Homewizard dat heel mooi heeft gekregen. Maar toch zullen er situaties zijn dat ik de regeling wil overrulen. Ik werk in ploegendienst, dus geen week is het zelfde. De hele rede dat hier een Homey staat. Want een weekklokthermostaat heb je dan niks aan. Ik hou echter wel aan om alles zo veel mogelijk op zich zelf te laten werken en Homey alleen maar opdrachten te laten geven wat er gebeuren moet. Voorbeeld je geeft de thermostaat de opdracht het huis 19 graden te houden. In plaats van dat Homey de brander regelt. Maar goed nog even afwachten dus wat er mogelijk gaat zijn op dat vlak.

Snap ik, en dat maakt het ook lastig in de leerpatronen en is eigen controle met je zelfgemaakte flow-kunstwerk met de daarin persoonlijk opgenomen afhankelijkheden.

Ik kan wel kijken of ik een soort overbruggings dag of β€œzondag” kan profileren dat de planning dit dan kan zien of bestempelen als thuis patroon of buiten de deur. Maar dit is niet eenvoudig.

Er wordt gekeken naar hoeveel kWh er nodig is voor het huis (baseload) hoeveel er in de batterij kan/moet, was draaien, droger, en auto laden. En vervolgens moet er geladen worden uit het net voor de laagste prijs? Uitgesteld laden zodat je nog een paar grijpstuivers mee pakt. Of normaal bedrijf. De uitdaging is vooral de verwachte zon opbrengst en de laagste marktprijs op elkaar afstemmen. Bij de laagste prijs is niet per se dat de zon productie het hoogste is. Maar je wil wel de batterij vol hebben.

Meeste zaken hou ik al rekening mee, uitgesteld laden (profiteren van hoog tarief terwijl zon opwek eerst al teruglevert). Dan komt er een kantelpunt en gaat batterij laden.
Zaken die niet in een patroon vallen zijn wasjes draaien, droger en auto laden en dat maakt het lastig terwijl je dat met je eigen flows kan sturen en dat is nu de charme van de flows dat je er zelf controle over hebt.

Verder heb ik nu al 2 dagen gehad dat batterij stopte met ontladen omdat de prijzen in de nacht lager waren dan in de ochtend er na. Nu kan ik met mijn ene batterij niet echt optimaal dat testen verder maar dat het gedrag zichtbaar werd in de grafiekjes was goed om te zien.

1 Like

Batterij stand-by als de prijs lager is dan bij het laden ga ik er nog in maken. Dat komt van de winter wel weer. Ik kom anderhalve dag rond op twee batterijen. En die gaan nu al weer makkelijk vol. Bij mijn moeder draait een warmtepomp. En dan wil je de batterij juist weer laden bij het goedkoopste tarief in de nacht.