Slimme Rolluik schakelaar

Beste mensen, ik heb een Slimme Rolluik schakelaar - module met afstandsbediening | Inbouw | Afstandsbediening | Smart Life - Tuya | SmartHomeSwitch gekocht om mijn beamer te besturen. Ik krijg de schakelaar wel geinstalleerd in de Smart Life app maar met geen mogelijkheid in de Homey Pro.

Help!!

Ga in de Homey app store naar de juiste Tuya app en onderaan de pagina staat er “bezoek forum”.
Je komt dan is het juiste topic uit voor jou gebruikte apparaat.
Kijk daar even verder in het topic. Maar lees eerst even de eerste post zodat je weet dat je de juiste methode gebruikt om het toe te voegen.
https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?query=tuya

1 Like

Hoi Mike, tja waarschijnijk voor anderen gesneden koek. Maar wat is de juiste Tuya app??? Is dat de Tuya (zonder niets erachter), of de Tuya cloud of de Tuya zigbee?? Sorry voor mijn onervarenheid!

Ik heb geen Tuyau spul maar ik zag in de topics die bij de apps staan dat er een app is voor wifi en voor zigbee.
Dus je moet eerst even kijken wat je zelf voor apparaat hebt.

Hoi Mike, bedankt voor je snelle reactie. Erg he die mensen die geen techneut zijn maar wel gaan proberen. Anyway… Ik heb bijgevoegde foto’s, kun je hier iets uit concluderen? Zo te zien is het Wifi maar welke stappen moet ik dan nemen in de Homy-Pro? Nogmaals in de Smart Life app doet die het maar in De Homey-Pro lukt het maar niet.

Hoi Leo,

Het is een Tuya wifi apparaat idd.
(Een Tuya zigbee apparaat bijv. kun je niet aan de Smartlife app toevoegen zonder extra apparatuur (je telefoon heeft geen zigbee controller)).

Je hebt nu de Tuya Cloud community app nodig.
Je kunt, naar mijn mening, op je telefoon het beste de Tuya Smart app gebruiken i.p.v. de SmartLife app.

Instructies om het het met Homey aan de praat te krijgen vind je in de eerdere reply hier van Mike.

Daar is die weer. Ik heb keurig netjes gedaan wat jullie zeiden en kijk dat is gelukt (zie foto’s) en ik had het leuk gevonden als ik had kunnen zeggen dat het ook in de Homey app gelukt is om het apparaat toe te voegen maar helaas. Hij blijft bij mij zeggen dat ik eerst de app moet configureren.

Help, help,…

Je hebt dus de Tuya Cloud app geinstalleerd.
Heb je dan ook stap voor stap gedaan wat er in het Tuya Cloud topic word gezegd en zo ja, waar loop je vast?
https://community.homey.app/t/app-pro-tuya-cloud/21313
En als het deze app is dan kan je daar eventueel verder vragen hoe het een en ander ingesteld moet worden.
Ik heb daar geen kaas van gegeten, ik gebruik geen Tuya spullen.

Ik zie dat je de Smartlife telefoon app gebruikt.

Maar je configureert de app vervolgens bij mobiele app met “Tuya” , wat dus niet gaat werken:

Kies daar ook SmartLife

.
Als dat het nog niet oplost: bij mij werkte het in 1 x. Niet om op te scheppen, maar om aan te geven dat de handleiding klopt.

Kijk anders hier even, een howto in NL, en een YT filmpje dat alle te nemen stappen in beeld brengt:

1 Like

Hoi,

Bedankt weer. Ik heb alles opnieuw gedaan. Nu allemaal voor de Tuya app. Maar helaas ik blijf dezelfde foutmelding krijgen. Zie foto.

Maar helaas doet die niet wat ik wil Ik blijf de opmerking houden dat ik eerst de app moet configureren.
Even resumerend; ik heb eerst de Tuya cloud app geinstalleerd (versie 1.1.23). Vervolgens op mijn telefoon de Tuya smart app geinstalleerd (ik gebruik de curtain switch in de Tuya app). Maar het gekke is dat als ik in de Homey naar nieuw apparaat ga en kies voor Tuya cloud, heb ik alleen raambekleding (zie foto 2 en 3) terwijl ik eigenlijk hier een Curtain Switch had willen hebben. Is dat de juiste en alleen een vertalingsprobleem???

Dan als laatste. Hoe voeg ik hem toe in de Homey. Hoe zet ik de switch in de leermodus en moet dat wel? Want wat ik tot nu toe telkens deed is de switch 5 seconden ingedrukt houden maar daarmee verwijder ik hem (volgens mij) uit de Tuya app. Dus misschien koppel ik hem wel verkeerd in de Homey.

Trouwens ik kon de Nederlandse handleiding niet vinden (ik kreeg wel een keer een 503 fout)

Of te wel Help, Help Help!!!

Hoi Leo,

Geen probleem, het moet uiteindelijk lukken.

Ai, de link naar de NL handleiding doet het idd niet meer.
Heb je nog wat gehad aan het YT filmpje?

Wil je dit eens voor me testen:
Maak een simpele tap-to-run scene aan in de Tuya telefoon app
Maak vervolgens een test flow, om die scene via Homey te starten, middels deze “Dan” kaart:

Als dit probleemloos werkt, zou de app goed geconfigureerd moeten zijn.

.

• Verander het wachtwoord eens van de Tuya Smart telefoon app login, en dan ook in de app configuratie van de Tuya Cloud app.
  • Heb je als Datacenter “Central Europe” gekozen?
  • Heb je de telefoon app gelinkt middels de QR code?

Benamingen kunnen vrij globaal zijn. Ik zou “Raambekleding” als eerste proberen.

.

Het zijn twee “werelden”:
Telefoon:

1. Pair de switch met de TuyaSmart app volgens de handleiding vd switch
    Homey:
  2. Voeg een nieuw Tuya Cloud apparaat toe
  3. Kies Raambekleding
  4. Selecteer het gevonden apparaat en het wordt toegevoegd aan Homey
    4.Klaar

Als de app goed is geconfigureerd, maar er wordt geen gordijn(schakelaar) gevonden, dan wordt het niet hoogstwaarschijnlijk niet rechtstreeks ondersteund.
Maar daar is een workaround voor, juist, de tap-to-run scenes.
De howto is óók te vinden in de 1e post van het Tuya Cloud community app topic!

Hummm, de test doet het. Via scene in de Tuya telefoon app een doe-open opdracht gegeven. En toen ik de Tuya cloud app opnieuw opgestart had, zag hij ook meteen de test die ik kon uitvoeren en wala het scherm ging naar beneden.

Dus dat betekent dat ik het inderdaad goed gedaan had gisteren (hummm is mijn zondag toch niet helemaal voor niks verloren gegaan).

Het apparaat is dus niet toegevoegd in de Homey maar je kunt hem wel aanroepen. Komt dat door de koppeling die we gisteren in de Tuya cloud gecreeerd hebben?

Maar wat is dan de handigste manier om mijn beamerscherm te beheren? Je wilt natuurlijk het scherm bedienen in je slimme huis.

Bedankt tot zover.

Groet,

Leo

Okee, het systeem werkt inderdaad!

Homey kan nu iedere scene starten die je maar wil, daar is verder niets meer voor nodig.

Lukt het nu om de gordijnschakelaar toe te voegen als apparaat?
Zo nee, zoek de workaround op, dan kun je het scherm met 2 flows + virtuele gordijnschakelaar bedienen:

Hoi Peter, ja het is al heel wat dat ik ze via 2 scenes kan bedienen maar waar vind ik de workaround voor de 2 flows + vortuele gordijnschakelaar? en de 1e post van het Tuya cloud community app topic?

Mooi.
Mike heeft al uitgelegd hoe je de app topics kunt vinden, en ook de link al voor je gepost :wink:

Om bepaalde woorden te vinden, gebruik je gewoon de zoekfunctie van je browser:

Het staat, zonder zoeken, ook vrij duidelijk vermeld dacht ik :smiling_face::wink:

Kom je er toch niet uit, vraag gerust. Het is best veel info bij elkaar zo.

Oh, en installeer de Tuya Cloud test app, deze heeft meer functionaliteit en apparaatondersteuning.
In de app store pagina , klik op “Changelog” en dan op het oranje “Test” icoontje.
Daarna klik je op installeren.
Let op: vooraf NIET de huidige app deïnstalleren