Ik moet bekennen dat ik een hoop instellingen heb geprobeerd, ook die voor na salderen maar toen dat in de avond leidde tot niet willen ontladen heb ik alles terug naar de basis instellingen gezet maar het wou nog steeds niet.
Hierbij screenshots van m’n laatste poging van gisteravond;
Blijft ook een lastig samenspel van verwachting (zon) en werkelijkheid in combinatie wat de planning er van maakt.
Bewolkt weer en dan opeens een gat. en dan het spelletje van goedkope / dure tarieven met wel of niet een batterij die volledig geladen is (of niet) blijft lastig.
Hoi Jeroen. Ik heb een energy socket aangeschaft om met name de teruglevering van mijn thuisbatterij te kunnen bepalen. Maar juist deze waarde wordt niet gevuld in de homey app. In de Homewizard app wordt de teruglevering wel getoond. Ik gebruik de lokale API om de data op te halen. Heb jij enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
De interval staat vrij hoog omdat het mij vooral om het aantal kwh verbruikt/teruggeleverd over een dag gaat. Als aangesloten type heb ik batterij gekozen.
Alle meetwaarden worden netjes weergegeven, behalve de teruggeleverde energie. Bij energieverbruik zie je de teruglevering ook gebeuren (negatief wattage).
Dat is jammer, wat zag je gebeuren in de planning? Of was het een actie in relatie tot het actieve tarief? Probleem kan waarschijnlijk te maken hebben gehad met de update naar v3.14.26 waardoor bepaalde memory dingen eerst weer nieuwe update moesten krijgen.
Ik zal even geen updates meer pushen, kijk even of het vandaag beter gaat.
De planning bleef de hele nacht ontladen net als voor de update, echter direct na de update werd deze overschreven naar standby, de volgende 15min terug naar ontladen en daarna werd iedere 15min het geplande ontladen gewijzigd in standby omdat er geen PV opwek is… Batterij was toen nog 95%.
Ik heb de policy uiteindelijk na een aantal gewijzigde acties uitgeschakeld om niet met 4 volle batterijen te blijven zitten en schakel ‘m straks bij voldoende opwek weer in om te kijken of ‘ie betere beslissingen gaat nemen
Ik heb de oorzaak gevonden. Ik test steeds met 1 batterij en dan kloppen de berekeningen met ontladen op dure tijdsloten. Echter jou situatie is 4 batterijen met 10,7kWh en word standby gekozen omdat 12 uur later bijvoorbeeld tarieven gezien worden van 0.40 en dat is natuurlijk onzin, je kan geen 4 batterijen leeg krijgen in 45min. Code aangepast zodat er gerekend wordt met huisverbruik ipv maximaal ontlaadt vermogen (hier ging het fout, 800w bij mij maar bij jou 3200w).
Versie v3.14.27 (nu test).
Aanpassing voor 4x batterijen
Diagnostic knop waarmee je je status van de policy kan delen ipv screenshots etc.
Wederom complimenten voor je tomeloze inzet… heel snelle fix weer!
Had m’n al weer ingeschakeld met 3.14.26 en nu waren de beslissingen weer logisch. Nu draait 3.14.27 en dat zal wel verschil maken in de avond en nacht inderdaad. Die diagnose knop is ook super handig.
v3.14.28 (test)
Sorry, nog een update met zero mode erbij ipv zero_discharge_only.
Soms was er maar 0.01 winst bij niet opslaan wat zonde is bij weinig winst.