Alarm bewegingssensor blijft aan

Ik heb een Lidl (silvercrest) bewegingssensor, die onder Homey 2019 prima werkte. Ik had er een flow aangekoppeld, die een lamp, als het tussen zonsondergang en zonsopgang was aan zette als er beweging gesignaleerd werd, en uit als dat ‘alarm’ weeruit ging, volgens de handleiding een minuut later.

Ik heb nu dezelfde setup gemaakt onder Homey 2023, en de ‘aan’ flow werkt prima. De ‘uit’-flow werkt echter soms wel (zoals gebruikelijk na een minuut), soms niet. Als deze niet werkt blijft in Homey ook de bewegingsalarmstatus op ‘aan’ staan, en gaat meestal pas na uren weer uit. Uiteraard staat er niet continu iemand voor te dansen, en ook de kat slaapt de slaap der onschuldigen.

Ik had de hoop dat firmware 10.0.0rc64 (Fixed an issue where the Flow-card ‘Alarm goes off’ didn’t start.) het probleem zou oplossen, maar niet dus.

Heeft iemand een idee waarom dat alarm aan zou kunnen blijven staan staan?

Slecht Zigbee netwerk? (uitgaande van dat het een Zigbee sensor is)

Ik had hetzelfde probleem maar dan met met een Zwave bewegingsmelder. Na verwijderen en terug plaatsen van de batterij was het probleem opgelost.

Dank je, dit lijkt het probleem te hebben opgelost.

Dat lijkt niet waarschijnlijk. Het aan gaan van het alarm wordt vlekkeloos gesignaleerd. Het uitgaan niet.