Abalon elektrische gordijnrail koppelen aan Homey

Ik heb een Abalon gordijnrail van Amazon en wil deze koppelen aan Homey zodat deze centraal kan worden aangestuurd.
Mijn andere gordijnrails zijn van Somfy en dat werkt prima. De freguentiebanden van de nieuwe apparatuur zijn van 433,050 MHz-434,790 MHz.
Ik heb dus een motor en een afstandbediening die wel op elkaar werken maar richting Homey krijg ik dat niet voor elkaar,
Heeft iemand een idee om dit op te lossen.
Gerrit

Met een app. Omdat er geen specifieke Abalon app is, is de kans echter erg klein dat het gaat werken met Homey. Je zou kunnen proberen of één van de bestaande gordijnapps voor andere merken toevallig met jouw combinatie werkt, maar als dat niet zo is gaat het niet werken (in ieder geval niet zonder extra hardware).

De gordijnrails zijn vaak compatibel met Brel.
Dus probeer die app in ieder geval even.

Dit lijkt op FSK modulatie, dacht niet dat dit door Homey ondersteunt wordt.
Wellicht is dit een mogelijkheid:

Hallo Hugo,
Ik ken Brei. niet en kan het ook niet vinden.
Kun je mij wat meer informatie geven?

Type eens iets in in de zoekbalk van Athom’s Homey Appstore…

1 Like

Is hier al een antwoord op gekomen op deze vraag? Ik overweeg ook een Abalon gordijnrails te kopen, maar alleen als die aan Homey te koppelen is.

Het is BREL en niet BREI.

Dit is typisch hoe mensen een forum gebruiken:
Een vraag stellen een antwoord krijgen en niet melden of iets gelukt is, of niet.
Ik heb toen (dec '21) aangegeven de BreL app te proberen.
Maar weet dus niet of het uiteindelijk gelukt is, of niet.

Ja wel een beetje jammer. Ik heb wat research gedaan en ik heb maar een Z-Wave gordijnmotor gevonden by de Z-Wave alliance, nl van Dooya (waar een niet meer werkende app voor is in de Homey App Store).

De software is geupdate naar SDK3 in de /test versie:

Maar hij vroeg niet naar Z-Wave maar 433MHz.

Ik heb een aantal jaren geleden Dooya gordijnmotoren besteld vanuit China land.
En gebruik die BreL app hiervoor werkt al jaren prima.

Bedankt voor de tip, dat is goed om te weten.

bedankt voor de link, ja klopt, ik dacht dat deze app niet meer up-tp-date was, maar goed om te weten dat dat wei zo is. Jammer genoeg werkt het aleen voor rolgordijnen.

Korte update, ik heb na met de technishce dienst van Abalon getelefoneert te hebben de gordijnrails (Z-Wave versie) besteld. Deze wordt in Homey als generiek Z-Wave device toegevoegd zonder dat een extra app nodig is.

Interessants is dat het lijkt alsof Abalon maar een type motor heeft, terwijl ze op de website 433Mhz, Zigbee, Z-Wave, 3-, en 5-draads besturing aanbieden. Dit lijk echter allemaal hetzelfde apparaat te zijn. De motor die ik bij mij geleverd is heeft 5 aansluitingsdraden, een afstandsbediening en een laagstroom UTP stekker voor laagstroombesturing. De Z-Wave variant (ik vermoed dat dit ook voor Zigbee geldt) gebruikt een dongle die aan de UTP stekker word aangesloten en via deze weg de gordijnen bestuurt. Ik heb de Dongle opengemaakt en de fabrikant gevonden; het is een produkt van SanKey die ook bij de Z-Wave alliance te vinden is. Dit betekent overigens ook dat de Brel Home app niet werkt met Abalon.

Deze oplossing werkt goed, maar met een paar beperkingen :

  • Open dicht werkt prima, maar als je de gordijnen met de afstandsbediening opent en sluit, synchroniseert de knop in de Homey app zich niet.

  • Je kunt de gordijnen ook gedeeltelijk sluiten met schuifregelaar in de homey app, dat werkt maar de schuifregelaar springt naar een niet correcte waarde zodra de beweging voltooid is. Als je bijv. de schuifregelaar op 50% zet, gaan de gordijnen half dicht, daarna springt de schuifregelaar terug tot 20%.

Een alternatieve aanpak zou zijn om een Fibaro of Qubino Shutter controller aan te sluiten aan de besturingsdraden. Je kunt dan de gewone versie bestellen (dus zonder z-Wave dongle); die is goedkoper is dan de Z-Wave versie maar moet dan natuurlijk de Z-Wave shutter controller kopen. Voordeel is wellicht dat je dan een app kunt gebruiken die specifiek voor een bepaald device bestemd is.

Al met al een goedkoop kwalitatief hoogwaardig systeem (200 Euro tegen 550 bij bijv. Forest) dat goed werkt en met wat kleine beperkingen compatibel is met Homey.

Zit er ook aan te denken om de Abalon te kopen.
Heb nu de Kaku gordijnrails maar daar is helaas de motor van kapot en kan er niet meer aankomen.
Maar de bediening van de Kaku maak ik gebruik van de Fibaro double relais fgs222, zou ik met dit relais ook de Avalon kunnen bedienen?

Hoi Rence zie toevallig he vraag, beetje laat maar wellicht heb je er nog wat aan

Ik ken de fgs222 relais niet maar Abaolon heeft een vijfdraads-aansluiting dus ik denk wel dat dat gaat. In dit document https://www.abalontracks.com/wp-content/uploads/2022/07/TechnicalSpecifications.pdf op pagina 10 staan de mogelijkheden voor een vijfdraadsaansluiting. Het louk mij dat de bovenste ook met de fgs222 moet werken.

Dank je wel Chris,

Denk jij wel dat ik een Zwave moet bestellen?