[APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️

Ok goed om te horen. Maar als je Homey Pro 2026 nu bekabelt is dan is er wel degelijk een wifi uitdaging met je watermeter. En dat je dan eerder met Homey Pro 2019 geen problemen had en nu wel lijkt mij eerder een andere oorzaak te hebben. Maar goed, ik denk met de zwakkere verbinding en meer delay dat een langere timeout check wel nu zal helpen in jou situatie.

Ik in ieder geval deze v3.10.0 versie live gezet.

1 Like

Hoi Jeroen

Als ik voor de thuisaccu de stand “alleen opladen modus”gebruik dan gaat de accu ook ontladen.

Als ik bij de instellingen van de P1 meter de Plugin battery mode op '“Zero mode, Charge allowed” zet en hem opsla en daarna terug in de instellingen ga staat hij op “Zero mode” ipv “Zero mode, Charge allowed”.

Ik heb bij Eneco namelijk 30% korting tussen bepaalde tijden dus wil ik dat hij wel kan laden door de zon maar niet ontlaad tijdens de goedkopere uren en pas gaat ontladen tijdens de durdere uren.

Dag Jeroen, ik probeer een dagtotaal voor mijn kwh meter in de sensoren widget van homey te toveren. Dit is volgens mij niet mogelijk, heb jij een oplossing hiervoor? In de homewizard app staat het dagtotaal standaard bovenin de grafiek. Bedankt!

Welke firmware heb je op P 1 en plugin battery?

Sorry ik begrijp je vraag niet.

In Homewizard zie ik linksboven de totale kwh per dag voor de kwh meter. Is het mogelijk om deze ook ergens in de homey app op deze manier te visualiseren?

Installeer Power by the Hour app, die kan dat heel mooi voor je doen met prijzen etc.

De P1 meter: 6.0206

Accu’s op: 1.0406

Wat jij probeert kan pas vanaf P1 firmware 6.03xx en plugin battery 1.0503. Mijn code heeft de ondersteuning al maar jouw P1 en plugin battery nog niet.

Het gaat mij best te ver om dat compleet dicht te timmeren en te checken of de firmware het ondersteund en op basis daarvan de modus wel of niet te tonen. Voor nu is het even wachten totdat je de updates hebt (worden komende weken geleidelijk uitgerold door Homewizard)

1 Like

Beste Jeroen, ik heb best zitten zoeken maar het niet kunnen vinden… sinds kort zijn er twee nieuwe modi om de homewizard plugin batterijen aan te sturen. Wat betekenen de alleen opladen / alleen ontladen modi? Ik kom namelijk twee net andere beschrijvingen tegen..

Bij Flows ziet het er zo uit, leest heel duidelijk “alleen opladen”.

Als ik bij de P1 meter naar geavanceerde instellingen ga dan ziet het er zo uit. Dat zegt zero modus, charge allowed. Lijkt mij net anders dan “alleen opladen”.

Wat stel je voor want mix van engels en nederlands blijft lastig. En als ik iets verander dan is er een ander die het weer anders ziet. Ik heb ook al ergens anders op het forum “steenkolen engels” geslingerd gekregen dus erg leuk is het dan niet meer.

Hey Jeroen, ik bedoel het niet verkeerd naar jou. Ik wilde eigenlijk meer de betekenis te weten komen van de (voor mij nieuwe) functies.

Snap ik maar het is niet duidelijk genoeg. In ieder geval reden om er naar te vragen. Ik zal er naar kijken. Alleen ontladen is inderdaad Zero (nul op de meter) only discharge. Batterij zal ontladen met 0 modus en bij overschot niet meer opladen.

Hi Jeroen,

Ik zag dat vandaag ok 14:03 de experimentele versie geupdate is naar versie 3.1.14.

Nu merk ik dat de P1 meter de “battery group average soc” op 0 blijft staan, terwijl die nu 18% is. Dat was misschien in de vorige versie ook al, maar door het weer hebben de batterijen de laatste dagen aleen maar op 0% gestaan. Vandaag hebben wij echter weer behoorlijk zon en laden de batterijen weer op, vandaar dat ik dit nu merk.

Gaat goed hier met v3.11.0 (test)

OK, dan wacht ik tot die automatisch geupdate wordt.

Overigens heb ik inmiddels ook een Homey pro 2023. Helaas net gekocht voor de 2026 uitkwam.

Is het mogelijk om de batterijen in een modus te krijgen dat ze wel alle zonne-energie opnemen (dus geen export) maar de batterijen geen energie leveren aan het huis? Dus een soort functie om het beetje winter-zonnestroom op te slaan en enkel te gebruiken op de duurste momenten van de dag? [Stand-by - opladen toestaan bij energie export]

Ik heb het nu in redelijke mate weten op te lossen met een berg aan flows, maar helemaal goed werkt het niet omdat ik het nu afhankelijk heb gemaakt van het uitvoer vermogen van de zonnepanelen en de 3 (arbitrair gekozen, dat niet altijd op gaat) duurste momenten van de dag van de dynamische energieprijs.

Als ik je goed begrijp heb ik hier ook wel eens last van. Wanneer ik de batterijen heb uitgeschakeld met de fysieke knop of opnieuw met het Wifi heb verbonden moet ik ze opnieuw toevoegen aan Homey, anders blijft ik het laadpercentage zien zoals het was voordat ze uitgeschakeld / nog wifi hadden. Het Wifi verhaal gebeurt alleen wanneer ik de batterij zelf loskoppel van de wifi, niet wanneer de router herstart.

In de laatste P1 firmware (6.0304) die nu uitgerold wordt zit een modus zero - charge only. Deze zal al het overschot van je zonnepanelen opslaan maar niet meer terugleveren. Daarna kan je op de dure momenten dit naar zero - discharge only of zero zetten.

1 Like

Mooie functies toegevoegd sinds de laatste keer dat ik er mee bezig was. Controle van batterij modus is in mijn flow erg handig. Scheelt weer creatief met variabele. De alleen laden mode ga ik ook zeker toepassen bij het laden van de auto. (als er veel zon is gaat er toch nog wat in i.p.v. stand-by staan) Toch even een vraag wellicht kijk ik er over heen. Kan ik de batterij mode ook als sensor waarde weergeven op het dashboard? Dus staan de batterijen in Nul op de meter? stand-by, laden, enz. Of dit beter toch even creatief oplossen met een variabele?