Slimme rolgordijnen, Ikea of Somfy ? hub/gateway nog nodig?

voor de programmering in mijn huis heb ik een homey aangeschaft. ik wil mijn woning nu uitbreiden met slimme rolgordijnen, wat raden jullie aan? ikea of somfy ? en moet ik dan weer een hub/gateway erbij kopen, of is dit niet meer nodig met homey?

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

Er is nog een optie, met een β€œja maar”.Er was toen ik dit postte nog geen app voor, EDIT: nu wel, zie volgende post

Ik gebruik rolgordijnmotoren van type Motion (gemaakt door Coulisse), die verkocht worden door Hornbach. MOTION Motor voor Soluna rolgordijnen kopen bij HORNBACH Daar moet dan wel een USB hubje bij om ze te bedienen, en ze verkopen ook een afstandbediening.

Hornbach verkoopt ook bijpassende rolgordijnen, maar het mooie van deze motoren is dat je ze eigenlijk in elk rolgordijn kunt stoppen als je een beetje op de buisdiameter let. Robbshop heeft ook deze motoren in het assortiment zag ik.

Persoonlijk vind ik ze veel fijner dan die van Ikea omdat daar een enorme bak opzit en de gordijnen niet makkelijk in te korten zijn. De motion motoren zitten zo verstopt dat je op het kleine antennedraadje na eigenlijk niet ziet dat ze gemotoriseerd zijn. Somfy heb ik nooit naar gekeken is volgens mij vaak duur. Als het een IO motor is zit je ook nog vast aan een dure Tahoma.

@Edwin_D ik gebruik het niet(heb zelf powerview en somfy),maar was wel benieuwd naar de motion van Hornbach. Als ik nu in de Homey app kijk, lijkt het erop dat er inmiddels wel een app hiervoor is. Inmiddels ook al gebruikt? zo ja,wat zijn je ervaringen?

Klopt, de Motion app werkt ook prima met de Motion gordijnen van de Hornbach. Maar ik ben misschien bevooroordeeld, ik heb de app uiteindelijk zelf gemaakt :blush:

Beste Edwin, past de motion motor ook op de rolgordijnen van Ikea? Meer bepaald de collectie Fridans? Ik heb deze nu hangen, en wou ze graag motoriseren. Zo kwam ik terecht bij de Motion motor. Alvast dank!

Dag Benny, ik heb zelf geen Fridans, maar afgaande op de plaatjes lijkt het me geen enkel probleem om daar een Motion Blinds motor in te stoppen. De minimale buisdikte moet 25mm zijn, en er zijn voor iets dikkere buizen ook eindstopjes meegeleverd. Mocht de buis iets te dik zijn dan heb ik zelf wel eens linnentape toegepast op de rubberen stop iets dikker te maken zodat die goed grip heeft in de buis.

Qua lengte van de buis: de standaard Fridans lopen tot 210 breed, dat moet ook kunnen - die breedtes heb ik zelf ook. Mocht je langer hebben (gezien het maatwerk tot 4 meter) dan heb je mogelijk een zwaardere motor nodig. Die heeft Motion wel, maar dat zijn niet degene die je online het meest tegenkomt.

Beste Edwin, Grote dank voor het fijne en volledige antwoord.
Ik ga er mee aan de slag.
Nogmaals dank!