Weet iemand een (goedkoop) rol gordijn motor geschikt voor Homey?

Ik ben al mijn gordijnen in het huis aan het automatiseren in huis.
Nu heb ik bijna alle gordijnen inmiddels voorzien van een Switchbot gordijn motor welke ik kan bedienen/koppelen aan Homey via IFTTT en dat werkt prima.

Nu heb ik nog 1 rol gordijntje hangen wat ik ook nog ‘geautomatiseerd’ wil hebben.

Kent iemand een GOEDKOOP apparaat /motortje waarmee ik dus een bestaand gordijn kan bedienen en natuurlijk werkt met Homey (via mag via een homey app of eventueel via IFTTT).

Het is een rol gordijn met een koortje (met bolletjes) wat ‘rond’ loopt, als je aan de ene kant trekt dan gaat het gordijntje omhoog en via het andere kant weer omlaag.

Het mag ook iets via aliexpress zijn, mits het maar te bedienen valt via Homey (dmv een app of IFTTT).

1 Like

Werkt perfect, ik heb er nog 2 besteld.
https://m.nl.aliexpress.com/item/4000899151313.html

Te zien in FB Smart home gebruikersgroep:

En hoe koppel je deze dan aan homey?
Ik zie geen homey app of ifttt ondersteuning staan namelijk.

Wat ik begrijp is dat ze deze app gebruiken

1 Like

Hornbach heeft mooie rolgordijnmotoren die je in de buis plaatst. Anderen verkopen het ook onder andere namen. Gemaakt door Motion blinds / Coulisse. Helaas momenteel alleen via een USB gateway dat met IFTTT werkt aan Homey te koppelen.

EDIT: Ik heb hier zelf een app voor gemaakt: zie [APP] Motion Blinds

RobbSmart heeft deze motoren ook op de website staan, ooit met een melding dat ze binnenkort rechtstreeks te koppelen zouden zijn, maar dat is nu maanden verder nog niet gebeurd. Ik vermoed omdat het een 433Mhz bidirectioneel protocol gebruikt, dat is niet heel gebruikelijk volgens mij.

Via IFTT werkt bij mij prima, maar je zit al wel gauw aan een betaald IFTTT abonnement vast.

thx, hier had ik al naar gekeken maar zijn me veel te duur voor een klein rol gordijntje.
Zoek meer een externe oplossing, dus iets wat de touwtjes bediend

Eerst evt. de Tuya app op je mobiel installeren. Daarna het apparaat “gordijn” toevoegen, maar volg echt precies de bij het apparaat zelf gevoegde papieren gebruiksaanwijzing (het kan nl. op een paar manieren).


Daarna kun je de limieten instellen (de OP positie en NEER positie)

Vervolgens op je Homey de Tuya Cloud app installeren, die met het rode icoontje.
Vervolgens bij apparaten een nieuw apparaat toevoegen, kies de Tuya Cloud app, en kies vervolgens “Cover”. (De 2 andere keuzes zijn Lamp en Schakelaar, die dus niet selecteren).


Nu moet je in Homey je rolgordijn moeten kunnen bedienen.

Het ging bij mij in 1 keer goed, dus ik verwacht niet veel problemen.
Vragen zijn altijd welkom.

Thx…
Ik denk dat ik er maar eens 1 ga bestellen en kijken of dat werkt!

1 Like

Iemand hier ervaringen mee? Kwam ik tegen op mijn zoektocht naar een rolgordijn motor.

Heb hem eindelijk binnen.

Echter werken ho maar…
Heb hem uiteindelijk toegevoegd gekregen in de Tuya cloud en app, kan hem via de Tuya APP ook vinden en bedienen, dat werkt.

Echter in Homey is een heel ander verhaal.
De Tuya cloud app toegevoegd, add device (cover) en hij vind hem inderdaad ook.
Zodra ik hem toevoeg komt het ook in de lijst van apparaten te staan echter er staat dan een rood driehoekje bij.
Open ik het apparaat dan staat er tijdelijk onbereikbaar…
Heb hem al een paar keer verwijderd en opnieuw toegevoegd echter het blijft hetzelfde.

Geduld maestro. Geduld. Bij mij krijg ik bij elk Tuya cloud apparaat dat ik aan Homey toevoeg een rode driehoek warning. Na een kwartier ong. is het weg en werkt het. Bij mij dan :wink:
Dus, toevoegen, een pintje pakken, rondje met de hond, en dan zou het moeten werken!

1 Like

inderdaad na lang wachten is de motor bereikbaar voor Homey.

Maar goed, dat werkt allemaal maar nu heb ik een ander probleem waar ik eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan heb.

Het koord wat aan de gordijn hangt is veel te lang, het is een zgn eindeloos koord.
Inkorten kan waarschijnlijk niet, want dan gaat denk ik het koord niet door de motor heen en al zeker niet door het gordijn bovenaan zelf…
Ik kan de motor ook niet lager hangen (onder aan het koord) want daar zit dus de vensterbank.

Nu op zoek naar een korter koord…

Hier nog even wat de developer van Tuya cloud erover zegt, de ‘wachttijd’ duurt dus 10 minuten (negeer de rest na de 1e zin):

Euhmmm…
Mééstal zit er een plastic koppelstuk tussen, wat je bijna niet ziet. Effe goed kijken of voelen.
Bij mij was een metalen koppelstuk meegeleverd. Omdat de ketting/koord aardig opgespannen moet worden (in mijn geval) sprong het plastic koppelstuk er dus vrij snel af. Dus het metalen exemplaar was een goed idee vd leverancier.
Het is dus zaak de ketting zo lang mogelijk te maken, zodat het gordijn van “zo hoog mogelijk” naar “zo laag mogelijk” kan.
Dus je zult je ketting toch ff met een kniptang moeten inkorten, als er dus echt geen koppelstuk in tussenin zit.
Ik heb het opgelost door het gordijn niet tot het uiterste omhoog te laten gaan. Maar een 10-20cm eerder te laten stoppen.
Zo gaat het koppelstuk niet door het tandwieltje heen.

dat zit er bij mij niet, het is een zgn eindeloos koord van 85cm (dus 170 lang)
Van het gordijn tot aan de venster bank is het 75 cm.

Ik heb dus zonder de motor al 10cm over.
De motor zelf is ca 17,5 cm hoog, dus als ik dit monteer zo laag mogelijk tegen de vensterbank dan mag het koord niet langer zijn dan ca 60/65cm om het koord strak te zetten op de motor.

Probleem is als je een koppel stuk gebruikt dan gaat dat niet door de motor heen ben ik bang…
Gezien de motor dus hoger komt dan de onderkant van het gordijn loopt het koord altijd of door de motor of boven door het gordijn…

Mijn gordijn heeft dus een 1 op 1 overbrenging, het bolletje zak net zo hard als het gordijn zelf, gezien de motor dus 17,5 boven de onderkant van het gordijn moet komen moet het koord dus wel door de motor weer omhoog…

Beste B3rt,
Lees mn post nog even een keer.
De enige manier is om t koppelstuk zó te plaatsen dat je rolgordijn helemaal dicht gaat. De lengte van je motor en stroomconnector onderin, gaat dus van het “rolgordijn helemaal omhoog tot aan het gaatje” af.
M.a.w. je gordijn kan niet verder open dan ong. 18 cm onder de “rol”.
Als je hem wél maximaal open wil hebben: 2 gaatjes door de vensterbank boren en de motor onder de vensterbank plaatsen.

Note 1:
het metalen koppelstuk gáát wel door het tandwiel als het echt moet, maar ijzer op plastic… ik denk niet dat het tandwieltje erg lang meegaat dan.

Note 2:
Je kunt de motor ook liggend monteren…
Het achterkapje laat je er dan af. Dan kom je een heel eind :wink:

Verder kan ik je niet helpen. Ik laat het gordijn niet tot z’n eind opengaan, voor mij prima.

gaat wel lukken.
Ik heb via Internet inmiddels een nieuw eindeloos koord van 50cm kunnen bestellen (kosten 1.76 of zoiets, haha) dus de motor kan hoger, nu wachten totdat het binnen komt.

Zeker gaat het gordijn helemaal open of dicht, dan moet het motortje gewoon langer draaien dan zakt het gordijn ook verder tot onderaan.
Er zit meestal een zgn eindeloos koord aan, dat blijft dus ‘eindeloos’ rond gaan, dus maakt niet uit hoe hoog je de motor hangt.

Mooi
Met een eindloos koord kun je ronddraaien wat je wil inderdaad :wink:

Ziet er goed uit misschien werkt dit ook bij mijn roosters die met touwtjes werken.
@Peter_Kawa welke heb je dan besteld de roller met remote of kan je hem ook pairern zonder remote ?

Hi Christiaan, de remote is “extra”, heb je niet nodig i.c.m. Homey.
De remote bedient ze rechtstreeks.
Ik heb er wel een meebesteld toen, eentje die meerdere units kan aansturen (niet tegelijk maar individueel). Voor als Homey en Tuya en of mijn wifi eruit liggen🙃.
(Er zit ook handbediening op, maar das te ver lopen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: )