Ik heb een nieuwe test versie klaar staan. v.1.3.3
De eerste bereken waarde zou in potentie kunnen werken, als je er achter weer een toekenning plaatst.
De twee flows afbeelding werkt niet omdat beide kaartjes afvuren bij 20.6+.5 en 20.4-.5.
In de Bereken waarde kaartjes kun je niet alleen > of >= te gebruiken, maar ook < of <= voor je “minder dan” flow.
De shorthand van dit kaartje zou kunnen worden (vervang "De temperatuur verandert” door je eigen kaartje buiten- / binnentemperatuur, evenzo als het tijdlijn kaartje door een Logic Zet kaartje) :
Dank, zal het nog eens proberen!
De eerste berekening liep bij mij ook vast op de uitkomst 21 graden. Ook toen ik er netjes komma’s tussen had geplaatst en spaties had gecheckt.
Ik zal het nog eens opnieuw opbouwen. Voor nu heb ik de flow van Bernd aangepast en goed werkend.
Heb ook je nieuwe testversie geïnstalleerd. Als er iets getest moet worden, laat gerust weten. Hoewel dit nieuw voor me is denk ik graag mee waar dat kan.
Hier mijn huidige flows, oa tbv mijn Dashboard “Adlar Warmtepomp”.
Met deze variabelen kun je mooie grafieken en belangrijke waarden laten zien.
Ik heb het Dashboard op een Samsung tablet draaien, welke alleen dat laat zien, 24/7.
Zal proberen om daar een screenshot van te maken en door te sturen. Niet makkelijk te doen omdat de tablet op een eigen account draait ….
Dat ziet er gedegen uit Bernd. Mijn complimenten!
Test versie (1.3.7) is in aantocht. Hier een voorbeeldje met het nieuwe tijdslot kaartje. Werkt ook met expressie variablelen, wat het erg krachtig maakt.
Gistermiddag deze melding: “een zombie-verbinding gedetecteerd”. ![]()
Dat was even nadat ik testversie 1.3.3 geïnstalleerd had.
De Adlar begon pas weer te werken na de update naar 1.3.7 (om 20:46 uur).
Zou jij eens kunnen delen hoe jij bepaalt wanneer je WP van verwarmen naar koelen wilt laten omschakelen? Ik koel zelf niet echt met de Adlar, maar doe dat incidenteel met een airco. Wel zet ik de WP buiten stookseizoen helemaal uit, zodat er ook niet continu 4L/min rondgepompt wordt 24/7. Daarbij gaat hij elke middag een half uurtje aan om de waterpomp te laten draaien.
Ik wil daar iets voor instellen zodat ik dat niet meer handmatig hoef te doen.
Ik zat te denken aan iets waarbij compressor bijv al 5 dagen niet meer heeft gedraaid en woonkamer thermostaat ook 5 dagen niet onder 20 graden is geweest → WP Uit en regeling activeren waarbij alleen waterpomp 30 min per 24 uur draait.
Daarin een check: Als woonkamer thermostaat <20 graden komt, dan wel weer switchen naar WP AAN, en set temp weer laten bepalen door mijn daarvoor aangemaakte flow.
Simpel, dat bepaal ikzelf.
Geen algoritme oid, ik kijk naar de lange termijnverwachting en bij minimaal een week van max. temperaturen boven de 25 graden (met uitschieters naar 30) zet ik mijn Honeywell Evohome in de stand KOELEN. Daarna gaat alles vanzelf, de stooklijn (eigenlijk een verkeerd woord ….) bepaalt hoe hard de Aurora koelt.
De vloer koelt lekker af en geeft een heel comfortabel gevoel in de woonkamer. Omdat de vloer lang koud blijft werkt de Aurora heel rustig.
Mijn Aurora blijft altijd aan. Die 15 watt van de pomp in rust zijn de kosten niet.
PS: we hebben nu versie 1.3.8 met een oplossing voor de Zombie-verbinding ![]()
Ik zag dat je het kaartje wilt sturen op buitentemperatuur om een stookwaarde te bepalen, zie:
in dat geval gebruik je een buitentemperatuur waarde, in mijn geval die van de WP zelf (is niet accuraat, maar daar heeft Bernd een hele mooie externe temperatuurmeter voor). Het eerste kaartje is toevallig ook een buitentemperatuur kaartje dat triggert op het moment dat de buitentemperatuur wijzigt waarop je dan een nieuwe setpoint kunt krijgen.
De bediening via thermostaat is ook een goede idd, misschien koppel ik wel een thermostaat stookwaarde van 15 aan een flow oid.
15 zijn de kosten idd niet, maar de waterpomp slijt ook onnodig als hij 24/7 draait.
Maar ik koel er ook niet mee, heb een airco en koelen krijg ik condens in mijn badkamer…
Heb je ook een regeling voor koelen vergelijkbaar met verwarmen?
2 dagen hierboven weergegeven: link
Hier zie je het omschakelen van de “stooklijn”. Is dezelfde als welke ik voor verwarmen gebruik.
De temperatuurwaarde die de Adlar afgeeft is nogal onrustig en foutgevoelig.
Wanneer er iets aan- of uitgaat in de Adlar zie je dat terug in kleine sprongetjes in de temperatuurwaarde.
Wanneer de Adlar defrost stijgt de temperatuurwaarde nogal, wanneer die flink verwarmt daalt die juist.
De plaatsing van de Adlar heeft grote invloed op de waarde die gemeten wordt (bij een muur die ook in de zon staat, directe instraling van de zon, warmte vanuit de muur etc).
Ik heb de temperatuursensor van de Adlar verplaatst naar een plek waar de eigen warmte van de Adlar (defrost) geen invloed heeft, waar de zon nooit komt en waar de wind vrij spel heeft. De kabel gewoon verlengd …..
Wat blijft is de schommeling door het schakelen van pompen, ventilatoren etc (slecht ontwerp).
Als veiligheid {batterijen kunnen leeg raken, de draadloze verbinding valt wel eens weg (de 433 MHz implementatie van Homey Pro is op z’n zachts gezegd nogal beroerd)} meet ik met 3 sensoren de buitentemperatuur. Wanneer mijn voorkeurssensor een uur lang geen verandering in waarde laat zien wordt sensor 2 de “buitentemperatuur”. Wanneer ook die faalt komt sensor 3 in aanmerking (de Adlar sensor). Zo gauw sensor 1 weer in de lucht is krijgt die waarde weer voorrang.
Dit zo geïmplementeerd na een hele warme woonkamer door een verkeerde waarde van de buitentemperatuur door een lege batterij.
Klopt als een bus. De buitentemperatuurmeter schommelt met enige regelmaat met een afwijking tot wel 5 graden verschil. Ik ben ook voornemens om in ieder geval 1 sensor voor de buitentemperatuur te gaan hanteren. Mocht je je aanbevelingen willen delen graag zelfs. En bedankt voor de tips wat plaatsing betreft ![]()
Ik heb een hele simpele flow gemaakt voor defrost notificatie. Defrost was zojuist actief, maar blijkbaar geen trigger om de notificatie te sturen.
Doe ik iets verkeerd? Of zit er een fout in het kaartje?
Ik heb er ook eentje gehad om tegen 4 uur 's nachts.
Op de app-tijdlijn in de App op mijn iPhone (icoontje helemaal rechts) zag ik een notificatie langs komen.
Op de Homey dev tools pagina als doublecheck:
Dus het trigger kaartje zou onder de juiste condities moeten behoren te werken. Vanavond eens een flow opstellen om daadwerkelijk te testen. Wordt vervolgd.
Heb er meerdere gehad vannacht. Via Tuya app wel de notificaties gekregen, in homey niet.
Kijk eens bij instellingen - tijdlijn: staat het vinkje op groen?
Er zit een beperking op het aantal tijdlijnmeldingen in Homey.
Vraag met niet hoe dat zit, ik ben er ook tegenaan gelopen, lang geleden.
Daarom gebruik ik nu meestal de MOBILE melding. Er kunnen maximaal 49 meldingen in de mobile telefoon ontvangen worden, dus wel vaak legen…..