Inderdaad, de tekst wat meer duidelijkheid vereist, zoals “naar” weglaten. Komt deels vanuit vertaling vanuit Engels; “ Work mode” is ene keer vertaald naar “verwerkingsmode” andere keer naar “bedrijfsmodus”.
De EN kaartjes heb je niet nodig.
Even wat voorbeeldjes die de waarden rechtstreeks uit het ALS kaarrtjes halen verwerken:
Als ik de EN-kaart niet gebruik heb ik ook niet de beschikking over variabelen als, in bovenstaand voorbeeld, “Water uittrede temperatuur” en de intrede versie.
Jouw zoekopdracht met INTEL als term geeft een waslijst aan Adlar-variabelen. Ik zie die niet, hoe ik ook zoek.
Het lijkt mij dat de Adlar variabelen beschikbaar komen als ze ergens gebruikt zijn/worden. Spontaan zijn ze er niet.
Of heb jij een actie uitgevoerd om ze allemaal in de variabelenlijst te krijgen? Of mis ik een vinkje ergens?
Als het blauwe lijntje gekoppeld is dan komt het er wel …….
Ik doe vast iets anders dan wat jij verwacht. Met andere apps, zoals die van Sessy (thuisaccu), Power by the Hour, SwitchBot, Aeotec, Aqare etc speelt dit allemaal niet.
Ik stuur het vermogen, gemeten door een externe meter (Shelly) door naar de app op dezelfde manier als jij hierboven hebt weergegeven. De COP wijkt bijna niet af van mijn eigen COP-berekening (4.8 tegen 5.0 resp).
Ik heb alles draaiend zoals ik het wil hebben, met die EN-kaart die kijkt of iets precies gelijk is aan zichzelf (om de waarde beschikbaar te krijgen voor verdere verwerking). Ik trigger op de veranderende waterflow, misschien beter om daar een tijd-kaart voor te nemen (iedere 5 seconden oid).
Power User ook ingeschakeld bij Homey experimenten?
In die mode zie je de gehele set aan waarden.
Mocht dit niet het geval zijn. In een ander project (onbalansmarkt handelen via Frank Energie en Zonneplan) heb ik in de code van die van Zonneplan nu als test expliciet tags aangemaakt die dezelfde strekking hebben, dat je ze in je flow overal kunt gebruiken. Met andere woorden. Je hoeft ze dan niet meer via Logic Set kaartjes te initiëren.
Zie hier een screenshot: de ‘ nieuwe’ tags zie je bovenaan, daarnaast de tokens uit het kaartje zelf)
Mocht je het zelf willen uittesten hoe dat werkt met globale flow tags :-
Installeer deze test app. (Het is de alfa zonneplan variant voor het uploaden van je batterijresultaten naar onbalansmarkt.com. Echter het is een mock interface opzet zonder daadwerkelijke updates. JE kunt bij het pairen van je device gerust een dummy API-key invullen.)
Waar het om gaat is dat je een flow aanmaakt zoals onderstaand.
Run het 1x en je ziet het gebruik van een voorbeeld tag uit de lijst van beschikbare “zonneplan” tags; hier met uitvoer earned new: 10, earned prev: 0 omdat die de toekenning van de “Ontvang metrieken mist”.
Als je nogmaals Run uitvoert dan zie dat beide de waarde 10 hebben.
Ik wist dat het aan mijn kant lag. Eigenlijk heel simpel, nu ik het gevonden heb.
Je moet op het label-symbool klikken en dan krijg je alle flow tags te zien.
Ik zat in de variabele-hoek te zoeken……
Voor iedereen die ook niet zo handig is met flows , variabelen en tags !!!
@H_Hi , bedankt voor je geduld. Ik ga mijn flows opschonen van onnodige stappen.
De Adlar draait prima met de aansturing via jouw app. De koude dagen die we nu hebben laat zien dat de eigen regeling, nu mogelijk gemaakt door jou, een prima alternatief is voor de vaste stooklijnen.
De onderstaande ‘Resultaat Waarde’ is in dit geval de Stookwaarde.
Met deze kaart kun je elke invoerwaarde (zoals temperatuur) omzetten naar een uitvoerwaarde op basis van een set regels. De app evalueert de regels van boven naar beneden. De eerste regel die overeenkomt met de invoerwaarde bepaalt de uitvoer.
Formaat
Per regel is het formaat: `[operator] drempel : waarde`
Ondersteunde operators: `>`, `>=`, `<`, `<=`, `==`, `!=` (Standaard is `>=`)
(groter dan, groter gelijk, kleiner dan, kleiner gelijk, gelijk, ongelijk)
Fictief voorbeeld ter illustratie:
== 0 : 100 (Als precies 0, resultaat is 100)
< 0 : 50 (Als negatief, resultaat is 50)
>= 100 : 0 (Als 100 of meer, resultaat is 0)
default : 10 (Anders resultaat is 10)
Tips
Voeg altijd een `default : waarde` regel toe aan het einde als vangnet.
Je kunt meerdere regels kopiëren en plakken in het tekstveld.
Je kunt ook een komma-gescheiden lijst gebruiken: `> 18 : 20, > 15 : 23, default : 35`
Is het een idee om dit soort flow kaartje te introduceeren in een nieuwe release?
Op het eerste gezicht lijkt zo’n kaart best handig.
Het is wel wat meer techie dan hoe het met de “standaard” flowkaarten gaat. Het geeft meer het gevoel dat je aan het programmeren bent ipv aan het automatiseren (meer HA dan Homey ).
Voor mij zou het zeker waarde toevoegen en extra mogelijkheden geven om compacter te werken. Maar er zullen genoeg mensen zijn die het te ingewikkeld gaan vinden.
Ik heb een Inside-plaatje van de COP versus de Buitentemperatuur.
Wat denk jij, @H_Hi , klopt dit allemaal een beetje? De grafieken volgen elkaar goed.
Ikzelf vind de COP best hoog ……
Inderdaad @Bernd_Gaykema te hoog lijkt me .
Weet jij ook zo welke COP calculatie methode aangegeven is als sensor terugkoppeling op het moment de compressor frequentie groter 0 is? De methode bepaalt welke meetwaarden van toepassing zijn. Ik zou ik ieder geval ook de grafieken van de Compressor frequentie en de Inlet/Outlet temperuren willen betrekken.
In de app zie ik “Direct Thermisch” met een groen bolletje als COP BerekeningsMethode.
Helaas is de WP net niet meer actief. Ik weet niet of dat iets uitmaakt voor die setting.
Dit lijkt ook prima te werken. Echter stuur je hiermee enkel op buitentemperatuur. Hoe zou je hier ook je kamertemperatuur in mee kunnen nemen ? Dus bijv +1 of -1 instellen op huidige settemp.
Ik gebruik daar nu wat simpele flow voor die de kamerthermostaat meenemen en afhankelijk daarvan zit ik (met huidige weersomstandigheden) op settemp 26/27/28
Een kamertemperatuur boven de 20.6 of onder de 20.4 is de trigger.
De thermometer die ik in de woonkamer gebruik is een hele simpele, een Oregon Scientific v2 (THN132N/THR238NF) die via 433 MHz draadloos met Homey Pro verbonden is. Deze meet enkel accuraat de temperatuur, verder geen poespas.
Zie enige posts hierboven voor de stooklijn-flow. Daar zie je terug hoe ik de correctie toepas.
Dus de stook_correctie heb je in een aparte flow gebouwd en laat je daar berekenen. Klinkt mooi, dat kan ik wel eens proberen. En daar overheen laat je dan de weersafhankelijke regeling draaien (op buitentemperatuur).
edit ik heb hem nagebouwd zoals die van jou @Bernd_Gaykema en lijkt goed te werken. Met een handige notificatie. Gelijk wat nieuwe dingen geleerd. Dit is nieuw voor mij.
Mijn flow zoals door de appmaker gedeeld had mijn voorkeur door simpele karakter, maar werkt bij mij nog niet. Hij blijft hangen op die bovenste regel, en geeft steeds als resultaatwaarde 21. Heb al wat aangepast met komma’s maar zonder resultaat.
Tevens stuurt hij deze waarde niet door als set temp van mijn warmtepomp. Die blijft ongewijzigd als ik de flow handmatig start.
Enig idee wat ik fout doe? Ik heb ook een andere Tag moeten kiezen, omdat #temperatuur bij mij alleen bestaat onder mijn thermostaat en niet de warmtepomp
Ik zie dat jij de kamertemperatuur als uitgangspunt (trigger) neemt in de flow hierboven.
Ik ga uit van de buitentemperatuur, zoals Adlar het bedoeld heeft.
De buitentemperatuur bepaalt de temperatuur van het water wat de warmtepomp weer binnengaat (inlet). Wijzigt die dan moet de stooklijn weer doorlopen worden.
Je ziet daar mijn instellingen van sommige parameters van de Aurora.
Dus de hoofdregeling is de flow (gedeeltelijk zichtbaar) hierboven. Daar zit de correctiefactor voor de Temp_Setpoint in (is stookwaarde+stookwaarde_correctie_zon+stookwaarde_correctie_temp).
Dus 2 correctie_variabelen: die voor de zon kun je even vergeten. De correctie_temp is die door de binnentemperatuur uit mijn vorige post.
Elke 20 minuten wordt deze Temp_Setpoint naar de Aurora gestuurd (Doel Setpoint) Temperatuur instellen.
Jij schrijft dat de Aurora de ingestelde waarde niet krijgt. Staat die wel op SLUITING?
Als je bij Apparaten kijkt, en dan naar de Adlar, zie je dan een waarde staan (bij mij de doorstroming)?
Ik heb het nu op kamer temperatuur gestuurd inderdaad, als deze wijzigt. Dat vind ik voor het comfort relevanter dan de buitentemperatuur. Wellicht zie ik iets over het hoofd en pas ik het later nog aan.
Vervolgens bepaal ik net als jij wel de set temp obv buitentemperatuur, en die correctie er overheen is erg mooie toevoeging. Deze hele flow lijkt nu goed te draaien.
Koelen toevoegen maakt het helemaal compleet.
De andere (ingekorte) flow van de maker van deze app krijg ik niet werkend. Blijft hangen in de eerste regel, dus steeds waarde 21, en hij schrijft deze waarde niet door als set temp van de warmtepomp. Die van jij heb ik dus wel goed werkend nu.
De COP‑lijn volgt duidelijk de compressor frequentie: wanneer de Hz inzakt of op nul komt, zie je dat de COP mee terugvalt in plaats van willekeurig door te lopen.
Bij stabiele deellast (rond 25–35 Hz) en aanvoertemperaturen rond de 30–35 °C ligt de COP in de buurt van 5–7, wat heel normaal is voor een moderne lucht/water‑warmtepomp bij milde buitentemperaturen.
Je geeft de rolling COP hier aan. Het is normaal dat die langzaam meebeweegt. Vergelijk ook met de COP momentopname zelf, voor correlatie met het extern aangeleverde vermogen en de compressor frequentie.
Kortom, achteraf gezien zou ik me niet ongerust maken over je uitkomsten.