Welk rolgordijn of duette of soortgelijk voor gebruik met Homey?

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Homey en dat bevalt eigenlijk best goed.
Nu ben ik op zoek naar een rolgordijn of duette voor een raam van 80 cm breed en 240 hoog.
Heeft iemand een idee welk merk, model of type hierin te verkrijgen is? En het liefst met een batterij voeding. Er zit geen wcd in de buurt.
Het protocol maakt niet zo heel veel uit, als het maar werkt met 5.0. Als is dat nu wel lastig te zeggen natuurlijk.

Mike, Ik zit met precies hetzelfde. Ben ook op zoek naar een rolgordijn (liefste op accu) met de maat 80cm breed 230 hoog. Nu zie ik dat die van Ikea niet lang zijn (maximaal 195). Als adviezen hebt ontvangen dan hoor ik het graag. (ga dit draadje volgen).

prettig weekend.

Inderdaad, van Ikea zijn ze te kort helaas. Anders had ik die al gehad. Maar ik hoop dat er mensen zijn met de juiste tip.
Als ik wat vind laat ik het hier wel weten.

1 Like

Ik heb ze op maat laten maken bij een plaatselijke zonweringsleverancier hier in Steenbergen. Met somfy-RTS motor. Aanvankelijk op battterijvoeding, maar later deze vervangen door een trafo. Werken prima samen met Homey. De maat: B 2,40 m x H 1,81 m.
Zou ook moeten werken met Somfy Tahoma, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Zijn dat dan ook gewoon rolgordijnen voor binnen? Hoogte is wel 2,4 meter.
Werkte het niet goed op accu?

Ik heb bij Veneta gordijnen op maat laten maken en deze zelf voorzien van Somfy buismotoren. Was hooguit een kwartier per gordijn werk.

Heb al een jaar of 5 accu Buismotoren van BREL.

Eerst in homewizard en nu al een tijd perfect in homey. Gewoon in 5 praxis duo gordijnen ingebouwd :+1:

Accu gaat weken mee … opladen 30 tot 45 mins per stuk

1 Like

Dank voor de tips. Ik ga hier verder mee aan de slag.

Heb je voor zo’n somfy motor ook een somfy afstandbediening nodig om te koppelen met homey?

Die heb je inderdaad nodig. Ik heb er een Telis 4 bij gekocht zodat ik er 4 afzonderlijk kan programmeren.

1 Like

Ik heb Erfal plissé gordijnen op maat met accu en een Erfal gateway. Deze stuur ik aan via de Erfal app IFTT en Homey.
Werkt prima.
Erfal is een Duits merk en ong 30% goedkoper dan Luxaflex.
Verder heb ik ook houten jaloezieën van Erfal hierin zit een RTS motor. Deze stuurt Homey direct aan

E-J Heb je voor de plisse gordijnen een aparte gateway moeten kopen? En Homey stuurt het naar IFTT en die geeft het door aan de gateway? Begrijp ik dat goed?
En hoe lang gaat de accu mee?

klopt, ik heb een aparte gateway voor aangeschaft. Deze werkt via Wifi. En er is een app in de Apple/Play store : Connector om scenes timers en je plisse gordijnen te bedienen. Deze scenes worden dan ook weer in IFTT gebruikt. En Homey stuurt dan IFTT aan. Er zit ongeveer een vertraging van 1-2 seconden tussen Homey en de Plisse gordijnen.
De batterijen gaan ong 2-3 maanden mee. Er zit een 3 meter lang snoer aan de adapters om de batterijen op te laden.
Voor het gemak heb ik ook een afstands bediening voor de plise gordijnen. Mocht er iets mis zijn tussen de communicatie van de App -> gateway ->Plisse gordijnen of Homey -> IFTT -> gateway -> Plissegordijnen.

Dank voor de info. Ik vind ze er namelijk wel netjes uitzien. Vandaar de vragen.
Ik ga hier ook naar kijken.

Dat zijn inderdaad gewoon rolgordijnen voor binnen. Met batterijen werkte goed, maar ik had geen zin om telkens 8 batterijen te vervangen. (naast dat, als de batterijen leeg zijn, de rolgordijnen niet werken :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Enig idee of de Somfy tilt & lift motor 25 rts gaat passen in de cassette van plisségordijnen van Veneta?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die gaat passen. Heb van veteta alleen 2 duo rolgordijnen… Dat paste met een beetje vijlen en slijpen. Hie de casettes zijn van de plissé gordijnen weet ik niet.

Ik heb nu een rolgordijn (Solano Wonen) met Somfy RTS Tilt en Lift, in Homey gekoppeld via Sunway Window Coverings app. Dat werkt op zich prima, Ă©Ă©n euvel: ik heb een flow die elke dag de jalouzie open tilt (horizontaal), en weer halfdicht (zeg 45 graden). Dat gaat in stappen (3 stappen open, 3 stappen dicht, om precies te zijn)

Probleem is echter dat 3 stappen open en 3 dicht niet op dezelfde stand terugkomt. Na een dag of twee, drie staat de jaloezie helemaal dichtgedraaid. Als ik dat niet corrigeer begint ie door de manier waarop het werkt zichzelf uiteindelijk omhoog/omlaag te bewegen in kleine stapjes)

Iemand bekend mee?

(uiteraard zou ik zelf in de flow iets kunnen doen om om de zoveel dagen een stap meer of minder te doen, maar ook dan staat de jaloezie na verloop van tijd natuurlijk nooit goed)

Ik weet niet hoe de jaloezien reageren als je ze te ver kantelt. Maar je zou natuurlijk ook elke keer de jaloezien eerst helemaal kunnen kantelen en dan 3 stapjes terug. En dat dan in 1 flow. Of alleen op de even of oneven dagen. Dus om de dag.
Ik heb ze zelf niet.

Werkt niet. De jaloezien kantelen helemaal dicht de ene kant op bij het ophalen, de andere kant op bij het neergaan. Er is dus geen “eindstand” aan het kantelen, dat gaat naadloos over in resp. op- en neerhalen.

M.a.w. als je te ver kantelt, dan gaat de jaloezie omhoog (of omlaag)

Wat je dan eventueel zou kunnen doen is de eindstand programmeren, en dan in een flow eerst (deels)omhoog, dan omlaag (naar de voorgeprogrammeerde eindstand) en dan x aantal stappen kantelen. Lijkt me wat omslachtig en slecht voor de batterijduur, zou toch beter moeten kunnen.