Tuya Slimme Gordijnrails

Beste Smarthome geeks,

Ik heb mij huis vol hangen met slimme gordijnen, deze had gehoopt dat deze te koppelen waren via de Homey Tuya app. helaas is dit niet het geval, en loop ik in mijn smarthome met een afstandbediening van elk gordijn rond.

het is een vrij goedkoop systeem, maar in deze situatie ook de enige die relatief eenvoudig te bevestigingen was.

Het betreft de Tuya smart rails met MP46 WIFI Motor.

Ik krijg deze op geen enkele mogelijkheid gekoppeld, via Wifi is deze niet te benaderen, internet zegt dat Tuya dit dicht heeft gezet.

Via de Cloud app van Tuya werkt het wel, maar dan moet je iedere maand een nieuwe developer key aanvragen.

Via de zigbee kan ik geen werkend aparaaat vinden, ook als ik via de Developer modiule een zigbee record maak werkt het niet…

Iemand toevallig een werkende oplossing?

Nee hoor, halfjaarlijks, en je dient je iot core trial periode te verlengen, that’s it.

Euh, zigbee en wifi zijn echt totaal verschillende dingen, met als enige overeenkomst dat ze in elkaars frequentieband opereren.

Ben benieuwd wat je bedoelt met “via de Developer modiule een zigbee record maak”

Alternatief

Bij mij werkt de Brel app perfect met de 15 kanaals Tuya gordijn a.b.

Hey Peter,

Ik heb het een tijdje werkend gehad via de Tuya Cloud, maar uit het niets werkt het niet meer, overgens zou ik het ook graag lokaal houden zonder al die cloud connecties.

Via de tools.developer.homey.app kun je onder IR/RF een record maken van je afstandbediening en dan vervolgens een emulatie sturen.

Dit werkte voor mij ook niet, als ik ditzelfde signaar oppak met mijn flipper zero werkt het wel, het lijkt erop dat de homey geen signaal uitstuurd.

De oplossing zoal u deze gemaakt hebt met de Brel app snap ik niet helemaal, is er iets van een HUB nodig, en hoe verbind ik mijn Tuya rails met deze app?

Ik begrijp dat Zigbee en Wifi een totaal ander signaal zijn.
mijn motors ondersteunen echter beide, Zigbee vanuit de afstandbediening, en Wifi voor het verbinden met de online Tuys Cloud.

Hoi Jeroen,

Als het ineens niet meer werkt, dan is het haast altijd dat je iot core trialperiode is afgelopen. Ik heb zelf een halfjaarlijks agendaitem gemaakt om mezelf te herinneren het te verlengen.
Als je geen cloud connecties wil, is Tuya Wifi het eerste wat je niet moet gebruiken…
Soms kun je ze flashen met andere firmware om ze zo lokaal te kunnen gebruiken, maar ik kreeg dat met simpele lampen niet eens voor elkaar. Éen gebrickt, en de andere meldden dat de firmware te nieuw was.

Klopt, maar het is ook niet geschikt en bedoeld voor zigbee signalen. Maar dat maakt nu toch niet uit, het is enkel bruikbaar als je het signaal in een app verwerkt heb ik begrepen. Op andere manieren kun je Homey (HELAAS) dus geen aangeleerde signalen laten uitsturen, behalve met een app dus, zoals bv. de Brel app.

Geen hub nodig, wel een afstandsbediening waar je je gordijnen nu mee bedient.
Bij mijn gordijnmotoren had ik een 15 kanaals a.b. besteld, deze blijkt op 433MHz te werken en dat ontvangen die gordijnmotoren dus ook. Dus ik dacht, dat kun je altijd even uitproberen!
Als je dus een Brel apparaat toevoegt, en dan type Remote Controlled kiest,
afbeelding

op Installeren tikt, en dan knop A van de Tuya a.b. indrukt, wordt deze bij mij i.i.g. herkend, en kun je het gordijn dat met die knop A van de a.b. gekoppeld is, aansturen met Homey.

Ik heb even gesnuffeld, maar kom het woord of symbool “zigbee” nergens tegen

De a.b. lijkt 433MHz Ăłf Bluetooth uit te sturen:

Ik vermoed nog steeds dat jouw a.b. 433MHz gebruikt, maar dat heb je al ontdekt (tenzij het IR uitstuurt, maar dat staat ook nergens op de product pagina:

Dus probeer de “Brel methode” nog eens ajb, zou zomaar kunnen werken. :upside_down_face:

Hey, dit leek mij het beste plan, helaas vind de homey de bijbehordende afstandsbediening niet ;-(

heeft het een kans van slagen als ik een brel handzender bestel?

Wat echter wel raar is; op het moment dat ik het signaal scan met mijn flipper zero en hem vervolgens emuleer via de RF fuctie reageren de rail wel. de remote zou dus niet werken via bluetooth zoals hierboven geschetst wordt.

Ha Jeroen,

Nee, heeeeeeeeel weinig kans

Ja ik had eigenlijk geconcludeerd dat jou remote 433MHz signalen stuurt, omdat je die in de developer page op kon vangen.
Het plaatje schetst Bluetooth inderdaad, maja, Tuya is een ongelooflijke inconsequente brij krijg ik het idee.

Het is jammer dat de Brel app jouw Tuya remote signalen niet vind, voorlopig toch maar Tuya cloud blijven gebruiken denk ik…

Ik heb veel geprobeerd helaas zonder succes.

Wat ik wel lukte (heel raar) als ik de afstandsbediening van klik aan klik uit toevoeg de 1000r, vraagt hij om een willekeurige knop van de remote in te drukken, hij koppelt dan direct waarna ik wel met mijn afstandsbediening van de gordijnen mijn homey aanspreken en flows starten.

Andersom is het nog niet gelukt :frowning:

1 Like

Nog steeds geen succes. Ondertussen de
Brel DD2702 handzender besteld.

Hopen dat dit werkt.

Ondertussen iemand misschien bekent met het fluschen van de motoren en andere software inladen die wel praat met Homey?