Adlar Warmtepomp (local Tuya based) productie fase

Hallo, ik ben nu zover dat alle flows al een paar dagen lopen. Ik wil nu de adaptieve regeling gaan activeren. Moet ik naast het kaartje waar de doeltemperatuur wordt doorgegeven nog de WP van zijn stooklijn halen. Bv op sluiting zetten?

Klopt. Dat kan je doen middels een flow kaartje (stooklijn off) op via de SmartLife App, stooklijn:sluiting. Want, indien je van een (custom) stooklijn gebruik maakt, dan zal je merken dat je eigen setpoint na eventjes wachten automatisch overschreven wordt met de aanvoertemperatuur die bij de buitentemperatuur behorende bij je stooklijn hoort. Dit gedrag is ook te zien in de SmartLife App zelf.

De nieuwe 2.9.11 versie heeft een extra sensor en flow kaartje gekregen:

Performance Report geeft een score (0–100) over 7 domeinen:

• Efficiëntie — actuele COP, dag-COP en SCOP-waarde

• Gebouwmodel — UA-waarde, tijdconstante en betrouwbaarheidspercentage van het gebouwmodel

• Ontdooiing — aantal ontdooicycli en totale ontdooiminuten in de afgelopen 24 uur, inclusief geschat COP-verlies

• Energie — dagelijks verbruik (kWh), huidig vermogen (W) en dagelijkse kosten (€)

• Energieprijzen — huidig dynamisch tarief en of er gebruik gemaakt wordt van goedkope uren

• Telemetrie — water ΔT, discharge superheat, condensatie approach, temperature lift en aanvoertemperatuur

• Gezondheid — aantal WiFi-verbrekingen, actieve storingscode en verbindingsstatus

De totaalscore is een gewogen gemiddelde van de beschikbare domeinen. Het rapport bevat een samenvatting, een lijst van aanbevelingen en een melding welke features uitgeschakeld zijn. Het rapport wordt dagelijks om 23:00 automatisch gegenereerd en is ook op aanvraag via een flow card actie beschikbaar.

Ah ok, maar moet ik dan wel het custom stooklijn kaartje gebruiken? Ik zie af en toe wel de gesimuleerde doel setpoint iets veranderen maar niet die van de WP zelf.

Custom stooklijn en adaptieve regeling zijn afzonderlijk en verschillend ten opzichte van elkaar.

De Adaptieve temperatuur regeling werkt volautomatisch op basis van een stukje machine-learning (vandaar ook ML bij de sensor beschrijving) om de stel temperatuur te bepalen voor de door jouw gewenste binnen temperatuur. Het daadwerkelijk wijzigen van de deze stel temperatuur (ook wel aangegeven als setpoint of aanvoertemperatuur) gaat via een trigger flow kaartje: gesimuleerd doel (om de 5 minuten overshoot wordt intern al gecompenseerd), adaptieve regeling beveelt aan (on demand), forecast verwarmingsadvies.

Momenteel moet je nu nog wel de onderdelen los van elkaar activeren (waarbij dan ook COP voor de forecast kaartje) en de benodigde informatie los aanleveren zoals binnen temperatuur en stroom afname vermogen als de pomp hier niet over beschikt.

De werking van het custom stooklijn kaartje is anders, staat los van de adaptieve regeling, maar geeft bij een gegeven buitentemperatuur een berekende aanvoertemperatuur terug volgens een y=ax+b formule (de custom stooklijn) soortgelijk wat Adlar via de L28/29 instellingen doet.

Een ander actie kaartje waarbij je geheel zelfstandig je ideale stel temperatuur kunt bepalen per (huiskamer) temperatuur is “bereken waarde met curveregels”.

in alle gevallen moet de curve instelling op OFF (= sluiting) staan. Kan via het actie kaartje: verwarmingskaartje (stooklijn) instellen.

Het daadwerkelijk instellen van de steltemperatuur gaat via het actie kaartje: doel (setpoint) temperatuur

1 Like

Ok, dan dus alleen dit kaartje hieronder (met alle inputs: binnenTemp, buitenTemp, VermogenExtern, COP, Wind, Zon, DynTAr. Maar bij mij staat het gesimuleerde doel nu al een uur op 36C maar de Steltemp nog steeds op 37C. Is er een vertraging of andere weging die meegenomen wordt? Dank!

Dat is precies de werking van de adaptieve regeling Harry ;-
Zie ook deze introductie: Adlar Warmtepomp (local Tuya based) productie fase - #115 by H_Hi

Warmer weer prognose, lagere stroom uurtarief, hoge COP, goede isolatie van je woning, etc. Dragen bij tot dit advies om tot je door jou insgestelde (kamert)emperatuur te komen.

Met name met de geavanceerde flow kaartjes kun je heel wat gerichter de warmtepomp controleren en aansturen. Ik ben benieuwd of je al wat flows hebt gemaaktt. Als je verder naar boven scrollt in dit topic dan zie je dat Bernd_Gaykem en Pentaw1nz serieus werk ervan maken.

Ik zit op tweakers.net en kwam de homey app voor de Adlar wp tegen. Nu voor het eerst op de homey cummunity en voor het eerst reagerend in dit topic. Als ik een nieuw topic moet maken op github of hier dan hoor ik dat wel.

Eergisteren de homey self hosted server geinstalleerd binnen een docker omgeving, ik heb een maand gratis homey toegang en wilde deze maand gebruiken om de homey adlar app te testen, specifiek de adaptive regeling.

Ik test de test versie Adlar Castra Warmtepomp | Homey deze is vandaag geupdate naar v2.9.15 zie ik.

Na wat problemen krijg ik via de homey-homeassistant app data binnen van mijn ESP met modbus die aan de Adlar hangt. Het probleem was dat in de ESP-modbus diverse power (W) vermogens entiteiten worden aangemaakt en dat alleen de laatste wordt doorgegeven naar Homey.Goed checken welke data wordt aangeleverd en gebruikt bleek belangrijk

Ik heb alles aan de praat gekregen en vanaf gistermiddag de adlar onder deze app laten werken. Dat ging heel goed, de temp set van de Adlar veranderde netjes mee met de instelling van de thermosstaat en regelde zich prima op 20.5 en 21grC. Dit ondanks het nog te kort leerproces en pendelen ivm warme buitentemperaturen, zijnde normaal gedrag.

Vannacht heb ik de regeling laten staan op 19.5grC thermosstaat setpoint. De water temp_set staat dan op 25grC. Ik regel op inlet met een hysterese van 2grC.

De kamertemperatuur is niet gezakt tot 19,5grC. De wp is zelfs een aantal keren gestart met het gevolg dat de kamertemperatuur niet onder de 20grC is uitgekomen. Het setpoint watertemperatuur temp_set 25grC is niet verandert, ik zou verwachten dat dit setpoint lager wordt als de kamer temperatuur nog boven zijn thermostaat setpoint zit en de watertemperatuur lager wordt dan zijn temp_set. Zie grafiek.

Mogelijk is de reden een crash van de Homey Adlar app. De melding bij de crash is:

Error: Error from socket: read ECONNRESET at Socket. (/app/node_modules/tuyapi/index.js:688:26) at Socket.emit (node:events:519:28) at emitErrorNT (node:internal/streams/destroy:170:8) at emitErrorCloseNT (node:internal/streams/destroy:129:3) at process.processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:90:21)

In de logs op mijn telefoon (waar vind ik de logs in mijn web omgeving?) kan ik terug tot 6uur vanmorgen, toen was de error al aanwezig.

Heat Pump App: Critical error - app may be unstable, please restart

Intelligent Heat Punp: Socket Error Disconnect

Ik heb Adlar modbus hier prima werkend op een ESP. Ik las op tweakers dat je je app wilt connnecten met modbus naast de Tuya. Als ik iets voor je kan betekenen?

Ik heb zojuist de app herstart en krijg een

Intelligent Heat Punp: Socket Error Disconnect

Nogmaals herstart, deze melding kwam wederom, maar de app blijft werken: geen :warning: in het tegeltje.

En na 5 minuten popt het :warning: af en toe op, lijkt een verbindingsprobleem met? Tuya?

Ben benieuwd of de connectie alwat stabieler is nu.

Ik heb gemerkt dat de disconnects inmiddels ook voort kunnen komen wanneer er meerdere gelijktijdige connecties gelegd worden naar de WP, in mijn geval HA, Homey SHS, en Homey Pro. (naast dat de WiFi signal sterkte zelf ook te wensen overlaat, mede vanwege de vele lokale routers hier)

De Adaptieve regeling levert een advies op, middels flowcard toepassing daadwerkelijk in te stellen. Wil je screenshots plaatsen welke flows je nu zoal gebruikt? Ik kan me voorstellen dat je ook (externe) vermogelingsmeting actief hebt voor je COP bepaling bijvoorbeeld.

Bij Advanced Settings diagnostics kun je het log level bepalen voor een diagnostisch rapport, standaard staat die op ERROR level.

Wat modbus terecht, erg fijn dat ik hierover kan sparren met je. Ik hoop mijn Elfin EW11A binnenkort functioneel te hebben.

Ik ben een beginnend Homey gebruiker, wel veel gedaan met webbased applicaties en werk thuis oa met Proxmox, Docker en Homeassistant.

Ik heb met succes de apparaten: Smart Thermostaat X, Jouw inteligente heatpump, de Homassistant app (voor het vermogen van de Adlar), de zonnepanelen app (voor mijn Enphase) en de KNMI app geinstalleerd.

Ik gebruik op dit moment onderstaande flowcards, de laatste ’ Stel watertemperatuur setpoint in (voor Adaptieve Regeling)’ heb ik nu uitgezet omdat mijn eigen regeling nu werkt en ik ook nog een huis warm moet houden.

De connectie is vandaag niet kapot gegaan.

Mijn log nivo staat op debug.

Vraagjes over Homey Self Hosted Server:

In de app op mijn Android telefoon kan ik de tijdlijn notities/logs zien en kan ik de homepage instellen, maar deze opties zijn niet aanwezig in de web applicatie. Ik vind daar geen logs.
IHeb jij dat ook, is dat een bug?

Een vergelijkbare situatie zie ik als ik de modbus app installeer, Modbus | Homey
Ik kan een verbinding maken met mijn esp maar ik kan geen flows aanmaken in mijn web app om de modbus adressen uit te lezen, de icoontjes met links onderaan de ’ Alles werkt’ popup missen. Als ik naar mijn telefoon ga dan kan ik wel deze flows maken, is wat lastig op zo’n scherm.

Dat lijkt ook een bug.

Vraagjes over je modbus/Adlar integratie:
Ga je voor je Adlar app gebruik maken van de modbus app of maak je je eigen scripts hiervoor?

Je kan op het notificatie icoon rechtsbovenin klikken om de Tijdlijn notificaties te tonen.

1 Like

>> Goed bezig Marnie!

Vraagjes over Homey Self Hosted Server:

In de app op mijn Android telefoon kan ik de tijdlijn notities/logs zien en kan ik de homepage instellen, maar deze opties zijn niet aanwezig in de web applicatie. Ik vind daar geen logs.
IHeb jij dat ook, is dat een bug?

Onderstaand is de overal tijdlijn, logs in de zin van die op de command line zie je alleen in dev mode middels een homey app run

Per app zie je ook een tijdlijn, maar die is voor de sensoren van het type binary (ja/nee). Voor zover, de modbus app heeft geen capabilities gedefinieerd (daarmee ook geen sensoren) dus je zit het onderstaande balkje niet.

Een vergelijkbare situatie zie ik als ik de modbus app installeer, Modbus | Homey
Ik kan een verbinding maken met mijn esp maar ik kan geen flows aanmaken in mijn web app om de modbus adressen uit te lezen, de icoontjes met links onderaan de ’ Alles werkt’ popup missen. Als ik naar mijn telefoon ga dan kan ik wel deze flows maken, is wat lastig op zo’n scherm.

>> ik ga eigenlijk altijd naar de webapp om advanced flows te maken

Vraagjes over je modbus/Adlar integratie:
Ga je voor je Adlar app gebruik maken van de modbus app of maak je je eigen scripts hiervoor?

Nee ik maak geen gebruik van de modbus app ansich, wel van de gebruikte (npm) jsmodbus module.
Ik wil de Elfin EW11A met modbus over tcp gaan gebruiken hiervoor.
is het goed dat ik je binnenkort een DM (via tweakers) stuur?

Intussen heb ik al mijn flows omgezet naar advanced flows.

Voor de ESP (Adlar uitlezing) uitlezing gebruik ik de ESPHome Controller app, dit is geen modbus uitlezing, de modbus uitlezing wordt gedaan in de ESP. De entiteiten nodig voor je regeling worden door deze app gegenereerd. Je zou deze app kunnen gebruiken in plaats van Tyua, lijkt me dat dat zelfs via flows kan, gelijk wat je nu al met flows doet om te communiceren met je Adlar app..

In Homeassistent heb ik nu ook de connectie naar Homey, ik haal alle Homey entiteiten binnen om in HA met grafieken eea verder te onderzoeken op binnen krijgen van de juiste data en werking.

Benader me gerust voor je Elfin project. Ik heb hier een Elfin liggen , maar helaas in een test kapot gegaan. :unamused_face:

1 Like

Ik kom eigenaardige spikes tegen in de Intelligent Heat Pump Vermogens Meting entiteit vanuit de Adlar app. De bron van het vermogen komt uit mijn ESP en heeft de spikes niet, bron is de Adlar AC Input Power sensor. Het grafiekje staat hieronder.

Wat me opvalt is dat de spikes aanwezig zijn op het moment dat de Adlar AC Input Power van waarde verandert, de ESP stuurt om de minuut een nieuwe waarde.

Ik zat ook nog even te testen/spelen met de mogelijkheid de ruimte set temperatuur in te stellen voor de adaptive regeling via de flows, ik kon hier niets over vinden in de docs.

Het aansturen van de kaartjes ’ Doel (setpoint) temperatuur instellen op’ en ’ Stel de temperatuur in’ geven beiden(?) de temperatuur door aan de setwaarde temperatuur van het water.

De enige mogelijkheid de ruimtetemperatuur setwaarde in te stellen is via de Homey/Intelligent Heat Pump pop-up: ’ Ingestelde temperatuur’, Of kijk ik iets over het hoofd.

Ter info ik ben alleen aan het testen, de regeling heb ik (nog) niet echt in bedrijf.

1 Like

Nieuw action flow kaartje toegevoegd voor het instellen van de gewenste binnentemperatuur, buiten de GUI thermostaat in de app.

Het ontbrak inderdaad nog aan dit kaartje. Thxs Marnie :folded_hands:

2 Likes

Hoi allen. Allereerst dank @H_Hi en anderen voor het fantastische werk dat jullie hebben verricht. Ik loop tegen een probleem aan. Ik draai Homey SHS in docker. Ik kreeg de aansturing werkend, zowel via curve berekening via buitentemperatuur of via stooklijn berekening (gerelateerd aan buitentemperatuur). De docker raakte echter beschadigd en ik moet het opnieuw installeren. En nu krijg ik de boel niet meer aan de praat. Ik heb de warmtepomp wel verbonden gekregen. De basistesten werken (bij temperatuur x omzetten naar ECO of Standaard, kaartje dat temperatuur stelt werkt ook). Wat NIET meer werkt zijn echter de kaartjes zoals hierboven in de post genoemd (curvewaarden berekenen of stooklijn berekenen obv buitentemperatuur). De flow draait zonder foutmeldingen, maar de berekende temperatuur is de waarde die de pomp op dat moment draait. Ook als ik de temperatuur opvallend veel hoger of lager zet dan beoogd, blijft de berekening op die gestelde waarde. En niet op een waarde die zou passen obv de curve/stooklijn. Wat doe ik verkeerd? Ik heb de app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, Homey herstart etc.

Dank voor alle input!

Hoi @MilanNetje welkom op het forum.

Voor de zekerheid ook alle Athom gerelateerde images opschonen. Daarna de SHS install weer doen. Ik heb gemerkt dat de SHS nog de nodige issues zelf kan bevatten. Zo zag ik dat de tijd bijvoorbeeld steevast 6 uur afweek.

Zojuist versie 2.9.24 uitgerolt voor publieke testing. Flows opgezet en ter illustratie hier een afbeelding van gemaakt. Ben benieuwd of het dan wel weer gaat werken.

Dank @H_Hi . Helaas nog geen succes. Docker volledig verwijderd (incl submappen) en opnieuw geïnstalleerd. Verbonden met warmtepomp en bovenste flow van jou (plaatje hierboven. Stooklijn berekening) ingesteld. Er wordt keurig een berekening gemaakt en bij notificaties getoond. De temperatuur wordt echter niet aangepast… Als ik naar de bediening ga van de warmtepomp kan ik wel veranderingen doorvoeren die direct worden aangepast (bv temperatuur, eco of gewone stand etc). Het is vast iets simpels wat ik mis, maar ik kom er niet uit… Nog tips?