Alarmen blijven hangen

Goedenavond allen,

Anderhalve maand terug heb ik een homey aangeschaft. En ik moet zeggen dat ik het een geweldig apparaat vind… Nou heb ik alleen sinds een week ofzo dat er wat alarmen actief blijven. Van fibaro blijft de motionsensor alarm geven en van aeotec heb ik een deursensor die ook actief blijft…
Screenshot_2019-03-27-21-20-26

Zijn er mensen die hier ook wel eens last van hebben gehad?

Groeten Bram

Jammer genoeg wel. Hierdoor gaan sommige flows niet af bij einde beweging, om zo uiteindelijk na een tijd voor mij de “alles uit” - flow te laten lopen. Gevolg, lampen blijven onnodig aan, apparaten in een stopcontact blijven ingeschakeld.

Bedankt voor je reactie… alleen wanneer ik alles uitzet blijven de alarmen nog steeds actief.

Dit probleem heb ik ook zo nu en dan bij de bewegingssensoren in ons huis. Er zijn, zover mijn ervaring gaat, twee mogelijke oorzaken

  1. Range. Zwave / Zigbee maken een mesh netwerk om zo het bereik te vergroten. Nu is het alleen wel zo dat er apparaten zijn die soms bedenken om direct met Homey te willen communiceren en dat betekend in mijn ervaring dan ook dat er soms signalen gemist worden. En dus dat een alarm aan blijft terwijl dat niet meer zo is.

Hoe het netwerk in elkaar zit kun jehier zien voor zwave en hier voor zigbee

  1. een andere oorzaak die ik ook wel eens heb mee gemaakt is dat de batterij van de diverse devices leeg getrokken word (door iets). Vervolgens kan het apparaat niet netjes mere alles doorsturen dan krijg je mismatches.

Je kunt voor batterij powered devices naar links swipen om zo de batterij status te bekijken.

Mijn ervaring is dat er nog een oorzaak is:

  1. Homey / Athom Fibaro app werkt niet goed.

Want 1 (Range) en 2 (batterij) zijn bij mij het probleem niet.
Sterker nog, het werkte prima totdat er een update kwam van Homey 2.0.2 naar nog wat icm met de app. De sensoren werken nu voor geen meter meer (nou, de sensor werkt perfect, maar Homey niet. eer weer eer toekomt)

Ik ben er nu zo klaar mee, dat ik ga kijken naar andere bewegings sensor (NEO CAM pic Wifi of eerst nu een Philips Hue Motion Sensor).
Knap beroerd dat ik vanwege een brakke Homey/Fibaro app (beide van Athom) andere sensor moet aanschaffen. Maar het is dat of weer terug naar Domoticz.

Vooral je eerste antwoord lijkt voor mij van toepassing. De batterij is van beide devices nog meer dan 90%. Ik hen ergens gelezen dat een meshnetwerk via batterij-gevoedde sensoren minder is dan die op 230v zitten. Ik heb ook een wall plug van fibaro die dan in theorie dat netwerk weer wat beter zou moeten maken. Of zou ik gewoon een zwave repeater ergens moeten plaatsen?

Ik geloof ook nog niet zo 1 2 3 in een range probleem. Want nu is op de één of andere wazige manier het alarm van de fibaro weg omdat die 3 u geleden wat heeft geregistreerd. De deursensor blijft nog wel in alarm hangen. En als ik daar een aanpassing in de geavanceerde instellingen verander reageert de sensor gelijk… Dus geen timeout ofzo.
Dus ik denk zelf dat het ook ergens een software fout is.

Kun je eens een screenshot posten van je zwave netwerk

Is dit wat je bedoelt?

Wat zie je als je hier op klikt https://developer.athom.com/tools/zwave

Op de ipad zag ik niks… maar op de telefoon krijg ik dit

Wel interessant trouwens die developer omgeving… moet ik me eens even in gaan verdiepen

Daar zou per device een ‘route’ moeten staan. Nu is belangrijk om te weten. Hebben die devices die fouten geven een route direct naar homey of andere apparaten.

Daarna is natuurlijk de vraag wat de afstand is tot homey en of er veel muur tussen zit.

Via de telefoon is inderdaad niet ideaal… ik wist niet dat je zo veel dingen kon bekijken via de developer page. Die routes zijn inderdaad wel interessant om te volgen… ik moet wel eerlijk bekennen dat de alarmen “opeens” weg zijn. Nu reageren ze weer hoe het hoort, maar voor volgende keer weet ik even waar ik naar kan zoeken

Dit is overigens hoe de routes lopen… ze lopen dus inderdaad via de wall plug van fibaro. Misschien dat daar dan de fout in zat

In ieder geval bedankt iedereen voor de feedback :+1::+1:

Zo te zien zit het probleem in je tussenstekker. Die heeft 11% errors op TX. Dat is niet goed en kan heel goed betekenen dat er signalen worden gemist. Zit die stekker wel dicht genoeg bij je Homey?

Ja viel me ook al op inderdaad… De tussenstekker zit maar drie meter bij de homey vandaan. Ik ga hem zo even dichterbij plaatsen!

Wat ook wel eens wilt helpen is de homey uitzetten (stroom eraf) voor langer dan 15 min.
Er word dan na het inschakelen een nieuw netwerk opgezet

Hmm, 3 meter zou geen probleem moeten zijn. Hoe ver is de sensor van de plug?
Je zou kunnen proberen de plug een beetje in het midden te plaatsen (indien mogelijk) of nog beter een plug bij te plaatsen. Kun je ook Neo Coolcam gebruiken, die zijn een stuk goedkoper, zeker bij Aliexpress.
Na verplaatsen dan wel even een HEAL uitvoeren op de developer pagina of inderdaad even de Homey 15 minuten spanningslaas maken.

Vreemd is dat er geheel voorbij wordt gegaan aan het feit dat alles wel goed heeft gewerkt en na een software update niet meer. Waaom willen mensen er niet aan dat gewoon weg de software niet goed is.

Bij mij heeft alles goed gewerkt. Eerst in Domoticz en later ook in Homey.
Pas na een update van Homey werkte het niet meer stabiel. De sensoren liggen op 4 meter van Homey af. Maar zoals gezegd, alles deed het ook goed.

Nu ben ik de tweede keer van Homey afgestapt. De stekker is eruit. Ik heb namelijk de motion sensors van Philips Hue gekocht en bestuur de lampen nu met de Bridge. Dat had ik al veel eerder moeten doen. Wat een verademing! Geen tig flows instellen, nee, paar klikken en hij werkt zoals die moet werken voor het aansturen van verlichting icm een bewegingsmelder met lux meting. Echt een aanrader.

Misschien dat ik de Homey ooit nog voor andere dingen ga gebruiken, maar nooit meer icm met Fibaro Motion sensors, want dat is en zal wel drama blijven. (ja voor mij althans. Zal best werken voor enkele anderen, maar voor velen dus niet). Mijn neef ook al gemeld dat hij het beter bij een Bridge kan houden en geen tijd moet stoppen in Homey. De Philips Hue Bridge icm verlichting en sensoren is een super combi. Zeer stabiel en betrouwbaar.

1 Like

[quote=“RobertP, post:19, topic:11099”]
Vreemd is dat er geheel voorbij wordt gegaan aan het feit dat alles wel goed heeft gewerkt en na een software update niet meer. Waaom willen mensen er niet aan dat gewoon weg de software niet goed is.[/quote]

Buiten dat ik het ongepast vind dat je een hele tirade begint over dat je alweer van Homey bent afgestapt ( dat voegt namelijk helemaal niks toe aan het oplossen van het probleem) is bovenstaande wel een goed punt. Zelf heb ik geen Fibaro dus ik ben niet op de hoogte van wanneer dat die app geupdate is. Homey 2.0.5 is inderdaad meer dan een week geleden uitgekomen. Maar dan is nog steeds de vraag waar het probleem ligt. Het kan of de firmware zijn of de update van fibaro of een combinatie van die twee. Maar het kan net zo goed een battery powered device zijn dat geen batterij meer heeft en dus fouten geeft. Dat is wat we proberen uit te sluiten.

Zoals @PetervdK aangeeft zijn er fouten in de transmissie bij een bepaald apparaat. Dat geeft dus te denken wat daar de oorzaak van is.

@BVDK ik lees dat het probleem voor nu is ‘verdwenen’. Ben benieuwd of het nog terug komt.

Ja ik zal inderdaad even een update geven @Jeroen_Somhorst

Op dit moment werkt alles weer als een zonnetje. De developer geeft ook 0 Tx Errors aan, waardoor ik het gevoel heb dat de tussenstekker de problemen gaf.
Begint de Homey de tx/rx trouwens elke dag opnieuw te tellen, of alleen wanner hij opnieuw is opgestart?

De tussenstekker heb ik trouwens nog geen andere plek gegeven. Want nu ik regelmatig op de develop page kijk heb ik ook een beetje gevoel wat er in mijn zwave netwerkje gebeurd… wat wel bijzonder is dat mijn rookmelder die 20cm naast de homey ligt nu ook via de tussenstekker communiceert. Dus lijkt mij toch dat het netwerk een keer opnieuw is opgebouwd.

@PetervdK geeft aan dat je een “heal” kan uitvoeren. Volgens mij heb ik dit toen ook gedaan, alleen kan ik even niet meer vinden waar die zit. Dus bij problemen in het zwave netwerk gooi ik voortaan gewoon voor 15 minuten de stroom er even af.

Volgens mij gaf in je eerste reply aan dat er wel eens wat fout kon gaan met de batterij. Nou zijn die allemaal nog meer dan 90% dus daar zocht ik het toen niet. Maar ik heb wel de “Batterij monitor” app gepauzeerd. Die gebruikte ik toch niet, maar ik ga hem wel weer activeren om te kijken of de problemen nog terugkomen.

Nou is het wel zo dat vrouwlief af en toe de tussenstekker eruit trekt om even met de laptop te werken. Dat lijkt me niet al te best voor mijn zwave-netwerkje… Dus misschien dat daar alle problemen vandaan komen.

@RobertP ik snap precies waar je tegenaan loopt, en als het niet goed werkt is het heel frustrerend. Zelf gebruik ik ook de Bridge en vind dat ook deze helemaal super werkt. Maar toch heb ik een Homey aangeschaft omdat ik juist die Hue verlichting wilde koppelen met andere sensoren.
Daarnaast heb ik afgelopen dagen via dit forum een hoop dingen geleerd waar ik het bestaan niet vanaf wist. Vooral de routes icm tx/rx van het zwave netwerk vind ik fantastisch. En wat mij hier opvalt is dat alle zwave sensoren via de wall-plug naar de homey lopen. Ik had al eerder ergens gelezen dat iemand een hoop problemen had en die heeft opgelost door een wall-plug te gebruiken. Dus misschien kan dit voor jou ook een oplossing zijn?