Alternatief voor de slechte zigbee?

Mja, fijn dat je het er mee eens bent :wink: maar ik begrijp dat er een verschil is tussen de sensors en lampen.

De API heeft zo te zien voor “Lights” en “Sensors” een afzonderlijke “getAll”, die dus los van elkaar aangeroepen worden.

Dan blijven er nog maar 24 sensoren over in die ene txt file. Moet kunnen.

Ik had gehoopt dat jullie mijn punt zouden begrijpen ipv in de grond proberen te trappen maar dat was wishful thinking denk ik. Het gaat alweer van “slechte Zigbee” ( die trouwens niet voor iedereen geldt) naar het pollen van een Hue bridge. Ik krijg het idee dat het niet zoveel uitmaakt wat iemand er over zegt.

We zullen voortaan een zo generiek mogelijke titel verzinnen om te voorkomen dat een interessant gesprek over hoe bepaalde dingen misschien anders geïmplementeerd kunnen worden weer dichtgegooid wordt als zijnde “off-topic” :grimacing:

Interessant gesprek ook over hoe we dingen anders kunnen doen als met Homey.
Maar ik doe hem niet op slot hoor. En generieke topic titles zou een verademing zijn ja.
Dan krijg je niet net zoals bij de nieuwe app-store een heleboel verschillende topics die allemaal over hetzelfde gaan:

Net als bij de Fibaro roller shutter topics. Een hoop topics die allemaal over hetzelfde gaan. Het word voor nieuwe members allemaal nog moeilijker gemaakt dan het al is.

1 Like

Niet schrikken hoor, maar moet je eens zien hoeveel threads er bij HA over Sonoff gaan: https://community.home-assistant.io/search?q=sonoff

En toch werkt dat eigenlijk best okee, want a) een generiek topic klinkt handig, maar staat al snel zo vol met posts dat je er niks meer in terug kunt vinden (wat voor nieuwe members net zo moeilijk is) en b) een heel specifiek topic klinkt alsof het zo’n probleem zou voorkomen, maar voordat je het weet is het offtopic.

IMO zou je je als moderator niet bezig hoeven houden met de structuur van het forum, maar alleen met het bewaken van de goede orde.

Maar we dwalen af… :wink:

Als moderator kan je het alleen maar goed doen als je niks zegt. Alles wat je zegt word tegen je gebruikt.
Maar je hebt gelijk, we dwalen af. Laten we terug gaan naar de vraag hoe we zoveel mogelijk manieren kunnen verzinnen om Homey niet meer te gebruiken.

1 Like

Ik heb de boel inmiddels draaien en homey vindt via autodiscover de DeCONZ server. Alleen ik begrijp niet goed waar ik de api key kan vinden die ik moet invullen… Heb jij enig idee?

Hier staat het mooi uitgelegd:
https://dresden-elektronik.github.io/deconz-rest-doc/getting_started/

1 Like

Thanks, t is gelukt! Sensor reageert super snel. 1 ding wat nog niet goed werkt; in geavanceerde instellingen van de motion sensor heb ik de waarde veranderd naar 60, wat de minimale waarde is. Toch blijft 2 tot 3 minuten actief. Heb jij enig idee?

Volgens mij is dit een beperking van de Aqara motion sensor, al is hier wel een fix voor door iets te solderen op de sensor.

Ik gebruik overigens alleen z-wave motion sensors, dus ik kan je daar niet verder mee helpen.

Volgens mij gebruikt hij hue

Nee je kunt de time out van de sensoren reduceren tot minimaal 60 seconden waarna hij weer beweging kan detecteren. Standaard staat deze waarde hoger ingesteld. Via de geavanceerde instellingen kun je hem wel terugzetten naar 60 maar dit heeft geen effect.

Met het solderen kun je hem inderdaad terugschroeven tot 5. Maar dat is niet wat ik hier bedoel.

Ik meen dat je dat bij deCONZ alleen via een REST API call kunt fixen, niet via de web interface (meer info: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1671).

Even een update:

Ik heb inmiddels een raspberry Pi 4 (4gb) draaien met een conbee II stick. Ik heb daarop de firmware van deconz draaien en via de Homeyconz App voor homey werkt dit tot nu toe uitstekend. Ik heb inmiddels zo’n 50 zigbee apparaten aan de Pi hangen en geen enkele sensor weigert tot nu toe.

Wat een verademing. Uiteraard afwachten of dit zo blijft werken, maar tot nu toe lijkt het veelbelovend.

Niks geen antenne mods, gewoon een goed werkend alternatief. Wellicht dat ik binnenkort even een tutorial ga maken voor andere gebruikers. Het blijft jammer dat deze oplossing nodig is en Athom zelf zolang op zich laat wachten met de beloofde zigbee rewrite. Maar voor ongeveer €75,- ben je wel van je frustraties af.

Iedereen bedankt voor het mee denken!

8 Likes

Klinkt goed! En die vertraging die je had in de sensors die is dus nu helemaal weg?

Klopt. De Hue sensoren zijn nu rechtstreeks verbonden met de conbee en worden dus rechtstreeks uitgelezen. Niet meer via een polling systeem waarbij de waarde maar eens in de 5 seconden worden gecheckt.

Ah okay, zijn dus nu ook niet meer via de bridge verbonden? En dit gaat dan beter dan de sensors direct aan homey?

1 Like

Er is dan inderdaad geen vertraging meer.

1 Like