Ik heb een nieuwe Tuya get local_key (taalafhankelijke) handleiding gepubliceerd, waarin jouw screenshots zijn verwerk. ![]()
![]()
![]()
Dat is mooi! Ga straks kijken.
Ik had met versie 1.0.8 alleen maar problemen. De verbinding was en bleef verbroken. Nu, met versie 1.0.9 en 11 (die automatisch geïnstalleerd werd) lijkt het goed te werken. Ik heb al meer dan 24 uur allerlei data, waaronder een COP van 7,94 !!
Ik ga nu een deel van mijn Adlar flows omzetten met jouw kaarten en kijk of het blijft werken. Momenteel heb ik een rete-stabiele woonkamertemperatuur van 20.2 - 20.4 graden en hoop dat te houden met jouw kaarten.
De handleiding:
- STAP 3: “Smart Home PaaS” komt niet meer voor in de keuzelijst, het is “Smart Home”.
- STAP 3: “Western Europe” werkte voor mij niet. De Smart Life app die gebruikt wordt door Adlar lijkt verbonden te zijn aan “Central Europe” database. Zie ook verder onder stap 6, enkel Central Europe is de juiste.
My 2 cents.
Het vermogen komt bij mij nu goed door bedankt!
Thanks! Update doorgevoerd.
Ik ben mijn Advanced Flows rondom de Adlar aan het omzetten.
Ik zie 2 dan-kaarten die hetzelfde doen, lijkt het.
Wat doen beide kaarten?
Ik zoek een kaart die Set Temp. instelt.
De blauwe Temp_Setpoint variabele is een berekende waarde uit mijn”stooklijnflow” welke naar de Aurora geschreven moet worden. Welke van de 2 kaarten heb ik daarvoor nodig?
Goeie vraag.
Overal waar je een (i) ziet zijn kaartjes die ik bewust heb aangemaakt. Kaartjes zonder zijn systeem eigen kaartjes. Gebruik van Homey’s eigen systeem capabilites, denk aan onoff knop, maar ook target_temperature (de thermostaat) leidt tot het automatisch aanmaken van dit soort kaartjes.
For now, negeer ze is het devies
, jij mag kiezen welke je voorkeur geniet
Dank voor de uitleg. Heb de eerste gekozen.
De oude stooklijnflow nu uitgeschakeld en de nieuwe ingeschakeld: so far so good.
Maar ik heb nog veel meer flows rondom de Adlar. Ik heb moeite om de vervangende ALS-kaarten te vinden voor de originele Adlar kaarten, vooral als die “gets a new xxx value” zijn.
xxx = boolean, number of string.
Voorbeeld:
De rood omcirkelde kaart wil ik vervangen maar zie geen gelijke in jouw lijst van mogelijkheden.
Heb jij deze variabele “switch” bewust weggelaten of heet die anders in jouw app?
Zou je me een voorbeeld willen geven hoe jij de flow cards nu inzet cq zou willen gebruiken?
Je kunt nu rechtstreeks je eigen flow afhandeling ingaan op basis van de status of als je complexe flow wilt gebruiken met variabelen voor sturing, dan zou je volgende kunnen doen op basis van een ALS kaartje al.
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar merk net dat de “originele” Homey Tuya omgeving niet meer reageert. De inlet en outlet temp. , alsmede statusmeldingen lijken bevroren.
De werking van de Adlar Aurora is niet verstoord (de stooklijnaansturing loopt al enige weken via jouw app) , alleen geeft mijn dashboard nu foute informatie.
Nu nog meer noodzaak om snel over te gaan naar jouw app zodat alles weer goed draait. Helaas ook erg druk met andere zaken …. ![]()
Waar vind ik de variabele die aangeeft of de Aurora verwamt of koelt?
![]()
In de originele Homey Tuya app haalde ik de string-variabele MODE op. Deze gaf de waarde “heating” of “cooling”.
In mijn situatie wordt de mode van de Aurora hardwarematig door een Honeywell Evohome aangestuurd (relais). Deze zet ik handmatig op verwarmen of koelen, waarna Homey automatisch omschakelt naar een andere “stooklijn” omdat de waarde van MODE wordt uitgelezen.
In jouw app kan ik de kaart die dit zou moeten regelen niet vinden. Kijk ik niet goed?
Als je een complete voorbeeld flow in gedachte hebt of al eerder had in oud formaat? Wellicht kan ik je daar mee assisteren, of een nieuw flow kaartje maken die een deel van het heavy lifting werk kan overnemen.
Dat is een EN kaart. Die had ik gevonden.
Maar ik zoek een trigger kaart (ALS).
Ik heb een work around gemaakt door als trigger de ALS-kaart “De waterstroom is veranderd” te nemen.
Zie de EN-kaart Verwarmingsmode. De WP mode krijgt dan de juiste waarde (WP = WarmtePomp).
Ik ben zo gewend geraakt aan de ALS kaarten die een trigger en een variabele afgeven als er iets verandert (zie mijn afbeelding eerder vanavond: something gets a new value) en de waarde dan als variabele beschikbaar komt: erg handig !
In jouw app worden maar een paar van deze triggers beschikbaar gesteld.
Een voorbeeld:

Hier haal ik de Heating Curve setting op uit de Adlar. De value is OFF, H1, H2, H3 etc en meteen te gebruiken.
Jouw app kan zoeiets niet en kom ik op deze flow uit (doet precies hetzelfde):
Het zou werkelijk heel mooi zijn indien jouw app ook de functionaliteit van de eerste flow (met maar 2 kaarten) zou geven.
Hier een flow waar ik de inlet en outlet-temperaturen meet voor mijn dashboard.
Tevens bereken ik delta T (voor mijn eigen COP-berekening).
Heb jij een leuke oplossing hoe ik dit zou kunnen doen met jouw app?
PS: ik zocht naar de donatieknop. Heb je die verstopt? ![]()
Wat ALS kaartjes betreft. Ik heb een een nieuwe release aangemaakt met een lading nieuwe ALS kaartjes. Als het goed is lukt het me vanavond nog deze naar de publieke test door te zetten .
Update doorgevoerd de 1.1.0 versie staat klaar voor publieke test.
Op basis van je voorbeelden ga ik kijken naar een aanpak om de vele repetities eruit te halen zodat de flow simpeler qua opzet kan.
Ik zie in de test-versie nu enige extra ALS-kaarten .
Deze bijvoorbeeld:
Door de toevoeging “naar” wordt ook deze kaart minder bruikbaar.
Idealiter zou deze kaart “Verwarmingsmodus is veranderd” moeten heten en de tag de waarde van de actuele mode weergeven. Dan kan een EN of DAN kaart deze tag zo overnemen: klaar.
Een voorbeeld hoe ik met de officiële app omging (het zijn er veel meer, maar even voor het begrip):
Links (rood) de variabelen die Adlar beschikbaar heeft.
Bij elke wijziging van die variabele lees ik dat uit in 2 variabelen:
- De WP-variabele heeft dezelfde omschrijving als die de Adlar heeft: erg cryptisch.
- De AP-variabele heeft de benaming die in de Smart Life app gebruikt wordt: iets minder cryptisch.
Deze dubbeling heb ik voor eigen gebruik gemaakt, voegt verder niets toe.
Op deze manier heb ik steeds de actuele waarden voor alle variabelen beschikbaar en kan die daarmee in verschillende Advanced Flows gebruiken. Wat zou het fijn zijn indien je van (bijna) alle Adlar variabelen een ALS kaart kan maken met een tag die de actuele tekst, numerieke of ja/nee waarde heeft.
Ik heb een alternatieve oplossing voor het missen van de “ALS Is veranderd” kaart voor sommige situaties.
Met onderstaande flow lepel ik de inlet en outlet temperatuur uit de data, beschikbaar in deze app.
Het werkt!
Ik gebruik een EN logic kaart uit de EN-reeks van deze app en laat deze precies gelijk zijn met zichzelf. Zodoende komt de gewilde value beschikbaar voor de DAN-kaart.
Maar het zou geweldig zijn als de eerder door mij geopperde oplossing werkelijkheid wordt. Dan zijn dit soort kunstgrepen niet meer nodig.